Det er interessant at vi blir så grepet og fascinert av eldgamle tekstile håndverksteknikker i en tid der vi bruker hendene langt mer til å skrolle, sveipe og taste, enn til å sy, strikke og veve.
De siste årene har kunsthåndverket generelt, og tekstilkunsten spesielt, vært gjenstand for en stor internasjonal renessanse, og stadig flere kunstnere søker seg mot materialbaserte uttrykksformer.
Den nordiske biennalen «Tendenser» har gjennom mer enn femti år opprettholdt sitt fokus på kunsthåndverk, enten det har vært i vinden eller ei.
I den 46. versjonen er det håndens arbeid og tekstile uttrykksformer som står i fokus.
Årets utgave har fått tittelen «I de rette hender», og hender av ulike slag og størrelser er også det første som møter oss når vi kommer inn gjennom den ærverdige hovedinngangen.
Den svenske kunstneren Kristina Skantze har fylt hele trappehallen med vatterte stoffhender som henger fra taket i transparente tråder.
Hver enkelt hånd er utformet forskjellig: her er det store, sterke brune never, hvite magre og gule rynkete hender og myke, gylne barnelanker. Jeg liker at ingen av dem er knyttet, eller verken peker eller hytter, men møter oss med åpne, tillitsfulle håndflater.
Der jeg vandrer blant ulike vevde og broderte uttrykk grubler jeg på hva det er ved tekstilkunst som appellerer.
Jeg tror det handler om vårt nære forhold til stoff og tøy.
Det er elementer vi har tett inn på kroppen, og som vi innreder boligen vår med. Gjennom århundrene har tekstilene representert det hjemlige, nære og intime.
Vev av ulikt slag
Tore Magne Gundersens patchwork-frise er preget av formkraft, og et klart visuelt hierarki.
Uttrykket er preget av en bevisst og behersket koloritt. Han begrenser også antall visuelle virkemidler i denne fortellende frisen, der han formidler sin egen angst.
Jeg liker den enkle måten han skildrer smerten som et roterende, brennende svart hull inni ham.
I den største salen i første etasje møter vi verk av tekstilnestoren Brit Fuglevaag. Hun er særlig kjent for sin uttrykkssterke hampvulva fra 1970-tallet, med tittelen «Mot omskjæring».
I denne utstillingen er hun representert med et mer stillferdig verk: Et vevd teppe skapt av plastsøppel hentet opp fra Varangerfjorden.
I gangen i annen etasje henger en vevnad skapt av den norske kunstneren Kristina Austi. Det er en digital jacquardvev, et algoritmegenerert uttrykk med mønstre og naturscener basert på gamle renessansegobelenger.
Siden har hun manuelt dratt tråder ut av veven og laget fargerike laser slik at motivet stedvis nesten går i oppløsning, og de løse trådene skaper et innslag av abstraksjon midt i det tradisjonelle figuruttrykket.
Her undersøker og tematiserer hun på en interessant måte møtepunktene mellom tradisjonsveven, og nyere digitale teknikker.
Vag ramme
Det er fint at kuratorene har skapt rom og luft omkring hvert arbeid slik at de ulike formuniversene ikke forstyrrer hverandre.
Det er mye godt å si om enkeltverk i denne utstillingen, men den tematiske rammen opplever jeg ikke at bidrar så veldig spennende inn i helheten.
Kanskje handler det om at «Håndens arbeid» blir en vel generell tematikk i denne sammenhengen.
Den bidrar ikke til å hente frem nye perspektiver som kaster interessant lys på de ulike verkene, slik en tematisk ramme ideelt sett skal.
Ikke desto mindre byr utstillingen på mange frodige, vakre og interessante verk, som absolutt gjør den verdt et besøk.
Hei!
Jeg er frilanser og skriver anmeldelser om arkitektur og kunst for NRK. Les hva jeg synes om Nasjonalmuseet, eller 22. juli-minnestedet på Utøykaia. Les gjerne også anmeldelsene av «Floker av tråd og tau» av Magdalena Abakanowicz, «Meditasjoner over Dantes Inferno» av Håkon Bleken og «LOL – Humor i norsk kunsthistorie» ved Haugar i Tønsberg. Her kan du også se hva jeg mener var de tolv sterkeste kunstopplevelsene i 2023.