– Denne bussen er kjempebra, for da slipper jeg å gå så langt, sier Bjarne Fjelle om bord på buss 390 i Fredrikstad.
I september ble den lille ruta til Holmen og Fjeldberg i Fredrikstad kjørt drøyt 120 ganger, men hadde til sammen kun 117 passasjerer. Med mindre enn én passasjer i snitt per avgang, gir det ruta den tvilsomme æren av å være Østfolds minst brukte bussrute.
– Få kjører denne bussen. Men uten den ville ikke eldre folk kommet seg til byen, sier Fjelle.
Bruker mer penger
I disse dager engasjeres et konsulentselskap av Østfold fylkeskommune for å se med helt nye øyne på organiseringen av busstilbudet i fylket. Med seg får de trafikktallene for de ulike bussrutene som finnes.
NRK har gjort et dypdykk i tallene (se faktaboks). Det viser at det er mange ruter som har kun en håndfull passasjerer i bussen hver avgang.
Transportforsker Jørgen Aarhaug ved Transportøkonomisk institutt forteller at det brukes mer penger på busstilbud over hele landet år for år, men at det også har vært en sentralisering av busstilbudet de siste årene.
– Man har vært flinkere til å prioritere internt i kollektivtransporten hva man skal satse på. Hvis man i et fylke har et mål om å ha en viss kollektivandel, så satser man mer sentralt. Samtidig aksepterer man da lavere andel i distriktet, sier han.
Ikke lønnsomt
Erik Skauen (MDG) i fylkeskommunens transportkomité merker utfordringene det er både å satse på ruter som kan treffe mange folk, samtidig som man også ønsker å tilby smalere ruter som treffer en bestemt gruppe.
– Å ha buss i Norge er dyrt, og det er ikke en bedrift som går i overskudd uansett hvordan vi vrir og vender på det. Men skal vi redusere biltrafikken, så må vi satse på buss selv om det koster penger, sier han.
I fylkeskommunens store gjennomgang av busstilbudet, er ikke målet å legge ned noen mindre lønnsomme ruter. I stedet ønsker Skauen å bygge nye ruter som er skreddersydd for å kunne frakte flest mulig hjemmefra og til jobb.
– Vi må ha bussruter som tilfredsstiller behovet, og vi må informere bedre om tilbudet vi har. Om vi får til det, så tror jeg vi kan påvirke folks holdninger slik at de bruker bussen mer, sier Skauen.