Hopp til innhold
Anmeldelse

En kveld full av overraskelser

Publikum sendte Blåsemafian til finalen i Melodi Grand Prix 2021.

Blåsemafian fremfører «Let Loose» på generalprøven til første delfinale i MGP 2021.
Foto: Julia Marie Naglestad
Musikk

Melodi Grand Prix 2021 – delfinale 1

Tix, KEiiNO, Stina Talling, Jorn, Blåsemafian feat. Hazel og Beady Belle

16. januar, 2021

Årets første delfinale i Melodi Grand Prix ga meg noen overraskelser – den største var definitivt at Blåsemafian klarte å komme seg videre.

Dette viser altså at kritiker og publikum som vanlig er dundrende uenige med hverandre.

Kanskje var det godt humør og den myteomspunnede «gode stemningen» som spilte gjengen med blåseinstrumentene inn i publikums hjerter. Skuffelsen over at det mest kløktige musikalske påfunnet, nemlig Beady Belle, ikke er sikret en plass i finalen er tungt å svelge for meg.

Likevel ble det en akkurat så uforutsigbar, festlig og merkelig kveld som bare Melodi Grand Prix kan være.

Men nå gjelder det å komme seg opp på hesten igjen, for neste helg er det på’n igjen. Da skal nye deltakere fremføre sine låter for det norske publikummet.

LES: Blåsemafian gikk til MGP-finalen – takket være musikkorps

Blåsemafian feat. Hazel – «Let Loose»

  • Tekst og melodi: Jørgen Lund Karlsen, Sigurd Evensen, Stig Espen Hundsnes, Benjamin Sefring og Caroline Teigen
Terningkast 2 - bredde
  • Møtte Jorn i andre duell (gikk videre)
  • Møtte Stina Talling i gullduellen (gikk videre til finalen)

Blåsemafian vinner i alle fall prisen for tidenes mest komiske bandnavn, uansett hvordan det skulle gå ellers i konkurransen.

De har satset på at Europas TV-seere fremdeles skriker unisont etter et nytt saksofon-riff å elske, slik de gjorde i 2010 da Moldovas SunStroke Project tok internett med storm under pseudonymet «Epic Sax Guy».

Selv om gutta er dyktige musikere, og har en meget jovial og energisk tilstedeværelse på scenen, er låten «Let Loose» dessverre ikke i nærheten av like fengende som den moldovske genistreken.

Blåseriffet er like simpelt, men langt fra like forlokkende. Dessuten har nok bandet forsømt de andre, minst like viktige, delene av låten i bytte mot det repetitive og halvferdige riffet. Melodien er dørgende kjedelig, og teksten håpløst uinspirert.

Det er også påfallende merkelig at vokalist Hazel i første halvdel av låten befinner seg på et helt annet sted enn de andre på scenen. Skryt for en festlig, hoppende avslutning og en gjesteopptreden fra det jeg mistenker var en susafon, men alt i alt en trist affære.

Det eneste opptreden nummer to ga meg var en ny undring over hva de sirenene i starten gjør der. Er det motepolitiet som melder sin ankomst, da?

Fra første duell i sendingen.

Stina Talling – «Elevate»

  • Tekst og melodi: Bård Mathias Bonsaksen, Hilda Stenmalm, Stina Talling, Eirik Hella og Monika Engeseth
Terningkast 3 - bredde
  • Møtte Beady Belle i første duell (gikk videre)
  • Møtte Blåsemafian feat. Hazel i gullduellen (røk ut, får ny sjanse i «wildcard»-finalen)

17 år gamle Stina Talling skal ha skryt for å våge seg på MGP så tidlig i karrieren, og vokalen hennes er det ingenting å si på, i alle fall ikke på den innspilte versjonen.

Det føles som om Stinas stemme er litt for svak for sitt eget refreng, men mye kan nok tilskrives nervøsitet.

Heldigvis ser det ut til at Stina har fått litt mer kontroll på nervene i gullduellen, og er mye tettere på studioversjonen nå.

Som låt er «Elevate» en temmelig identitetsløs sak som man må høre ganske mange ganger for å kunne gjengi noenlunde nøyaktig.

Den havner fenomenalt raskt i glemmeboka, og sånne semi-episke ballader som dette har sjeldent veldig lange liv i MGP- og Eurovision-sammenheng.

«Elevate» er så generisk poppete at det er vanskelig å se hvor stemmene skal komme fra. All honnør til unge Talling for motet, men låten er altså litt for pregløs. Dessverre.

Melodi Grand Prix 2021

Fra første duell i sendingen.

KEiiNO – «Monument»

  • Tekst/melodi: Tom Hugo Hermansen, Alexander Nyborg Olsson, Fred Buljo, Alexandra Rotan og Rüdiger Schramm
Terningkast 5 - bredde
  • Forhåndskvalifisert til finalen

KEiiNO-toget ruller videre med nok en deltagelse i Norges mest uforutsigbare musikkonkurranse.

Etter suksessen med «Spirit In The Sky» fra Eurovision 2019 har de satset på mer av det samme-oppskriften med eurodance-godbiten «Monument».

Her er det full flis fra første joik, og under pre-choruset er det usedvanlig enkelt å se for seg den roterende, 360-graders kameraføringen rundt den svært sterke vokalisten Alexandra Rotan på scenen i Rotterdam i mai.

Dette trekløveret kler hverandre godt på scenen, og «Monument» tar sjangeren på største alvor, og treffer nesten ufattelig godt på konseptet «Eurovision-dance».

Dette er en intens og kompromissløs dance-låt som satser en del på at Europa også i 2021 lar seg sjarmere av urfolksspråk fra det vakre nord. Nok en gang nydelig løst av KEiiNO.

LES: KEiiNOs joik i Eurovision Song Contest endret livet til Karina Brandt

Tix – «Ut Av Mørket»

  • Tekst og melodi: Andreas Haukeland
Terningkast 1 - bredde
  • Forhåndskvalifisert til finalen

Andreas «Tix» Haukeland har de siste årene befestet sin posisjon som selve episenteret for musikalsk lavkultur her til lands, og ser ingen grunn til å vike fra sin konseptuelt knalltydelige merkevare med «Ut Av Mørket».

Denne låten er det mest reinspikka søppelet jeg har hørt på en stund, og den fortjener knapt nok to lyttinger. «Ut Av Mørket» føles som om den er dratt ut av en talentkonkurranse på Larkollen Camping: Stappfull av klisjeer (både musikalske og tekstlige), dørgende kjedelig, og fullstendig forutsigbar.

Og som om ikke det var nok, en grov grammatisk feil finnes i aller første tekstlinje: «Hva kan jeg si for å få hun til å bli».

Tix fortjener massevis av honnør for sin åpenhet om psykisk helse, og det er for så vidt OK at han er i fullt firsprang på sin musikalske klassereise, men jeg skulle ønske han finpusset den artistiske utviklingen sin på privaten i stedet for å belemre offentligheten med makkverk som dette.

For sceneopptredenen i kveld skal han ha en halv tommel opp for en ekstremt stormannsgal scenografi det står en merkelig form for respekt av.

LINDMO: – Jo større Tix ble, jo mer visnet Andreas

Jorn – «Faith Bloody Faith»

  • Tekst og melodi: Åge Sten Nilsen, Jørn Lande, Eirik Renton, Kjell Åge Karlsen
Terningkast 4 - bredde
  • Møtte Blåsemafian feat. Hazel i andre duell (røk ut, får ny sjanse i «wildcard»-finalen)

Heavy metal-legenden Jørn Lande inntar MGP-sirkuset med sitt internasjonale alias Jorn. Låten hans, «Faith Bloody Faith», bærer også et tydelig preg av forståelse for konkurransen. Refrenget er som et slags sammensurium av alle tidligere «litt rocka» bidrag i Eurovision.

Jorns Bruce Dickinsonske vokal er knallsterk, spesielt i de høyeste partiene.

Man merker at dette er en kar som har holdt på med heavy metal siden heavy metal låt som dette. På scenen er Jorn også akkurat passe koselig og trygg-tøff, med sin enorme trang til å gjøre rocketegn med fingrene.

«Faith Bloody Faith» kler vokalisten: Det er en fengende, snill og bred form for heavy metal som selv bestemor kan tåle, akkurat slik det skal være i en tungt kommersialisert musikkonkurranse.

Også kan det umulig skade å høste noen poeng på den sterke posisjonen til norsk heavy metal der ute i Europa.

Beady Belle – «Playing With Fire»

  • Tekst og melodi: Beady Belle
Terningkast 5 - bredde
  • Møtte Stina Talling i første duell (røk ut, får ny sjanse i «wildcard»-finalen)

Beate Lech, alias Beady Belle, har en av konkurransens mest legitime karrierer bak seg, og låten «Playing With Fire» bekrefter nettopp det. Beady Belles nærmest mekaniske dance-låt er kanskje enkel kost å fordøye, men den har noen interessante og innovative elementer å kose seg med.

Den har en utpreget eim av «flinkis» over seg, og den Michael Jackson-aktige beaten er lett å like.

Vokalteknisk er Beady Belle også kolossalt mer interessant enn mange, mer tradisjonelle MGP-deltakere: Hun minner om en slags hybrid av Annie Lennox og Cher.

Teksten er derimot overhodet ikke noe å skryte av, og å rime «fire» på «inspire» er omtrent like skittent som speilene på scenen. Likevel er dette en meget sterk MGP-låt som har lett for å feste seg i øregangene. Imponerende!

Melodi Grand Prix 2021 – delfinale 1

Espen Borge er frilanser som skriver om musikk på oppdrag for NRK.