Hvem bestemmer hvilke arter som er truet, hva slags vekster det er lov til å sanke, og hva man må la stå?
Kan naturforvaltning og vern benyttes som et maktmiddel i undertrykkelsen av et folk?
Dette er blant spørsmålene som reises i Jumana Mannas utstilling på Kunsthall Stavanger.
Jumana Manna (f. 1987) er født i USA og oppvokst i Jerusalem.
Vi omtaler henne gjerne som en norsk kunstner, siden hun er utdannet i Oslo og har virket på den norske kunstscenen i så mange år.
Flere ganger har hun også kastet seg modig ut i norsk identitetsdebatt, og hun representerte dessuten Norge på Veneziabiennalen i 2017.
Med utstillingen «Break, Take, Erase, Tally» inviterer Kunsthall Stavanger oss inn i Jumana Mannas formsterke og samfunnsengasjerte verden.
Her handler det om alt fra landsbruk og naturvern til vitenskap og jus.
Vern eller maktovergrep?
Jeg setter jeg meg ned i en myk haug av puter og ser den timelange filmen «Foragers».
Her skildres tapet av en gammel palestinsk tradisjon.
Gjennom generasjoner har palestinere sanket de frittvoksende urtene 'akkoub og za'atar, både for hjemlig bruk og for salg. I mange år satte israelske myndigheter helt eller delvis en stopper for dette ved å erklære disse vekstene som utrydningstruede.
Et sterkt øyeblikk i filmen er når noen av Mannas egne slektninger sanker urter i ruinene av den utbombede landsbyen der de en gang bodde.
På kraftfullt vis skildrer kunstneren en subtil undertrykkelse og trakassering av et folk som føler seg fullstendig marginalisert i sitt eget hjemland.
Det er utvilsomt en sterk (og smertefullt aktuell) tematikk, og filmen er også full av maleriske øyeblikk: rødbrun matjord mot grønn vegetasjon. Gule urter mot en nesten fiolett himmel. Skimrende vann som danner et gåtefullt speil i skumringsmørket.
Men som filmkunstverk blir den litt for lang og ordrik.
Tidvis sliter jeg med å henge med på alt som formidles. Jeg kunne ønske at budskapet og fortellingen kunne leve mer i det visuelle og litt mindre i det dokumentariske og litterære.
Med sin billedskapende evne og uttrykkskraft kunne Jamana Manna helt klart våget å fortette og stilisere budskapet enda litt mer.
Gripende abstrakt fortelling
Utstillingen favner også flere store skulpturinstallasjoner.
Særlig den hun har gitt tittelen «Familie», har jeg stor sans for.
Dette er virkelig en gripende, liten abstrakt fortelling. Mellom de enkle formene, som kanskje kan leses som en stilisert kvinne og en mann og en hund, skjer det mye.
Her ser vi at hun er like bevisst på rommet mellom formene, som på formene selv. Men dette gjelder underlig nok bare de tre sentrale figurene.
Formstyrke og samfunnsengasjement
Utstillingen er elegant og ryddig kuratert.
Der de lange filmene vises, er det fint at publikum kan sitte eller delvis ligge komfortabelt.
I både filmer, skulpturer og installasjoner løper ulike eldgamle historier sammen: Midtøsten er hele sivilisasjonens vugge med sin eldgamle keramikktradisjon, men også jordbruket som oppsto nettopp her i «den fruktbare halvmåne» for ca. 10.000 år siden.
Det var her man begynte å så frø, og det var her man høstet de aller første avlingene.
Ulike visuelle språk
Jumana Mannas arbeider har hele veien klare politiske undertoner.
I «Foragers» er for eksempel tapet av disse urtene åpenbart et bilde på noe mye større. Det handler om alle palestinerne som har tapt eierskapet til sitt land, sin jord og sin eiendom.
Mens jeg rusler ut av Kunsthall Stavanger, tenker jeg at noe av det som gjør Jumana Manna så spennende, er at hun bærer i seg ulike kulturer og kombinerer forskjellige visuelle språk på en svært kyndig måte. Det er alltid mange veier inn til en forståelse av arbeidene hennes.
Jeg håper at hun ikke vil rigge seg for komfortabelt til på laurbærene, tross sin internasjonale suksess. Hun har enda litt å gå på.
For i krysspunktet mellom hennes klare estetiske sans og flammende samfunnsengasjement ligger det et kjempepotensial.
Hei!
Jeg er frilanser og skriver anmeldelser om arkitektur og kunst for NRK. Les hva jeg synes om Nasjonalmuseet, eller 22. juli-minnestedet på Utøykaia. Les gjerne også anmeldelsene av «Floker av tråd og tau» av Magdalena Abakanowicz, «Meditasjoner over Dantes Inferno» av Håkon Bleken og «LOL – Humor i norsk kunsthistorie» ved Haugar i Tønsberg. Her kan du også se hva jeg mener var de tolv sterkeste kunstopplevelsene i 2023.