Hopp til innhold
Anmeldelse

Ingen ruvende pioner

Det er fint at Thorvald Hellesen hentes frem fra skyggene – selv om han neppe vil ruve blant de største.

Flyvemaskinen (Tivoli) av Thorvald Hellesen
Foto: Andreas Harvik
Foto: Andreas Harvik
Kunst

«Thorvald Hellesen. Kubistisk pioner»

Nasjonalmuseet, Oslo

31. mars–20. august 2023

Vi har hørt den før: Fortellingen om den misforståtte kunstneren som skapte seg et navn ute i verden, men som kun møtte slakt og uforstand hjemme, og siden ble glemt.

Det er dette narrativet Nasjonalmuseet spinner rundt den nye utstillingen som presenterer Thorvald Hellesen.

De beskriver ham som Norges første kubist.

Komposisjon, cirka 1919, av Thorvald Hellesen

UROLIG: Her henter han inspirasjon fra både futurismen og den russiske konstruktivismen. Han utforsker forholdet mellom rom og flate. Men får ikke elementene i bildet til å falle til ro i en helhetlig komposisjon.

Foto: Børre Høstland / Eckbos legat, Oslo

Han var den arbeidsomme og ambisiøse Christian Krohg-eleven som forlot Kunstakademiet i Christiania for å reise til Paris. Her ble han venner med innflytelsesrike kunstnere som Fernand Léger og Constantin Brancusi.

I katalogen skriver de at han tilhørte en krets « ... som flokket seg om Picasso».

Les også Nordmannen som hang med Picasso

Thorvald Hellesen og et av hans verker.

Her er det riktignok noe uklart om det betyr at de flokket seg omkring ham rent fysisk, eller bare kretset om hans formmessige ideer.

Uansett er underteksten klar: Vi skal forstå at han var «noen», og at han ble urettferdig behandlet.

Fra utstillingen «Thorvald Hellesen. Kubistisk pioner» på Nasjonalmuseet.

ROTETE: Her er ansiktet uttrykksfullt og fint modellert, men kroppen og rommet henger ikke helt på greip. Det venstre benet er betydelig kortere enn det høyre, og de rotete linjene i gulvet forstyrrer opplevelsen av at møbelet og mannen er plassert på bakken.

Foto: Eckbos legat, Oslo

Det var den strenge kunstkritikeren Jappe Nilsen som ikke forsto, og den norske kunstscenen som ikke var moden for den radikale kubismen.

Det er som om Nasjonalmuseet her hundre år senere vil komme en eventuell kritikk i forkjøpet.

Det underliggende budskapet er: Du vil vel ikke være like slem og dum som Jappe Nilsen?

Det finnes talent

Og slem er det jo ingen av oss som ønsker å være, men jeg må medgi at jeg ikke synes alt dette snakket om Picasso, Léger og Brancusi tjener Hellesens sak.

Selv om han ikke når disse ruvende kunstnerne til anklene, så er jeg glad der jeg vandrer gjennom utstillingen, for å kunne stadfeste at han ikke er uten et visst talent.

Han har en åpenbar fargesans og maler med en sikkerhet og en variasjon i virkemidlene.

Kunstner: Hellesen Thorvald

IMITASJON: Problemet til Hellesen er nok gjennomgående at han legger seg for tett opp til sine ruvende forbilder. Ved å imitere Picasso inviterer han til en sammenlikning der han er dømt til å falle igjennom.

Foto: Børre Høstland / Nasjonalmuseet

Hellesen speiler bevisst det horisontale og det vertikale, det rette og det runde, og det mørke og det lyse ut mot hverandre.

Men jeg tar meg stadig i å tenke at han burde øvd mye mer.

Rastløs

I utstillingen ser vi hvordan han flakker tilsynelatende rastløst fra det ene stiluttrykket til det andre, og får slik sett aldri virkelig fordypet seg ordentlig og heller ikke gjort de ulike formspråkene til sine egne.

Den ene fasen maler han ekspressive, Munch-inspirerte portretter, før han kaster seg ut i en Sonia Delaunay-inspirert orfisme eller skaper analytisk kubisme fritt etter Pablo Picasso.

Thorvald Hellesen, Portrett av Sylvia Schou, 1911.

SVART HULL: Her ser vi hans sterke fargesans med klare valører i plaggene, som gjentar seg som dempede nyanser i bakgrunnen. Hatten sitter imidlertid ikke på hodet, og danner et svart hull. Jeg klarer heller ikke å tro på at det finnes en kropp bak de løse gevantene.

Foto: Eckbos Legat

Hellesen legger seg gjennomgående for tett på sine ruvende forbilder, noe som inviterer til sammenlikninger der han er dømt til å falle igjennom.

For eksempel springer Picassos kubisme organisk ut av det han maler, mens jeg opplever det som om Hellesen tvinger sine motiver inn i et kubistisk formskjema.

Han er en stilsikker estetiker, men uttrykket hans er rett og slett ikke helt individualisert.

Fra utstillingen «Thorvald Hellesen. Kubistisk pioner» på Nasjonalmuseet.

FOR MYE AV DET GODE: I dette orfistiske bildet av dansere er det alt for mye av alt på en gang. Her slår de ulike virkemidlene hverandre fullstendig i hjel.

Foto: Storebrand Kunstsamling

Fortjener en plass

Det er fint at Nasjonalmuseet løfter frem dette glemte kunstnerskapet, selv om det ikke representerer noen stor revisjon av norsk kunsthistorie.

Heller ikke i fremtiden vil Hellesen trone som noen sentral pioner for det abstrakte formspråket.

Han fortjener utvilsomt en plass blant de mange norske kunstnere som for hundre år siden kjempet frem en ny forståelse av maleriet: ikke som gjengivelse av virkeligheten, men som en selvstendig verden av former og farger.

Hei!

Jeg er frilanser og skriver anmeldelser om arkitektur og kunst for NRK. Les hva jeg synes om Nasjonalmuseet, eller 22. juli-minnestedet på Utøykaia. Les gjerne også anmeldelsene av «Floker av tråd og tau» av Magdalena Abakanowicz«Meditasjoner over Dantes Inferno» av Håkon Bleken og «LOL – Humor i norsk kunsthistorie» ved Haugar i Tønsberg. Her kan du også se hva jeg mener var de tolv sterkeste kunstopplevelsene i 2023.