Hopp til innhold

Billig og sunn mat

Du kan spise godt selv om lommeboken er slunken. Det krever bare litt kreativitet og planlegging. Det sier prosjektleder i Matgledekorpset i Rogaland, Heidi Netland Berge. Heldigvis har hun gjort mye av jobben for deg.

Sunn frokost med frukt og bær.

Du kjenner deg kanskje igjen. Du har som mål å spare penger på mat, men samtidig spise så sunt og godt som mulig. Det er fullt mulig.

Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix

Heidi Netland Berge foran mat, flasker og en matplakat. Hun jobber i Matgledekorpset

Heidi Netland Berge er tidligere Gladmatsjef i Stavanger. Nå inspirerer hun matfag-folk til matglede, kosthold og utnyttelse av alle råvarer.

Foto: Kristin Austigard

Først noen smarte tips

  • Ta en gjennomgang av kjøleskapet hver søndag kveld.
  • Mandag er det flere apper som kommer med de beste tilbudene fra matbutikkene, for eksempel Mattilbud eller Kupp. Kjøp gjerne lavprisprodukter. Lar du tilbudene styre menyen, kan det fort bli en grisebillig matuke.
  • Vær våken og kritisk, ikke la deg lokke av 3 for 2- kampanjer alltid, ofte lønner det seg ikke. 10-kroner-tilbud kan også være «lurne».
  • Ikke kast rester. Bruk restene som pålegg eller i omeletter, gryteretter, wraps eller på pizza.
  • Får du ikke brukt opp grønnsaker og frukt, kutt dem opp og frys ned. Det gjelder andre matvarer også.
  • Se etter mat med begrenset holdbarhet eller som har gått ut på dato i dagligvarebutikken.
  • Og husk, du trenger ikke spise kjøtt hver dag. Kjøper du kjøtt, se alltid på kilopris.
  • Spar penger ved å gi mer plass til grønnsaker i maten.
  • Eksempler på billige og/eller drøye matvarer: Havregryn, ris, poteter, pasta, egg, yoghurt, nudler, tunfisk i vann, hakkede tomater, belgfrukter, linser kikerter, sesonggrønnsaker- og frukt.
  • Snacks og snop er dyrt.Lag ditt eget godteri.

Frokost

Vi havner fort i vaner og kjente spor når det kommer til mat og matlaging. Trenger du inspirasjon til sunn mat på stramt matbudsjett, er det bare å kikke nedover her.

Havregrøt

Havregrøt eller over-natten-grøt kan lages så enkelt eller avansert du bare vil. Havregrøt med vann er godt, men kan også pimpes med det du måtte ha av bær, nøtter, frukt, kokosmelk eller yoghurt.

Egg

Egg er vidunderlig, kan brukes til uendelig mye og er enormt næringsrikt. Bruk dem i hjemmelagede salater, eggerøre, omeletter, pannekaker eller bakst.

Alt-i-ett-muffins

Er perfekt til skolemat eller turmat. Her kan du gå bananas med det du har i kjøleskapet. Det kan være ost, havre, skinke, grønnsaker, yoghurt, egg osv.

Middag

Kok suppe på spiker

Supper er genialt når du vil ha mye ut av lite. Bruk det du har av råvarer, og det er smart å gå for sesonggrønnsaker. Kok opp og nyt.

Pai fylt med det du har

Pai er også perfekt når du vil utnytte alt du har i kjøleskapet, eller bli kvitt restemat. Her har du litt inspirasjon.

Pasta med tomatsaus

Du kan lage utallige varianter av denne klassikeren. Billig og ikke minst lettvint.

Potetstappe

«Hun er en potet, hun kan brukes til alt». Uttrykket brukes av en grunn. Bruk poteten til middag, brød, bakst, vafler, potetkaker, supper, chips og salat. Poteten en også kilde til vitamin C, kalium og kostfiber.

Potetvafler

Gamle kokte poteter blir som nye, og kanskje enda bedre, som potetvafler.

Wraps

Hva kan du ikke bruke i wraps? Her er det bare å slå seg løs med restemat og det du har. Alltid bedre med god og krydret dressing.

Bønner er billig

Røde, hvite, sorte, brune, store og små. Legg dem i bløt over natten, miks dem sammen med nøtter, urter og dressing.

Snacks

Lag din snacks. Knasende gode kikerter. spicy mandler eller saltede blandede nøtter.

Andre billige og sunne matretter

Salater med sesong-råvarer, restepizza, krukkeost, pitapizza, pytt i panne, scones, tomatsuppe, restematpakker, restepastasalat, lakseform.