Vard Brattvåg
Foto: Nils-Atle Sundnes / NRK

Skipsverft Møre og Romsdal

  • Konkurransen hardnar til

    Norske skipsverft opplever hardare konkurranse frå utlandet. I fjor var den samla verdien på nye kontraktar ved skipsverfta åtte milliardar kroner, og det er ein nedgang på 43 prosent i forhold til gjennomsnittet for dei siste fem åra. Seniorøkonom Anders Helseth i konsulentselskapet Menon seier god kompetanse og billegare arbeidskraft er årsaka til konkurransen.

    Skipsverft
    Foto: Christiansen, Ole / NTB scanpix
  • Har tapt 7,6 milliarder

    De store skipsverftene her i fylket, har tapt flere milliarder kroner på oljekrisen som slo inn i 2014. Nettavisen Sysla har gått gjennom regnskapene for Vard, Kleven, Ulstein og Havyard, og de viser at verftene har tapt 7,6 milliarder kroner i årene 2014–2018. Analytiker Anders Helseth i Menon Economics sier han ikke er sikker på om alle verftene overlever. Han er klar på at flere trenger ny egenkapital for å kunne fortsette å lage skip.

    Kleven verft i Ulsteinvik
    Foto: Per Eide / Kleven
  • Kontrakt til Aas Mek Versted

    Aas Mek Verksted i Vestnes harr inngått ei kontrakt med Brønnbåt Nord Lofoten AS på bygging av ein ny brønnbåt. Båten skal stå klar i november 2021 og vil vere eit skip som har stort fokus på miljø med lavt drivstofforbruk og sterkt redusert utslipp til luft, sjø og støy. Båten er spesielt designet for å operere i et relativt eksponert og værhardt område.

    Aas Mek Verksted har inngått kontrakt med Brønnbåt Nord Lofoten AS på bygging av brønnbåt av verftets eget design, type AAS 1202 STDE-Hybrid.
    Foto: Aas Mek. Verksted
  • Avtale for Havyard

    Havyard Group i Herøy sitt verft i Leirvik i Sogn har fått på plass avtale om finansiering av byggeprosjeketene de holder på med, melder nettavisa nett.no

    Verftet har slitt økonomisk, men nå har rederne og kreditorene garantert for pengene som trengs for å bygge ferdig fem ferjer til Fjord 1 og et stor brønnbåt til rederiert Sølvtrans.

    De fem hybridferjene skal leveres de første månednene neste år.

    Verdas største brønnbåt
    Foto: David Zadig / David Zadig
  • Avslutter arbeidsforhold

    Styret i Herøy-selskapet Havyard Group og konsernsjef Geir Johan Bakke (bildet) har blitt enig om å avslutte arbeidsforholdet med umiddelbar virkning. Det skriver selskapet i en børsmelding. Bakke har vært ansatt i Havyard Group siden 2001, og konsernsjef siden 2004. Gunnar Larsen vil fungere som konstituert administrerende direktør. Arbeidet med å rekruttere en permanent konsernsjef vil bli igangsatt umiddelbart, opplyser selskapet. Nylig ble det kjent at Havyard Ship Technology er i store økonomiske vansker. Havyard-konsernet har nærmere 600 ansatte og en ordrebok på over 4,3 milliarder kroner.

    Geir Johan Bakke (Havyard)
    Foto: Siv-Elin Nærø
Vard Søviknes skal bygge et avansert ekspedisjonscruiseskip som kan ta passasjerer til Nordpolen.