Da Henie Onstad Kunstsenter i 1977 viste den polske senmodernisten Magdalena Abakanowicz, gjorde det et uutslettelig inntrykk på det norske kunstpublikummet.
Vi kan se hennes påvirkning som en bred strøm i norsk tekstilkunst, fra Brit Fuglevaags hampvulva på syttitallet til Hanne Friis' enorme dongeriskulptur i 2014.
Nesten femti år etter den innflytelsesrike utstillingen vises nå Abakanowicz igjen på Høvikodden. Jeg tror ikke hun vil gjøre mindre lykke denne gangen.
Overveldende opplevelse
For det er virkelig en fullstendig overveldende opplevelse å gå ned i den høye, åpne salen i kunstsenteret, som for en gangs skyld nærmest virker liten, forminsket av de enorme tekstilskulpturene som henger fra taket.
Det første som møter oss her, er nemlig Abakanowicz' aller mest berømte verk: de store «abakanene».
Disse tredimensjonale tekstiluttrykkene, som hun oppkalte etter seg selv, er vevet av grove fibre, som ull, hamp, sisal og grovt tauverk. Abakanene skaffet den polske kunstneren rollen som en av sin tids ledende skikkelser på 60- og 70-tallet.
Men der jeg står og stirrer fullstendig bergtatt på denne mektige tekstilscenografien, tenker jeg at hun likevel ikke har fått på langt nær så mye oppmerksomhet som hun faktisk fortjener.
Lyst til å ta på arbeidene
Tidligere har jeg bare sett disse skulpturene enkeltvis, og det er virkelig noe helt annet.
Det vi kan oppleve på Høvikodden, er hvordan de mektige stoffinstallasjonene spiller opp mot hverandre gjennom form, farge og material, og skaper forskjellige romopplevelser.
Det er så sanselig og taktilt at jeg må ta meg voldsomt sammen for ikke å ta på arbeidene.
De store, vevde formene etterlikner ingenting spesifikt, men er likevel så igangsettende og rike på assosiasjoner. Jeg tenker på tunge klær, på draperier der noe skjuler seg bakenfor.
De bærer også på et vell av mulige naturassosiasjoner: En gyllen oval likner et enormt høstblad som vinden snart vil rive løs fra treet. En mørkebrun form med dype folder, får meg til å tenke på et stort hult tre. I de grove fibrene dannes det huller, arr og sår.
I en skulptur er overflaten hard som stein, mens i en annen dannes det myke folder og det gror frem noe som likner hår, pels, eller kanskje vissent gress.
Mange skulpturer har også ovale åpninger som er omgitt av kjøttfulle folder, som gir klare assosiasjoner til det kvinnelige kjønnsorgan.
For eksempel i «Abakan Orange» fra 1971, der en smal oransjefarget slangeform fra taket strekker seg ned mot en vulvaliknende gapende sprekk i et sirkulært teppe som ligger på gulvet.
Det likner en slags bestøvning eller befruktning. Det er vidunderlig vemmelig og vakkert på samme tid.
Trenger ingen forhåndskunnskap
Det samme gjelder verket «Desdemona» fra 1965, der de ulike fargene og teksturene flettes i hverandre og overlapper nærmest som i en collage. I noen verk er hull og laser også del av det kunstneriske uttrykket.
Abakanowicz' skulpturer er preget av en frihetslengsel, de speiler på mange måter konfliktene som utspilte seg i Polen i kunstnerens egen samtid. Først den store motstandskampen under andre verdenskrig, og deretter striden mot kommunismens begrensning av den kunstneriske friheten.
Men enda sterkere enn alt dette uttrykker Abakanowicz' prosjekt noe tidløst som går hinsides språket. De bærer i seg en mektig urtidskvalitet.
Jeg har jo bare mitt eget kunsthistoriker-blikk å se med. Men der jeg står i utstillingen, tenker jeg at dette vel må være en type estetisk opplevelse som er så sanselig og umiddelbar at hva du kan eller ikke kan om kunst ikke spiller noen rolle.
Dette er verk som taler direkte til kroppen og til følelsene, og jeg er sikker på at de har potensial til å vekke like mye hos et barn som hos en gammel kunstprofessor.
Jeg tror og håper dette vil bli en stor publikumsuksess gjennom vinteren!
Hei!
Jeg er frilanser og skriver anmeldelser om arkitektur og kunst for NRK. Les hva jeg synes om Nasjonalmuseet, eller 22. juli-minnestedet på Utøykaia. Les gjerne også anmeldelsene av «Floker av tråd og tau» av Magdalena Abakanowicz, «Meditasjoner over Dantes Inferno» av Håkon Bleken og «LOL – Humor i norsk kunsthistorie» ved Haugar i Tønsberg. Her kan du også se hva jeg mener var de tolv sterkeste kunstopplevelsene i 2023.