Slik ble det "umulige bildet" tatt

Fra sterke historier til surfing under nordlyset

Vi i NRK Nordland var med over hele fylket i 2016. Her finner du mange eksempler.

Kollasj redaksjonelt regnskap

Sosiale medier, nett, radio og TV fra NRK Nordland flommet over av tekst, lyd, video og bilder fra hele fylket. Etter å ha nådd nye milepæler ga vi et bredere tilbud enn noen gang før, og hadde totalt sett den beste publikumsoppslutningen noensinne.

Vefsning er engasjert under fotball-EM

Hva mer var NRK Nordland med på i 2016?

Suksesser på nett

Babyen Tilde gråt ustanselig, og en mobilvideo viste hvorfor. Denne saken er et bevis på at de nære historiene er viktige for oss. 240.000 mennesker leste om Tilde på nrk.no/nordland.

Tilde (2mnd) og Susanne Askelien
Foto: Vilde Bratland Erikstad

– Ja, god dagen du. Vi har kommet litt i knipa her. Verdens roligste kaptein ringte nødtelefonen da både båt og besetning sto i fare for å gå ned. På nrk.no/Nordland fikk 235.000 med seg at historien endte bra.

Et redningshelikopter har reddet et mannskap på fem fra en fiskebåt som var i trøbbel utenfor Lofotodden. De fem ombord er nå på vei inn til Bodø med helikopter for helsesjekk.

Her er båten i ferd med å synke. Kort tid i forveien har redningsmannskapet hentet opp fem personer. FOTO: 330 / REDIGERING: Benjamin Fredriksen.

Konge på sosiale medier!

De mest sette facebookvideone fra nrk nordland 2016

Her er de mest sette videoene våre i 2016.

Seere, lesere og følgere på NRK Nordlands sosiale medier bidrar med veldig mye bra stoff. Fra dem får vi videoer, bilder, tekst og gode tips.

I 2016 tok vi ledelsen på sosiale medier i NRKs distriktsdivisjon, både med satsing på videoinnhold og i dialogen med publikum. Nå har vi over 56.000 følgere på Facebook. Og med den farta vi har på økning i følgere, kan vi bli det største mediehuset på sosiale medier i Nord-Norge i løpet av 2017.

På Instagram har vi over 12.000 følgere, og mange benytter seg av emneknaggen #nrknordland for å sende oss sine beste bilder. Det setter vi umåtelig stor pris på!

Laster Instagram-innhold

Å gå direkte på sosiale medier har åpnet en helt ny verden for å komme nærmere publikum. Når folk har muligheten til å få sine egne spørsmål besvart direkte i en sending, eller få svar fra en journalist i kommentarfeltet akkurat der og da, gir det en helt annen opplevelse av samtidighet, og følelsen av å være involvert.

Mer ungdom i sendingene!

Vilde Skaug (17) tar et oppgjør med sunnhetspresset blant ungdommer.

Vilde Skaug tok et oppgjør med kroppshysteri og matpress blant unge.

Videoen om Vilde har blitt sett over 400.000 ganger.

Vi har fortsatt satsingen på ungdom, både med mange saker om og for ungdom, rekruttering av yngre arbeidstakere i redaksjonen, og kunnskapskonkurransen Klassequizen.

Med Klassequiz reiste vi til alle deler av fylket for å få med tiendeklassinger på quiz. Finalerunden gikk fra NRK i Bodø, og til slutt gikk 10.-klassingene fra Kippermoen av med seieren, og representerte Nordland i landsfinalen på NRK1.

Flere sendinger på nett-TV

Nettsending fra NRK Nordland om Bodø/Glimts 100-årsjubileum.

Vi var modige, og gikk i gang med større satsinger enn vi har gjort noen gang før, både journalistisk og teknisk, for eksempel:

Mange, store og lange sendinger på nett-TV fra studio inne i redaksjonen.

Flere dedikerte sendinger på nett-TV, med spenn fra lange samferdsels- og sykkelsendinger til da Bodø/Glimt rykket ned.

NRK Nordland har det siste året systematisert opplæringen og fokuset på å gå direkte fra felt.

Direktesatsingen er med på å gi sendingene tydeligere puls, og gjør at vi i enda større grad er til stede i hele fylket. Det er også bra både for NRKs beredskap og for evnen til å vise frem hele fylket.

Spennende tekniske eksperiment

Vi lekte oss ganske mye på TV, nett og sosiale medier i 2016, noe lesere og seere fikk oppleve. Dronefoto, 360-filming og mye annen eksperimentering og bruk av nye verktøy.

Ola Helness er NRK Nordlands representant for NRKs Luftfoto-team. Her er hans beste bilder.

Ola Helness er Nordlands representant for NRK Luftfoto. Her er hans beste bilder!

Med bedre teknisk utstyr og behov for mer effektive arbeidsmetoder jobber journalistene våre stort sett alltid flermedialt.

For noen tiår siden måtte man være tre personer på opptak for å produsere en TV-sak. Utviklingen har vært rivende på dette området.

Nå går mange av journalistene våre helt alene direkte på TV. De opererer sendeutstyr, kamera og er reportere i TV-ruta på en gang. Medarbeidere fra 19 til 64 år omstiller seg og leverer direkte fra alt fra krimsaker til soppsanking.

Samarbeid med andre

Samarbeid både i og utenfor NRK er viktig for oss for å gi et enda bedre tilbud. I 2016 utvekslet vi stoff med og samarbeidet med for eksempel Radio Bø, Rana Blad og Avisa Nordland og hele Amedia i nord, om nyheter, sport, meningsmålinger og Årets Nordlending.

Internt i NRK var medarbeidere fra NRK Nordland med på produksjoner som Saltstraumen minutt for minutt, sommer-TV på Mjøsa og øyhopping ut i naturen.

Vi styrket samarbeidet mellom de nordnorske kontorene i 2016. En NRK-region ble opprettet med kontor i Tromsø, for å sørge for enda mer innhold for publikum i Nord-Norge, og for å arbeide for at Nord-Norge skal bli enda mer synlig i resten av Norge.

Her kan du se en kort oppsummering av "Saltstraumen - minutt for minutt".

Radio-, nett- og TV-sending, sosiale medier fra Narvik

I 2016 dro vi til Narvik med et kobbel av medarbeidere for å kringkaste alle sendinger den dagen fra et kjøpesenter i Narvik sentrum.

To programledere, en radioprodusent, TV-teknikere, live-journalist på radio og TV, multimediejournalist og en sosiale medier-journalist dro nordover til den største satsingen vår på ordinære sendinger noensinne.

Narvik nettsending

Sosiale medier- multimediejournalist og radioprogramleder på plass i Narvik.

Foto: Tone Kunst

Fra Narvik sendte vi tre timer radio, gikk live med en 45 minutter lang sending på nett-TV og TV, og dekte sendingene på sosiale medier, inkludert live på Facebook. Vi skal mer ut til folk flest, og vise frem NRK Nordland!

NRK Nordland – hvor mange ser, hører og leser?

Nett og mobil

NRK Nordland på nett og mobil

Snitt per dag

2017

Unike brukere

64.178

PC/nettbrett

33.570

Mobil

30.608

Radio

Radio i 2016 sammenlignet med 2015 hadde en liten nedgang både når det gjaldt daglig dekning og lyttetid i befolkningen.

NRK er fortsatt den store aktøren, men de kommersielle kanalene styrket sin posisjon noe – ligner på forholdet vi så i 2015.

Nedgangen ser vi også på flatenivå i distriktskonterenes morgen- og ettermiddagssending. Tallene er relativt stabile, men begge flatene har litt lavere dekning i 2016 sammenlignet med 2015.

Anerkjennelser i 2016

Hederlig omtale og diplom til NRK Nordland fra Helgeland og Salten Journalistlag.

Statlige utviklingspenger i Nord-Norge,

Eksempel på NRKs gravende journalistikk

Et klassisk gravearbeid som handler om store penger og favner vidt geografisk. Kommunaldepartementet har delt ut fem milliarder kroner i regionale utviklingsmidler de siste fire årene. Formålet har vært å skape arbeidsplasser og utvikle næring. Men veldig få prosjekt kan vise at disse målene er oppnådd. Resultatet er publisert på både nett, radio og tv, i Dagsrevyen og i NRK Nordland sine sendinger.

Utdrag fra juryens begrunnelse

«Philip – press fra alle kanter»

Et eksempel på NRK Nordlands nettsatsing

Saken setter søkelys på viktige tema som kroppspress og jaget etter å passe inn i ungdomsgjengen. Det handler om «generasjon prestasjon».

Innholdet i nyhetsmediene oppleves ikke alltid like relevant for unge mennesker. Det er lengre mellom de unge stemmene. Samtidig er det viktig for bransjen å nå det unge publikummet.

Utdrag fra juryens begrunnelse

NRK Nordland i inn- og utland

De siste årene har vi forelest for og fortalt andre i media mye om multimedial journalistikk og digitale, strategiske satsinger. I 2016 var vi blant annet i Tyskland, Spania, Bulgaria, Danmark, Irland og Ungarn, i tillegg til forskjellige steder i Norge.

Vi i NRK Nordland er alltid tidlig i gang med nye arbeidsmåter. De siste ti årene har vi derfor vært mye brukt på konferanser og kurs i inn- og utland.

Vi utvikler stadig nye metoder for hvordan en redaksjon kan arbeide med lettere utstyr og mer flerfunksjonelt.

Etikk i NRK

De vanskelige valgene
NRK skal holde en høy etisk standard i arbeidet vårt. Publikum skal vite at NRK jobber i tråd med pressens etiske regler, og intervjuobjekter og andre kilder skal seg trygge på at de blir behandlet redelig i sakene vi lager. Derfor er det også et årlig mål for NRK at vi ikke skal bli felt i Pressens Faglige Utvalg (PFU) for dårlig faktasjekking, manglende imøtegåelse av påstander som blir framsatt eller uklare premisser for medvirkning i sakene. I 2016 hadde vi ingen saker i PFU.

Eventuelle klager har blitt løst ved at grunnlaget for saker blir forklart, eller ved at tilbakemeldinger fra publikum bidrar til at feil og unøyaktigheter blir rettet opp.

NRK Nordland er opptatt av etikk. Etiske dilemmaer diskuteres daglig, og vanskelige avgjørelser bringes opp til den redaksjonelle ledelsen. Dette er godt innarbeidet. Gjør vi, til tross for dette feil, skal vi rette det opp

Vi i NRK Nordland

NRK Nordland er ett av NRKs 13 distriktskontorer og har hovedkontor på kaikanten i sentrum av Bodø. Publikummet vårt kommer i det daglige fra 44 kommuner i hele Nordland, ganske ofte fra resten av landet, og av og til også fra utlandet.

Vi har til sammen 46,5 årsverk, med medarbeidere i Brønnøysund, Mo i Rana, Narvik og Svolvær.

NRK Nordlands budsjett er på 36.961.411 kroner, hvorav cirka 90 prosent er bundet opp i lønnskostnader.

Vi skal kunne rykke ut og være til stede alle dager og døgnet rundt dersom det skjer noe. Nettet er fast bemannet fra klokka 5 til 22 alle hverdager, i tillegg til helg. På alle hverdager sender vi seks timer radio. I tillegg har vi nyhetsbulletiner i radio en gang i timen fra klokka 6 til 16:30 på hverdager og fra klokka 8 lørdag morgen og formiddag. På TV har vi hovedsending fra 18.45 til 19.00, pluss en kortsending 20.55 til 21.00. I tillegg har vi med jevne mellomrom hatt sendinger på nett-TV.

Hva vi ønsker å være

Vi skal være best på hendelsesnyheter i Nordland. Vi skal være først med nyhetene, holde publikum oppdatert på hva som skjer og sette dagsorden både regionalt og nasjonalt. Vi skal tilby grundig og fordypende journalistikk alene eller i samarbeid med de andre.

Nye måter å jobbe på

Vi er klare for å være raskere på, mye mer direkte fra felt, og bruke det redaksjonsnære TV-studioet mye mer på nettet. Vi har et stort publikum, og skal være det regionale førstevalget på alle plattformer også i fremtiden.

NRK Nordland har de siste 15 årene vært et foregangskontor for videojournalistikk og flerfunksjonell jobbing, og skal utvikle dette videre. Vi er godt rustet for utviklingen fremover, og skal møte publikums ønsker og krav.

Vi skal produsere innhold «i verdensklasse fra norsk virkelighet».