Sommeren 1794, mot slutten av Robespierres skrekkvelde, ble et helt nonnekloster sendt til giljotinen.
Forbrytelsen? De nektet å oppgi et liv i bønn, fromhet og fattigdom.
Kvinnene fra karmelittklosteret i Compiègne i Nord-Frankrike ble paradert til spott og spe gjennom Paris’ gater, før de én etter én møtte sitt endelikt – syngende en salme til Jomfru Marias ære.
Sangen stilnet den hoiende folkemengden, som lamslått betraktet 16 nonner og leksøstre, den eldste 78 år gammel, møte martyrdøden med opphøyet verdighet.
Selvfølgelig var det bare et spørsmål om tid før denne hendelsen ble til opera.
Og for en opera! Françis Poulencs «Dialogues de Carmélites» regnes med rette som en av de vakreste og mest gripende fra forrige århundre.
Urovekkende dystopi
Oppsetningen av «Karmelittsøstrene» som nå spilles ved Den Norske Opera og Ballett, hadde premiere i fjor sommer ved den årlige Glyndebourne-festivalen sørøst i England.
Det er en sterk oppsetning, selv om stjerneregissør Barrie Kosky virker mer interessert i mannlig brutalitet enn kvinnelig saliggjørelse.
Scenografien er rå, nedstrippet og virkningsfull. Det traktformede scenerommet med lysrør og glatte vegger kan gi assosiasjoner både til et ancien régime strippet for ytre prakt og et mer moderne fengelsrom.
Samtidig er det noe med den trange inngangen bakerst til venstre som gir inntrykk av en åpning, en passasje inn i noe større og mer hellig.
Kostymene blander historie og nåtid, og plasserer dermed forestillingen i spennet mellom mørk fortid og dystopi. Slik gir den tilskueren en urovekkende advarsel om at «sivilisasjon» kan være en skjør unntakstilstand.
Sterke solistprestasjoner
Særlig første del av «Karmelittsøstrene» er musikkteater på sitt beste.
Sopran Mari Eriksmoen skaper et sympatisk og troverdig portrett av den adelige Blanche de la Force, den traumatiserte unge adelskvinnen som oppsøker karmelittordenen for å finne ro i sjelen.
Kveldens mest rystende vokalprestasjon er det imidlertid operasjef Randi Stene selv som står for, i rollen som den gamle priorinnen.
Scenen hvor priorinnen mister gudstroen på dødsleiet er noe av det mest intense jeg har opplevd i Bjørvika på svært lenge.
«Karmelittsøstrene» er en av få operaer hvor omtrent alle større roller er kvinneroller. I denne oppsetningen har Nasjonaloperaen klart å få på plass et bortimot helnorsk solistensemble.
Med unntak av Eriksmoen og et par mindre roller tilhører alle disse operaens egne ansatte, og helhetsinntrykket er en forestilling som er fremragende på solistsiden.
Derimot kunne orkesteret vært noe strammere. Periodevis låter det litt ufokusert under dirigent Yi-Chen Lin.
Ikke helt vellykket sluttscene
Den finstemte personregien forsvinner i noen grad etter pause, hvor Kosky kjører på med bomber, maskingevær og generelt mer høylytte virkemidler.
På den ene siden gjør dette oppsetningen skremmende aktuell, med tydelige assosiasjoner til stormingen av den amerikanske kongressen i januar 2021.
Samtidig mister Kosky litt taket på hele martyriumstematikken og det faktum at «Karmelittsøstrene» er en opera om sterke kvinner og svake menn.
I motsetning til de «ekte» karmelittsøstrene, som tilga sine bødler og gikk i døden med hevet hode, fremstår nonnene i Koskys oppsetning mer som skrekkslagne ofre for mannlig overmakt.
Dette gjør at sluttscenen aldri helt griper meg. Poulencs mesterlige balansering av alvorstyngde og salighet i musikken kunne i større grad ha vært realisert scenisk, uten at det gikk ut over det grunnleggende regikonseptet.
Operatisk triumf
Det er kanskje ikke overraskende at en regissør som Barrie Kosky virker mer opptatt av autoritær politisk vold enn religiøst motiverte offerhandlinger.
Like fullt har dette blitt en forestilling som gjør sterkt inntrykk, både på grunn av den rystende historien den forteller og de strålende solistprestasjonene fra scenen.
At Nasjonaloperaen oppnår dette så å si utelukkende med egne krefter, er rett og slett en triumf – og et klart uttrykk for hvor høyt nivå det er på operakunsten her på berget.
Hei!
Jeg er utdannet musiker og musikkviter, og jobber som anmelder innenfor opera, klassisk og samtidsmusikk i NRK. Har du tips til noe jeg bør sjekke ut eller anmelde? Send meg en epost!
Les gjerne saken jeg skrev om åtte kvinner som endret den klassiske musikken, dykk inn i historien om Kirsten Flagstad, oppdag fem av operahistoriens vakreste kjærlighetsduetter, eller lytt til mine anbefalinger i NRK Radio.