Hopp til innhold
Anmeldelse

Sjelelig opprustning

Sol Calero tilbyr oss øyeblikk av konsentrasjon og fordypning som er en mangelvare i vår tid.

Sol Calero "Las seis ventanas" ved Stavanger kunstmuseum
Foto: Marie von Krogh/MUST
Kunst

«Las seis ventanas» av Sol Calero

Stavanger kunstmuseum (MUST)

3. juni - 31. desember

Det er utvilsomt en begivenhet når den anerkjente kunstneren Sol Calero nå viser et flunkende nytt prosjekt i Stavanger Kunstmuseum.

Den Berlin-baserte, venezuelanske kunstneren har internasjonal vind i seilene.

Gjennom et drøyt tiår har hun gjort seg bemerket med sine egenartede kunstprosjekter: I en staselig gammel bygning i Berlin gjenskapte hun bestemorens venezuelanske bondestue, og tok publikum med på en erindringsreise tilbake til sin egen barndom.

Kunstneren Sol Calero

PÅ UTSTILLING: Kunstneren Sol Calero (f. 1982) kommer opprinnelig fra Caracas i Venezuela. I dag bor og jobber hun i Berlin.

Foto: Alex Coggin

I London designet hun skole for forelesninger og individuell fordypning, og i Bregenz ble publikum ledet inn i et vakkert saunaområde, der de fikk vandre rundt med slippers og badekåpe.

I Stavanger inviterer hun publikum til å skape fargerike mosaikker, som selv blir en del av utstillingen.

Det at hun med sine kunstprosjekter gjerne inviterer publikum til deltakelse gjør det naturlig å koble henne til den relasjonelle kunsttradisjonen, som favner kunstverk som på ulike måter legger til rette for sosiale møter og mellommenneskelige prosesser.

Sol Calero ved Bergen Assembly 2022

2022: Det er ikke første gang Calero gjør seg bemerket i Norge. Det vekket oppsikt da hun, som en del av triennalen Bergen Assembly i fjor, forvandlet den nitriste eldresenterkantinen Mat & Prat til en fargerik, varm og vakker kafé. Kafeen var et arbeidstiltak for innvandrere i Bergen.

Foto: Nicolas Rösener / Bergen Assembly

Publikum i skapende prosess

Det første som møter oss i utstillingen er en liten verkstedavdeling der vi altså kan sette oss ned og formgi vår egen lille mosaikk av vakre glaserte miniatyrfliser.

Etterpå blir bildene våre stilt til tørk, før de blir lagt på gulvet, og blir en del av et voksende flettverk av mosaikker.

Etter hvert som ukene går, vil stadig større deler av gulvet dekkes.

På denne måten blir vi som besøkende aktivt medskapende i en installasjon i kontinuerlig utvikling og forvandling. Og mens mosaikkene skapes oppstår det forhåpentlig samhandling og samtale rundt verkstedbordet.

"Las seis ventanas" (de seks vinduene) ved Stavanger kunstmuseum

KUNSTNEREN I DEG: Sol Calero legger til rette for verkstedsvirksomhet i utstillingen, her er publikum med på å videreutvikle installasjonen med sine egne mosaikker.

Foto: Marie von Krogh / MUST
Sol Calero "Las seis ventanas" ved Stavanger kunstmuseum

TIL TØRK: Etter at mosaikken er laget, må den tørke.

Foto: Marie von Krogh/MUST
fra utstillingen "Las seis ventanas" av Sol Calero

VOILÀ: Og til slutt kan den legges ned som del av samlingen.

Foto: Mona Pahle Bjerke

I utstillingssalen har Calero bygget et slags podium der man kan stå og se på dette varierte flislagte gulvet.

Et rekkverk som går over i en slags pergola, er dekket av et provisorisk plasttak med riller som skal styre regnvannet unna.

Da regnbyger ytterst sjeldent forekommer inne på museet, fremstår dette taket som nokså malplassert, og gir det hele et kulisseaktig preg. Sprossene i rekkverket og bjelkene i taket er «overgrodd» av kunstige slyngplanter.

Sjablongaktig virkelighet

Selve podiet har også noe midlertidig og enkelt over seg.

Her er det tilsynelatende ingen klar eller gjennomtenkt formgivning.

Derimot er det en mye tydeligere formvilje i de små organiske, fargerike krakkene Calero har designet. Disse er håndmalt i klare kontrasterende farger, og står i en ganske skarp kontrast til de billige hagemøblene i plast som inngår i verkstedsavdelingen.

"Las seis ventanas" (de seks vinduene) ved Stavanger kunstmuseum

Kombinasjon av forseggjorte, håndlagde objekter med provisoriske og serieproduserte er typisk hos Sol Calero...

Foto: Marie von Krogh / MUST
"Las seis ventanas" (de seks vinduene) ved Stavanger kunstmuseum

... og det ser ut som omgivelser dekorert og utformet av en person som med inderlighet forsøker å gjøre det pent omkring seg, men som er henvist til å bruke det som er for hånden, noe man har laget, noe som er fått og noe som er kjøpt.

Foto: Marie von Krogh / MUST

Denne kombinasjonsestetikken er typisk for Sol Calero.

På den ferskenfargede veggen er det malt seks store malerier som illuderer rundbuede søyleganger med firkantede vinduer.

Vinduene er malt i bleke pastelltoner og skildrer abstraherte, frodige landskaper.

Disse er flankert av mektige søyler som henter inspirasjon fra en oldtidssivilisasjon, kanskje det gamle Egypt?

"Las seis ventanas" (de seks vinduene) ved Stavanger kunstmuseum

ESKAPISME?: Kanskje kan vi forstå de idylliske utsiktene som uttrykk for drømmen om å flykte inn i en annen virkelighet?

Foto: Marie von Krogh / MUST

Gjennomført estetikk

Måten hun utforsker flaten med dekorative elementer, viser at hun hovedsakelig henter sin inspirasjon fra den franske maleren Henri Matisse, uten at bildene på noen måte har energien eller formstyrken som kjennetegner denne modernistiske kjempen.

Isolert sett er ikke maleriene å regne som stor billedkunst, heller ikke vil jeg beskrive interiørelementene eller møblene som betydelig formgivning; men alt inngår i en fascinerende og veldig gjennomført naivistisk estetikk.

Calero vektlegger det idylliske, det drømmeaktige, det kunstige og kulørte.

Det at interiørelementene minner om kulissene eller rekvisittene gir helheten et fiktivt og scenisk preg.

Las seis ventanas av Sol Calero

NAIVISTISK: Et lett gjenkjennelig hagemøblement er også en del av «Las seis ventanas».

Foto: Marie von Krogh/MUST

Det får meg til å tenke på hvordan vi bygger vår identitet gjennom sjablongbilder og klisjeer i sosiale medier.

Det fargesprakende, varme og frodige uttrykket kan også forstås som en harselas med klassiske eksotiske klisjeer og forslitte forestillinger knyttet til det latinamerikanske.

Mer enn en kjølig kommentar

Men prosjektene er så mye mer enn kjølige, kritiske kommentarer.

Jeg opplever at de også bærer i seg en genuin nostalgi.

Det er uansett det mellommenneskelige som er kjernen i Sol Caleros prosjekt.

I en tid der det fysiske nærværet taper terreng i rasende fart, der kunstig intelligens stadig invaderer nye felter av vår virkelighet, og der mye av det sosiale foregår på skjerm, skaper Calero arenaer for virkelige menneskemøter.

"Las seis ventanas" (de seks vinduene) ved Stavanger kunstmuseum

SAMHANDLING: Kanskje kan man pønske ut en minikolleksjon sammen med de andre rundt bordet?

Foto: Marie von Krogh / MUST
Sol Calero "Las seis ventanas" ved Stavanger kunstmuseum

PIRKARBEID: Når man skal lage mosaikk må man ta i bruk finmotorikken og konsentrere seg om arbeidet.

Foto: Marie von Krogh/MUST
"Las seis ventanas" av Sol Calero ved Stavanger kunstmuseum

PERSPEKTIV: Vi har alle våre egne tolkninger av kunst. Det du ser helt tydelig, kan være usynlig for en annen.

Foto: Marie von Krogh/MUST

Jeg synes utstillingen «De seks vinduene» er spennende og forfriskende.

Prosjektet har mange betydningslag og lever i meg en lang stund etter at jeg har forlatt museet.

Gjennom verkstedet sitt i utstillingen tilbyr oss øyeblikk av konsentrasjon og fordypning som virkelig er mangelvare i vår tid.

Jeg tror det er nettopp slike prosesser vi trenger å stå i, som del av vår egen sjelelige opprustning i møte med virkelighetens ulike kriser.

Hei!

Jeg er frilanser og skriver anmeldelser om arkitektur og kunst for NRK. Les hva jeg synes om Nasjonalmuseet, eller 22. juli-minnestedet på Utøykaia. Les gjerne også anmeldelsene av «Floker av tråd og tau» av Magdalena Abakanowicz«Meditasjoner over Dantes Inferno» av Håkon Bleken og «LOL – Humor i norsk kunsthistorie» ved Haugar i Tønsberg. Her kan du også se hva jeg mener var de tolv sterkeste kunstopplevelsene i 2023.