Det skulle bare mangle at det ikke ble en opera av Gustav IIIs endelikt.
Den både elskede og forhatte svenskekongen (som selv skrev operatekster!) ble myrdet av tre adelige sammensvorne under en maskerade i operaen i Stockholm senvinteren 1792.
Legg til en gryende romanse mellom kongen og morderens kone (oppdiktet) og en skummel spåkone med dystre forutanelser (ikke oppdiktet), og du har det perfekte operaplott.
Riktignok måtte Verdi og hans librettist gjøre svenskekongen til guvernør av Boston for å unnslippe sensuren. Kongemord på scenen ble for heftig i det ulmende politiske klimaet i 1859.
Og skytevåpen? Glem det. Vi kjører dolk, som vanlig.
Disse bagatellene hindret dog ikke Verdi i å skape en av sine mest velkomponerte operaer.
«Maskeballet» er romantisk drama, politisk «true crime», farseaktig komedie og tåredryppende tragedie på én gang – krydret med en håndfull gotisk horror.
At Verdi får dette til å henge på greip, sier noe om hvor briljant den mannen var på sitt beste. Hver scene i denne operaen er en genistrek.
Det skaper imidlertid også en viss fallhøyde når dette skal bringes på en scene, foran et publikum.
Atmosfærisk og overdådig
Ved første øyekast kan det virke som Nasjonaloperaen med denne oppsetningen frir til den delen av publikum (og kritikerstanden) som synes det tidvis kan bli i overkant med fiffige regipåfunn der nede i Bjørvika.
Og rett nok: Dette er en oppsetning fri for black metal-hertuger, kjempetisser og normkritikk. På nettsidene forsikres publikum om at dette er en forestilling med «tradisjonelle kostymer».
Jada, her er det blendende scenebilder, atmosfæriske stemninger og overdådige antrekk i rikt monn.
Lekent og elegant
Men djevelen sitter som kjent i detaljene, og også denne forestillingen har sine tydelige innslag av postmoderne dekonstruksjon.
Som at kongens gemakker er utformet som et lite forundringskabinett, som åpnes og lukkes av kongens hoffmenn. Eller at alle de ondsinnede ser ut som de har ramlet ut av en roman som Charles Dickens skrev sånn omtrent i 1859.
Eller at den eneste «masken» som faller underveis tilhører pasjen Oscar, mannsrollen som fylles av en kvinnekropp.
Det er som om masken i desperasjon prøver å overbevise seg selv om at den er et ansikt, i forsøket på å avverge sin egen tragedie.
Det er i det hele tatt åpenbart at regissør Karolina Sofulak dyrker klisjéene like lekent og elegant på scenen som Verdi gjør i musikken.
Hun viser oss et 1700-tall som fremstår som byggesett og pappfigurer, samtidig som figurene stadig våkner til liv og gir oss øyeblikk av intenst menneskelig drama.
Vokalt overskudd
Regissører er absolutt fine å ha, men en Verdi-opera står og faller på solistene. I «Maskeballet» kommer de berømte melodiene som perler på en snor, udødeliggjort av legender som Maria Callas, Luciano Pavarotti og Tito Gobbi.
For å begynne på herresiden: Både tenor Matteo Lippi (Gustav III) og baryton Sergio Vitale (Anckarström) takler sine partier med kraft og overskudd.
Jeg synes kanskje Lippi har noe å gå på når det gjelder lyrisk eleganse, men han ble bedre utover i forestillingen. Den amorøse utgytningen i første scene låter litt skarpt og kantete.
Mezzosopran Tone Kummervold eier derimot scenen fra første tone i rollen som den skumle spåkonen Ulrica. Hun overbeviser med trøkk i det dype registeret og uanstrengte topptoner.
Operaens unge stjerneskudd Frøy Hovland Holtbakk briljerer på sin side i nok en forestilling denne sesongen.
Hun står frem med treffsikker vokal akrobatikk og scenisk utstråling i rollen som den freidige pasjen Oscar.
Formidabel Sølberg
Sist, men ikke minst: Sopran Marita Sølberg gjør en formidabel prestasjon som den hardt prøvede Amelia.
Hver eneste frase formes vakkert og uttrykksfullt, og Sølberg har kraft nok til å skjære gjennom i de mest dramatiske partiene.
At Nasjonaloperaen kan toppe laget med tre kvinnelige hovedroller fra egne rekker (Holtbakk foreløpig som solistpraktikant), sier noe om nivået vi har fått på operasangere her på berget.
Kor og orkester i toppform
«Maskeballet» er den første fullsceniske produksjonen i Bjørvika som dirigeres av Edward Gardner, Den Norske Opera og Balletts påtroppende musikksjef (fra høsten 2024),.
Det ble en løfterik debut. Både kor og orkester låter mektig og presist. Gardner har blikk for lengre dramatiske spenn, og sørger for at operaen ikke faller fra hverandre i intense men isolerte øyeblikk – alltid en fare hos Verdi.
Gardner har gjort et imponerende arbeid i Bergen både med opera og symfonisk repertoar. Det skal bli spennende å se hva han får til i Oslo.
Hei!
Jeg er utdannet musiker og musikkviter, og jobber som anmelder innenfor opera, klassisk og samtidsmusikk i NRK. Har du tips til noe jeg bør sjekke ut eller anmelde? Send meg en epost!
Les gjerne saken jeg skrev om åtte kvinner som endret den klassiske musikken, dykk inn i historien om Kirsten Flagstad, oppdag fem av operahistoriens vakreste kjærlighetsduetter, eller lytt til mine anbefalinger i NRK Radio.