Pål Tandberg, RSL AS
Foto: Christian Nygaard-Monsen / NRK

Dette gjorde NRK Østfold i 2016

Nedleggelsen av Moss lufthavn Rygge preget store deler av nyhetsarbeidet i NRK Østfold i 2016. Her får du alt du trenger å vite om hva vi gjorde i fjor.

INNHOLDSOVERSIKT:

1. Høydepunkter – Dette er vi stolte av
2. Dette er vi ikke så stolte av
3. Etikk
4. Hva vi gjorde på TV, nett og radio – i sosiale medier, i samarbeid med andre og på riksplan
5. Hvem er du (publikum)?
6. Hva NRK Østfold ønsker å være
7. Hva var populært?
8. Hva var ikke populært?

Grete Ruud - distriktsredaktør ved NRK Østfold.

REDAKTØREN: Grete Ruud er distriktsredaktør i NRK Østfold.

Foto: Nina Didriksen / NRK

Hva vi er stolte av

Nyhetsarbeidet vårt

NRK Østfold er den eneste fylkesdekkende nyhetsredaksjonen i Østfold, og vi gir deg nyheter fra fylket vårt hver eneste dag gjennom hele året. Vi publiserer på radio, TV, nett og sosiale medier.

Den største nyhetssaken i 2016 i Østfold var nedleggelsen av Moss lufthavn Rygge, og den dekket vi grundig over lang tid – fra passasjeravgiften ble annonsert og Ryanair varslet nedleggelse av flybasen på Rygge, til Rygge Sivile Lufthavns avgjørelse om å legge ned flyplassdriften og derfra helt frem til siste ordinære åpningsdag.

Vi fulgte også Sarpsborgs 1000-årsjubileum tett gjennom hele 2016.

Andre viktige områder vi dekket i 2016 var samferdsel, trafikk, helse, skole, krim, miljø, politikk, nærings- og arbeidsliv, kommunereformen, grenseproblematikk, kultur og sport.

Vi fulgte nøye med på det nye Sykehuset Østfold på Kalnes og gikk grundig til verks i nyhetsdekningen av politiets og tollvesenets arbeid i løpet av året. Vår medarbeider Heidi Gomnæs fikk i desember NRK Østfolds Journalistpris for sitt systematiske arbeid med å følge opp disse tre områdene.

Heidi får pris

PRISVINNER: Journalist Heidi Gomnæs fikk NRK Østfolds journalistpris 2016.

Foto: Shemsi Bunjaku / NRK

Riksproduksjoner

NRK Østfold har stått bak flere riksproduksjoner i løpet av 2016. Programmet «Rygge: Kansellert», om de siste ukene ved Moss lufthavn Rygge før nedleggelsen, ble vist på NRK1 bare dager etter dørene stengte på flyplassen. Den første sesongen av serien Alt for Dyra gikk på NRK1 med seks programmer, og serien Hagen min er i produksjon og skal sendes våren 2017. Våre medarbeidere har også vært involvert i andre riksproduksjoner. Les mer om dem her.

Innovasjon – DK Direkte

NRK Østfold arbeider aktivt med innovasjon. Som første distriktskontor i NRK testet vi i 2015 ut hva som må til for at vi skal komme oss raskt på lufta når noe skjer. I forlengelsen av dette ble vi i 2016 NRKs første distriktskontor som fikk et såkalt redaksjonsnært TV-studio med teknologi som blant annet muliggjør at programleder kan styre sendingen alene.

Dette er knyttet til en satsing i NRK som har fått navnet DK Direkte, som handler om å formidle nyheter og viktige hendelser umiddelbart med levende bilder på nett/mobil og TV. I NRK arbeider vi med å legge til rette for at vi kan være raskt på direkten når noe skjer, og i 2016 hadde vi mange direktesendinger som vi streamet på våre nettsider og på Facebook.

NRK Østfold var i 2016 representert i NRKs arbeid med å utvikle strategien bak DK Direkte.

Nyhetssendinger på TV involverer langt flere mennesker enn en programleder. Ihvertfall frem til nå.

HISTORISK: Her er NRK Østfolds historiske 20.55-sending fra onsdag 14. april 2016, hvor Kathrine Brønn som den første i NRK var både programleder, produsent og tekniker.

Hva er vi ikke stolte av?

NRK Østfold ønsker å nå ut til alle deler av Østfold-samfunnet, men vi treffer ikke de unge så godt som vi ønsker.

Barn og ungdom i Norge i dag vokser opp med et stort mediemangfold, og vi konkurrerer ikke bare med andre norske medier om deres oppmerksomhet, men også med tilbudet fra store internasjonale aktører og sosiale medier. Dermed må vi legge mer innsats i å nå dem. Det er noe vi jobber med og skal bli bedre på.

Etikk

NRK Østfold er opptatt av å følge pressens etiske regelverk. Vi ble i 2015 innklaget to ganger til Pressens Faglige Utvalg (PFU). Vi fikk kritikk i den ene saken og ble felt for brudd på god presseskikk i den andre. Men i 2016 fikk vi ingen klagesaker mot oss, og det er vi fornøyd med. Det skyldes ikke at vi har blitt mindre kritiske i vår journalistikk, men at vi har blitt flinkere til å kombinere det kritiske blikket med reglene i Vær varsom-plakaten. Pressens Faglige Utvalg behandlet 70 klager mot NRK som helhet i løpet av 2016. I to saker ble det avgitt fellende uttalelser mot NRK.

Hva gjorde vi i 2016?

NRK Østfold leverer stoff til flere plattformer hver eneste dag. Vi har to langsendinger på radio og to TV-sendinger, og vi oppdaterer østfoldingene med nyheter på våre nettsider og på sosiale medier gjennom hele uka.

Bengt-Eigil Ruud NRK Østfold

PROGRAMLEDER: Bengt-Eigil Ruud er en av NRK Østfolds programledere som leder to nyhetssendinger hver ukedag.

Foto: Rune Fredriksen / NRK

Radio

NRK Østfold lager seks timer radio hver dag, i tillegg til at vi serverer lytterne nyheter en gang i timen fra klokken 0603 til klokken 16.30.

Morgensendingen «Morran» byr på nyheter, aktualiteter, underholdning og informasjon om trafikk og føre fra klokken 06.03 til klokken 09.00 fra mandag til fredag.

Klokken 14.03 går «Eftan» på lufta. Der serverer vi lett underholdning, aktualiteter og trafikk – i tre hele timer. I tillegg til en programleder og produsent i studio, har vi en utegående reporter hver ettermiddag som rapporterer om det som skjer i fylket vårt.

Vi har også nyhetsbulletiner lørdag morgen.

Utesending i Ørje

UTESENDING: Ettermiddagssendinga har flyttet radiostudioet ut i fylket flere ganger. Her er programleder Espen Torgersen og Beate Grøndahl i Ørje.

Foto: Espen Torgersen / NRK

I tillegg til alt dette leverer vi hver uke saker til aktualitetsprogrammet «Her & Nå» på P1. Og flere av reportasjene vi lager til sendingene våre, blir ofte brukt i «Kveldsåpent» og «Radiolangs» på P1.

En av våre satsninger på radio er Klassequizen. Det er en nasjonal kunnskapskonkurranse i regi av NRK hvor 10.-klasser over hele landet konkurrerer fylkesvis mot hverandre. I fjor var 22 skoler med i Østfold, og kvalifiseringsrundene ble sendt i morgensendingene vår på radio. De fire beste skolene i fylket går videre til en fylkesfinale som avvikles i NRK Østfolds lokaler i Gamlebyen.

I 2016 var det Halmstad skole i Rygge som ble fylkesvinnere, og de var dermed kvalifisert for landsfinalen. I den TV-sendte landsfinalen på NRK1 gikk Halmstad-ungdommene helt til topps og danket dermed ut nesten 450 norske ungdomsskoler.

ØSTFOLD: Halmstad barne- og ungdomsskole i Rygge

VINNERE: Kanskje landets smarteste tiendeklassinger i 2016: Christian Aron Vea, Kaja Osberg og Jon Eivind Ytrehorn.

Foto: Kaja Figenschou / NRK

NRK Østfold sto også bak flere rikssendinger på radio i 2016.

Påskeprek

I påsken hadde Lise Gro Andersen og Lotte Olsen flere programmer med «Påskeprek» for hele landet. Med varsom hånd ga de lytterne råd og forslag til løsninger på alt man kan bli utsatt for i påsken, som nedsatt stedsans, kranglete familier og spørsmålet om tvungen eller fri Yatzi.

Påskeprek

PÅSKEPREK: I påsken fikk programlederne Lise Gro Andersen og Lotte Olsen sendetid på P1 nasjonalt.

Foto: Nicolai Delebekk / NRK

Museum

Vår medarbeider Øyvind Arntsen er ansvarlig for radioprogrammet Museum, som har gått sammenhengende på NRK P2 siden januar 2001.

Siden starten og frem til utgangen av 2016 er det laget over 640 Museum-programmer. Fra 2015 og ut 2016 var Øyvind på utlån til Marienlyst, og i den perioden var Jan Henrik Ihlebæk programleder for Museum. I 2016 produserte han 39 halvtimes programmer, hvorav fire med temaer fra Østfolds historie.

Øyvind Arntsen MUSEUM NRK P2

VETERAN: NRK Østfolds Øyvind Arntsen har lagd P2-programmet Museum siden 2001.

Foto: Johan Petersen

TV

TV-sendingene våre kringkastes på alle hverdager hver uke gjennom hele året. Vi har to sendinger fra mandag til torsdag: en hovedsending fra kl. 18.45 til 18.58 og en kortsending kl. 20.55-20.59. På fredager har vi bare sending fra kl. 18.45 til 18.58.

I tillegg til å bli publisert i våre lokale sendinger blir mange av TV-reportasjene våre også brukt i NRKs rikssendinger. Det gjelder både Dagsrevyen og Norge Rundt. I 2016 hadde vi 11 reportasjer på «Norge Rundt».

I 17. mai-sendingene på NRK1 gjør vi oss også bemerket. Her har vi hatt egne reportere i sendingene på TV de siste årene.

Mathias Lunde Kristoffersen

17. MAI: Reporter Mathias Lunde Kristoffersen var med direkte fra Sarpsborg i NRKs sending på nasjonaldagen.

Foto: Birger Kjølberg / NRK

En del av NRK Østfolds oppdrag er også å lage egne riksprogrammer, og vi var involvert i flere slike produksjoner i 2016:

Rygge: Kansellert

Tomas og Lotte

EFFEKTIVE: Fotograf Tomas Berger og reporter Lotte Olsen lagde dokumentar om flyplassen på få uker.

Foto: Sara Vilde Solås / NRK

NRK Østfold har fulgt Moss lufthavn Rygge i mange år, fra ideen om en sivil flyplass ble unnfanget til MLR ble åpnet i oktober 2007 og helt frem til flyplassen ble lagt ned 29. oktober 2016.

Reporter Lotte Olsen og fotograf Tomas Berger fulgte de ansatte ved flyplassen tett gjennom de siste ukene frem til nedleggelsen, og resultatet ble dokumentaren «Rygge: Kansellert».

Takket være rask og effektiv jobbing av Lotte og Tomas ble programmet sendt på NRK1 allerede 1. november. Omkring 300.000 TV-seere så programmet.

Lørdag 29. oktober gikk siste fly fra Moss Lufthavn Rygge og flere hundre mennesker mistet arbeidsplassen sin. Bakgrunnen for nedleggelsen er innføringa av flypassasjeravgiften, og at Ryanair derfor flyttet baseflyene fra Rygge. NRK har fulgt de ansatte de siste ukene frem til stengingen, gjennom jobbsøking, opp- og nedturer og helt til den siste kvelden med gjengen.

DOKUMENTAR: 38 minutters dokumentar om de siste ukene på Moss lufthavn Rygge ble sendt på NRK1 i november 2016.

Alt for dyra

Høsten 2016 ble TV-serien «Alt for dyra» sendt på NRK1. Den besto av seks 40 minutter lange programmer og handlet om folk med et lidenskapelig forhold til kjæledyr. Serien ble produsert av våre medarbeidere Magnus Brenna-Lund Ingrid Mathilde Langvik og hadde i gjennomsnitt rundt 300.000 seere.

Serien følges opp med en ny sesong på sju 29 minutter lange programmer i 2017. Sesongstart er i april, og her får seerne blant annet stifte bekjentskap med verdens rikeste hestejente, verdens mest bøllete reinsdyr og verdens mest crazy hundekjoledesigner.

Hva har en milliardærfrue fra Oslo, en katteelsker fra Sarpsborg og en kaninavler på Hedemarken til felles? Ganske mye. Her møter du folk og dyr som er litt over gjennomsnittet opptatt av kjæledyr. Programleder er Magnus Brenna-Lund. (1:6). 
NRK har valgt å omredigere denne episoden av «Alt for dyra» på noen punkter etter første utsendelse, ut fra en vurdering av at redigeringen av en sekvens utsatte en medvirkende for reaksjoner som vedkommende opplevde som en personlig belastning. Scenen som er omredigert illuderte en slaktesituasjon innen kaninoppdrett. Vi ser i ettertid at vår framstilling av kaninoppdretter Leif Opsunds virksomhet ga et ufullstendig bilde av hvordan dyrene faktisk behandles, og at noen av klippene bidro til et inntrykk det ikke er grunnlag for.

FØRSTE EPISODE: Sesong 1 består av seks episoder.

Kongelige fotografer

I 2015 ble et samarbeidsprosjekt mellom NRK Østfold og Dokumentar og Samfunn på Marienlyst etablert som munnet ut i dokumentarserien «Kongelige fotografer». Prosjektet var også et samarbeid mellom NRK og Det kongelige hoff og viste for første gang en rekke fotografier fra Dronning Maud og Kronprinsesse Märthas private arkiver.

NRK Østfolds medarbeider Øyvind Arntsen jobbet med dette prosjektet i 20 måneder og var involvert i planlegging, regi, manus og kommentar. Serien ble produsert som to timelange programmer, «Dronning Mauds album» og «Kronprinsesse Märthas krig», samt ti kortfilmer under fellesnavnet «Fra De kongelige samlinger».

Programmene om Maud og Märtha ble sendt på NRK1 i romjulen 2016, og seertallene var på henholdsvis 520.000 og 610.000. Ytterligere 250.000 så reprisene på NRK2. Foreløpige tall tyder på at kortfilmene er sett av til sammen 450.000 seere. Hele serien ble produsert med støtte fra Nordisk TV-fond, og begge dokumentarfilmene er vist på dansk og svensk TV.

Det er en stor, historisk fotoskatt som åpner seg i Dronning Mauds private fotoalbum. Med spesiell tillatelse fra Det kongelige hoff, får vi for første gang se inn i en verden som vi ellers bare kan høre om i romaner og eventyr. Gjennom tusenvis av private bilder og unike gjenstander som er bevart ved De kongelige samlinger ved Slottet i Oslo, møter vi den engelske prinsesse Maud som gifter seg med den danske prins Carl. Vi kan følge hele den spennende livshistorien deres fra Appleton House i England, hvor prins Alexander blir født, til Slottet i Oslo hvor de kommer i 1905 som Kong Haakon VII, prins Olav og Dronning Maud.

PRIVATE BILDER: Vi kommer inn bak de kongelige fasadene i 1800-tallets England og får følge med fra innsiden når den nye kongefamilien kommer til Norge i 1905.

Hagen min

NRK Østfold har også en hageserie i produksjon som skal sendes på NRK1 i flere år fremover.

I 2015 utlyste NRK en intern konkurranse om hvem som kunne overta produksjonen av programmet «Grønn Glede», som NRK Østafjells hadde laget i mange år. Gleden var stor her i NRK Østfold da vi fikk oppdraget.

Stine Marie Bjørnstad

SNEKKER: Stine Marie Bjørnstad fra Degernes er med i serien.

Foto: NRK

Det er programleder Heidi Sivertzen-Oksmo som møter folk med hagedilla og grønne fingre. Med på laget er også gartner Steinar Johansen, kokk Dag Tjersland og snekker Stine Marie Bjørnstad. Sammen vil de sørge for inspirasjon og hageglede i TV-ruta. Regi og foto er ved Camilla Næss.

I løpet av våren og sommeren 2016 ble det gjort opptak i til sammen 12 forskjellige hager, i tillegg til opptak med hver og en av ekspertene. Det blir 10 episoder av 39 minutter med premiere 11. april 2017.

Samtidig vil det bli publisert en rekke nettartikler knyttet til hagebesøkene samt matoppskrifter på NRKs matsider.

Hagen min skal også sendes i 2018 og 2019. Nå er produksjonen for 2018-sendingene under planlegging.

Hagen min

BLOMSTERSYKKEL: Det meste handler om blomster og planter i «Hagen min». Selv sykkelen programleder Heidi bruker, er selvfølgelig pyntet med blomster.

Foto: Tor René Stryger / NRK

Nett

Pål Tandberg, RSL AS

NETTFOTO: NRK Østfolds fotograf Christian Nygaard-Monsen vant Østfold Journalistlags fotopris for dette bildet av tidligere direktør i Rygge sivile lufthavn, Pål Tandberg, som ble stilt til veggs av media.

Foto: Christian Nygaard-Monsen / NRK

NRK Østfold har nyhetsoppdatering på nett fra klokken 05 til 22 hver dag. Vi har de siste årene lagt om driften til å spisse seg mer mot nett, for å være til stede der østfoldingene er på mobil, nettbrett og pc.

Våre nettreportere jobber kontinuerlig med oppdatering av hendelser i fylket vårt. I tillegg lager de reportasjer som skal gi gode leseropplevelser.

NRK har en nettstrategi som sier at vi skal levere færre, men større og bedre saker. Vi skal være nyhetsledende på nett, samtidig som vi finner tid i en travel hverdag til å lage reportasjene som gjør en forskjell i østfoldingens liv.

Alt vi lager skal i utgangspunktet ha et rikspotensial, men med en tydelig forankring i Østfold og lokaljournalistikken.

Sosiale medier

Instagram NRK Østfold

INSTAGRAM: På Instagram legger vi ut fine ting vi kommer over når vi er ute på oppdrag, og noen ganger en sniktitt inne fra redaksjonen.

Foto: Skjermdump Instagram / NRK Østfold

NRK Østfold er til stede på disse sosiale mediene: Facebook, Instagram, Snapchat og Twitter.

NRKs strategi for sosiale medier er at vi skal publisere innhold der folk er og engasjere dem i store og små digitale fellesskap.

«Vi skal snakke med, berike, begeistre og involvere folk der de er – hver dag. NRK skal oppleves som en kvalitetsaktør på alle plattformer. Vi skal drive tydelig publisering og øke verdien av allmennkringkasterinnholdet ved å: – gjøre det store og samlende enda større – nå ut med nisjeinnhold som er med på å dekke demokratiske, sosiale og kulturelle behov – sikre målgrupper som ikke er på våre tradisjonelle plattformer tilgang til allmennkringkasterinnholdet.»

NRK Østfold hadde i 2016 med to deltagere i prosjektet Digital spydspiss, hvor journalister og fotografer fra flere i avdelinger i NRK møttes for å diskutere, teste og evaluere blant annet nettvideoer.

Vi har i 2016 eksperimentert med formen på videoene våre, både med tekst og bilde, for å lære mer om formspråk som engasjerer brukerne våre. Vi hadde også flere direktesendinger på Facebook i 2016.

Tidlig på morgenen i mai startet laksefisket i Enningdalselva i Halden. For mange fiske-entusiaster betyr det julekvelden og 17. mai på en gang, og forventningene var høye.

SOME-VIDEO: Tidlig på morgenen i mai startet laksefisket i Enningdalselva i Halden. Denne videoen delte vi i sosiale medier.

Vår tilstedeværelse på sosiale medier har gitt oss mulighet til å kommunisere med publikum på en helt ny måte, noe som også er NRKs overordnede mål.

«Alle skal kunne bidra til og bli hørt av NRK. Folk skal være engasjert både i innholdet vårt og i hvem vi er og hvordan vi løser samfunnsoppdraget. »

Vi ser at østfoldingene engasjerer seg i det vi gjør, deler bilder og historier med oss og følger oss på de ulike plattformene.

For å slippe å gå uten jobb i sommer, så starta Nora (14) egen kiosk.

MEST SETT: Denne videoen er NRK Østfolds mest sette på Facebook. Over en halv million mennesker har sett videoen.

Samarbeid med andre

NRK Østfold er opptatt av å etablere samarbeid med aktuelle aktører.

Vi samarbeider med arrangører av møter, sportsarrangementer og lignende om streaming på nett av aktuelle begivenheter, og vi samarbeider med Litteraturhuset i Fredrikstad om å streame utvalgte møter. Hvis andre aktører er interesserte i å sende vår stream, tillater vi det. Motsatt har vi lagt ut på våre egne nettsider streamer vi selv ikke har produsert, som fra UKM fylkesmønstring i Sarpsborg i april.

I 2016 samarbeidet vi med Amedia-avisene i Østfold om streaming av fotball. Vi laget en langsending i samarbeid med Fredriksstad Blad da vi dekket lokaloppgjøret mellom Østsiden og FFK i første runde av NM i fotball. Vi samarbeidet også med Fredriksstad Blad, Sarpsborg Arbeiderblad, Halden Arbeiderblad og Moss Avis i forbindelse med vår dekning av andrerundekampene.

Lokalaviser Østfold

LOKALAVISENE: NRK har samarbeidet med Amedia-avisene i Østfold om blant annet streaming av fotballkamper.

Foto: Rune Fredriksen / NRK

NRK har et godt etablert samarbeid med Sveriges Radio og Sveriges Television om stoffutveksling, og NRK Østfold utveksler ganske ofte saker med temaer knyttet til riksgrensen med våre svenske kolleger.

Vi samarbeidet også med BBC i løpet av fjoråret. 31. mai filmet vi og leverte bilder til BBC av seremonien på den militære gravlunden på Kongsten i Fredrikstad som markerte 100-årsdagen for Slaget ved Jylland. Vi besøkte også BBC Kent i Tunbridge Wells i oktober for å hente ideer fra deres ettermiddagssending på radio, og vi har allerede tatt i bruk flere av innspillene vi fikk der.

Vi har også et etablert samarbeid med videregående skoler i Østfold som har studieretning medier- og kommunikasjon. Elever fra disse skolene er med på produksjoner der de får prøvd sine ferdigheter under kyndig veiledning av fagfolk. NRK Østfolds medarbeidere har også bidratt til undervisningen på skolene i temaer som journalistikk og foto.

NRK Østfold har gjennom hele året praksiskandidater utplassert fra høyskoler i Norge som underviser i journalistikk.

Vi har også gode erfaringer fra samarbeid med NAV om å gi arbeidstrening til mennesker som trenger det.

Vårt publikum

NRK Østfolds daglige dekning på radio gikk noe ned i fjor, fra 24 prosent i 2015 til 22 prosent. Nedgangen er ganske lik den samlede utviklingen for NRKs distriktsdivisjon som helhet, og den er også i tråd med utviklingen for radio generelt i Norge i 2016. NRK som helhet hadde fortsatt størst radiodekning i Norge i fjor.

Når det gjelder distriktskontorenes markedsandel, var den uforandret – 49 prosent – for morgensendingene fra 2015 til 2016, mens den økte noe for ettermiddagssendingenes del – fra 43,1 til 43,6 prosent.

Dekningstallene på TV gikk også noe ned for NRKs distriktsdivisjon fra 2015 til 2016, fra 398.000 til 382.000 for 18.45-sendingene og fra 455.000 til 407.000 for 20.55-sendingene. Markedsandelen holdt seg på 42 prosent for 18.45-sendingenes del, mens andelen for 20.55-sendingene gikk ned fra 33 prosent i 2015 til 31 prosent i fjor.

Antall ukentlige unike brukere av NRK Østfolds nettsider gikk ned fra 133.457 i 2015 til 98.288 i 2016. Antall unike ukentlige brukere av NRK Østfolds tilbud på mobil gikk ned fra 90.446 til 86.756.

Hva ønsker vi å være?

NRK Østfold skal levere nyheter, nytte, og underholdning til publikum. Vi jobber med å videreutvikle det regionale oppdraget på alle plattformer og levere riksproduksjoner av god kvalitet fra Østfold. NRK Østfold skal informere, gi innsikt, være uredde, glede og engasjere. Vår journalistikk skal gjenspeile mangfoldet i vårt dekningsområde, og vi skal lage pålitelig journalistikk. I tråd med allmennkringkasteroppdraget gjør vi vårt beste for å lage programmer og reportasjer som er interessante og relevante for så mange som mulig i vårt dekningsområde. NRK har som langtidsstrategi å være en innholdsprodusent i verdensklasse fra norsk virkelighet, og den strategien er vi en del av. NRK Østfold skal dessuten være Østfolds mest attraktive og innovative mediehus. Vi vil være en attraktiv arbeidsplass med interessante arbeidsoppgaver og et godt arbeidsmiljø.

Hva var populært?

Mygg

MYGG: Myggens vaner opptok mange av våre lesere i 2016.

Foto: Ut i naturen / NRK

Her er våre ti mest leste saker i 2016:

  1. Derfor digger myggen deg – 328.600 sidevisninger
  2. Hva med deg? Har du oppholdstillatelse? – 170,630 sidevisninger
  3. Hadde du klart denne matteprøven? – 143,950 sidevisninger
  4. Voksne fikk mobbebrev i skolesekken – 128,990 visninger
  5. Storfamilie forsøkte å svindle DNB – 128,850 visninger
  6. Dette betyr de nye kjørekortreglene for deg – 128,050 visninger
  7. Oldemors julegave – 107,070 visninger
  8. Vil forby ståplasser i buss – 106.946 visninger
  9. Tog mot bil i Onsøy – 103,503 visninger
  10. Her er det i snitt kun én passasjer på bussen – 98,247 visninger

NRK Østfolds mest leste sak kom på femteplass blant de mest leste sakene i NRK på landsbasis.

På sosiale medier nådde vi svært mange mennesker med våre videoer på Facebook. Under er listen over de mest sette videoene våre i 2016.

Mest sett på Facebook

VIDEOER: Dette er listen over de syv mest sette videoene til NRK Østfold på Facebook i 2016.

Foto: Skjermdump Facebook / NRK Østfold

Hva var ikke populært?

I tråd med NRKs ønske om å levere nyheter når de skjer har vi prioritert å bruke ressurser på å streame direkte på våre nettsider fra hendelser og arrangementer i Østfold i løpet av året. Noen av disse sendingene har hatt gode seertall, mens andre har trukket få seere.

Dette skyldes nok til dels at vi har streamet dagsaktuelle hendelser, noe som har gitt oss kort tid til å varsle publikum om sendingene. Men slike direktesendinger på nett er en viktig del av NRKs strategi, så dette skal vi jobbe mer med og sørge for at tilbudet blir bedre kjent for vårt publikum.

PS: Bildet i toppen av artikkelen er tatt av NRK Østfolds fotograf Christian Nygaard-Monsen og ble i 2016 belønnet med Østfold Journalistlags fotopris. Bildet er av tidligere direktør i Rygge sivile lufthavn, Pål Tandberg, som møtte pressen for å fortelle at flyplassen skulle legges ned.