Hopp til innhold

Vil forby ståplasser i buss

Samtidig som Statens vegvesen kjører en stor beltekampanje på bussen, lar Nettbuss folk stå usikret i midtgangen på motorveien. – Burde bli forbudt, mener Trygg Trafikk.

Ståplasser på buss

MÅ STÅ: Togstreiken fører til ekstra fulle busser. Ingen regler hindrer passasjerene å stå på bussen eller å sitte i trappa ved midtdøra dersom kjøretøyet er godkjent med ståplasser.

Foto: Tipser

– Sjåføren har et ansvar, og ikke minst busselskapet. I verste fall kan noen dø om bussen havner i en ulykke, sier Paal Gunnar Mathisen i Trygg Trafikk til NRK om at folk står på busser i stor hastighet.

Den pågående togstreiken gjør at bussene som kjører til og fra hovedstaden er ekstra fulle. NRK har fått bilder fra en pendler som viser at flere står i midtgangen og at noen også sitter på gulvet.

Det bekymrer Trygg Trafikk, som helst ville sett at ståplasser i busser ble forbudt.

– Det kan få fatale konsekvenser ved en ulykke om noen står i bussen. Man skal sitte og man skal bruke sikkerhetsbelte, sier Mathisen.

– Paradoksalt

Ståle Nistov
Foto: Idar Edvin Krogstad / NRK

Nettopp dette er også målet til Statens vegvesen i en kampanje de har startet i høst. De har kontrollert og bøtelagt busspassasjerer for ikke å bruke sikkerhetsbelte.

Beltekravet gjelder imidlertid kun for noen typer busser. Dersom bussen er registrert med ståplasser, er det fullt lovlig å stå i midtgangen. Det er et paradoks, sier direktøren i selskapet som kjører bussen bildet over er hentet fra.

– Det er vanskelig å være uenig i at dette er et paradoks og at dette kan virke underlig. Det kan være busser som kjører på samme linje, og der noen er registrert med ståplasser, mens andre ikke er det. Men det har altså ikke skjedd noe lovbrudd her, sier Ståle Nistov i Nettbuss Travel.

Begrensningen busser med ståplasser må forholde seg til, er at de maks kan kjøre i 80 kilometer i timen. Nistov tror omfanget av passasjerer som står på bussene i hans selskap har vært større under togstreiken.

– Normalt prøver vi å unngå ståpassasjerer, for det er ikke den kundeopplevelsen vi burde gi dem. Men når det er fullt, så tror jeg også våre sjåfører helst vil at passasjerene skal være med, sier hun.

Forklarer med EU-regler

Ingrid Heggebø Lutnæs

KAMPANJE: Ingrid Heggebø Lutnæs i Statens vegvesen tror ikke regelverket blir endret med det første.

Foto: Statens Vegvesen

Fungerende trafikant- og kjøretøydirektør i Statens vegvesen, Ingrid Heggebø Lutnæs, sier at deres kampanje handler om å oppfordre folk til å bruke sikkerhetsbelte der det finnes. Hun ser likevel paradokset med at det også er tillatt med ståplasser.

– Vårt regelverk følger EU-regelverket, og der er det tre busskategorier. En av dem er at du både kan stå og sitte. Vi vurderer ikke å gjøre noe annet med disse reglene nasjonalt, sier hun.

Hun legger ikke skjul på at det kan få store konsekvenser for dem som står i midtgangen dersom en buss kolliderer i 80 kilometer i timen.

– Vi oppfordrer bransjen til å bruke busser med kun sitteplasser på strekninger der man kjører i 80 kilometer i timen, sier hun.