I dag blir flere av de største norske forfatterne representert av utenlandske agenturer utenfor forlagene, som for eksempel Karl Ove Knausgård og Jo Nesbø
Nesbø har for eksempel solgt over 25 millioner bøker på verdensbasis, men blir representert av svenske Salomonsson Agency.
Mens Gyldendal inngår samarbeid med danske Copenhagen Literary Agency, starter nå Aschehoug og Oktober det nye Oslo Literary Agency.
– Vi føler at det er veldig viktig at dette er et arbeid som skjer av norske aktører. Vi tror det er veldig viktig at litteraturen løftes frem i Norge, sier forlagssjef i Aschehoug Mads Nygaard.
Styrker staben
Derfor styrker nå Aschehoug innsatsen mot utlandet ved at Aschehoug Agency skifter navn til Oslo Literary Agency og rekrutterer flere nye ansatte.
– Vi styrker staben som jobber med dette. Dette er en oppgave som norske forlag alltid har hatt, men som vi nå legger vesentlig større ressurser i sånn at vi i større grad enn tidligere kan nå ut til forlag og agenter i andre land med våre rettigheter, sier Nygaard.
Populære navn
Jo Nesbø og Karl Ove Knausgård er blitt store forfatterstjerner ute i verden og opptrer på ulike TV-programmer og festivaler, men altså uten et norsk agentur.
- Les også:
- Les også:
Redaksjonssjef i Gyldendal Kari Marstein sier de merker at markedet forandrer seg.
– Det er et utfordrende marked. En vanskelig situasjon der det er mange om beinet og hvor det er vanskelig å få god økonomi i det hele. Det kan være ganske krevende å få til disse utenlandssalgene, sier hun.
Men i stedet for å satse på et nytt agentur i Norge som konkurrenten Aschehoug, inngår de samarbeid med danske Copenhagen Literary Agency:
– Det er jo slik at når noen forfattere når et visst nivå av berømmelse eller potensial, så ser vi at norske forfattere blir plukket av utenlandske agenturer. Så når vi inngår et samarbeid med Copenhagen Literary Agency er det jo også for at vi kan styre dette litt mer, sier Marstein.
– Vi har valgt en samarbeidspartner som er veldig ansvarlig, sterk på kvalitet, og langsiktig. Vi tror derfor at det er en stor fordel at vi da kan råde våre forfattere til å samarbeide med dem, sier hun.
Bokmesse
I 2019 er Norge plukket som hovedland på den store bokmessa i Frankfurt og Mads Nygaard tror interessen fra utenlandske agenter kommer til å være stor.
Han har følgende plan for å beholde framtidige stjerner i landet.
– Planen er å gjøre det helt unødvendig for norske forfattere å se seg om etter andre løsninger, men se at vi ha en god løsning her hjemme.
- Les også:
- Les også: