Hopp til innhold

Nå risikerer bloggeren bot etter reklameinnlegg

Nesten alle merker de sponsede innleggene sine for dårlig, slår Forbrukerombudet fast i et tilsyn. – Jeg prøver ikke å lure noen, sier blogger Anna Rasmussen.

close up of students or teenagers with laptop close up of students or teenagers with laptop

Nesten alle som ble sjekket i tilsynet er for dårlige på å merke innleggene sine. Fortsetter det kan det koste dem dyrt.

Foto: Colourbox

Forbrukerombudet har gjort tilsyn med de 20 største «influencerne» i Norge. En «influencer» betyr en som har stor påvirkningskraft på sitt publikum, en slags påvirker eller opinionsleder.

Forbrukerombudet Elisabeth Lier Haugseth

– Det er ting som gjør at det er vanskelig å skjønne hva som er deres egne innlegg, og hva som er reklame, sier Elisabeth Lier Haugseth i Forbrukerombudet.

Foto: Hedvig Bjørgum

Tilsynet var både hos de største bloggerne i landet, samt hos profiler innen sports- og musikkbransjen.

Forbrukerombudet ville sjekke om reklamen i sosiale medier tydelig fremstod som reklame, og om de var i tråd med reglene i markedsføringsloven.

18 av de 20 har nå fått beskjed om å endre eller fjerne innlegg som har vært ulovlig, eller på grensen til ulovlig markedsføring.

– Innleggene er ikke merket i det hele tatt, merket for dårlig, eller det kommer ikke frem hvilken annonsør de har lagt ut reklame for, sier forbrukerombud Elisabeth Lier Haugseth.

Risikerer bot

Blogger Anna Rasmussen, også kjent som «Mamma til Michelle», bekrefter på sin blogg at hun er en av dem som har fått brev fra Forbrukerombudet.

Anna Rasmussen

Anna Rasmussen er en av Norges største bloggere. Hun skriver på bloggen sin at hun ikke prøver å lure noen, og merker så godt hun kan.

Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix

Hun skriver selv hun kan få bøter på flere hundre tusen kroner, og at hun synes det er vanskelig å definere alt av hva som er reklame eller ikke.

Spesielt var hun overrasket over at innlegg som handler om hennes eget merkevare og promotering av dette måtte merkes.

– Derfor kommer jeg til å merke absolutt alt av innlegg som reklame fremover, i frykt for at de faktisk kan inneholde reklame. Til og med uten at jeg i det hele tatt vet det selv, skriver hun i blogginnlegget.

Sophie Elise synes det er vanskelig

Også bloggeren Sophie Elise Isachsen fikk brevet, og sier til NRK at hun synes reglene for merking er strenge.

Sophie Elise Isachsen

Norges toppblogger, Sophie Elise Isachsen, sier det kan være vanskelig å vite hvordan man skal forholde seg til reglene når man publiserer på flere plattformer.

Foto: Per Onsheim / NRK

– Jeg synes det er rart at tv-show har mildere regler på markering av for eksempel produktplassering enn bloggere har, og at man i enkelte tilfeller undervurderer forbrukeren som forstår at det er annonse om man merker det på toppen av innlegget.

Isachsen sier hun har god dialog med Forbrukerombudet, og at hun ikke oppfattet tilsynet som noe negativt.

– Jeg fikk også gode tilbakemeldinger på merkingen jeg gjør som er bra og tydelig.

Ønsker å forholde seg til reglene

Isachsen er sammen med blant annet bloggerne Caroline Berg Eriksen, Marna Haugen Burøe og Lene Orvik tilknyttet selskapet United Influencers.

Administrerende direktør, Sandra Klaesson, skriver i en mail til NRK at de har tett dialog med Forbrukerombudet for å oppdatere seg på lover og regler.

– Både vi og profilene våre ønsker selvsagt å forholde oss til retningslinjene til Forbrukerombudet, og kommer til å fortsette å fokusere på at disse blir fulgt, skriver hun.

Hans-Petter Nygård-Hansen er digitalrådgiver, og hans budskap er å merke så tydelig en kan.

– Ikke tenk at noe er galt fordi det er sponset. Fremhev det tydelig, med full stolthet og rak rygg over at du har innflytelse og at noen vil bruke penger på deg.

Redde for troverdigheten

Nygård-Hansen har tidligere tatt til orde for å bøtelegge bloggere som merker for dårlig. Han tror mange ønsker å skjule at innholdet er sponset.

Kommunikasjonsrådgiver Hans-Petter Nygård-Hansen ser på utenlandske fotballfans til norske klubber

Hans-Petter Nygård-Hansen er digital rådgiver, foredragsholder og har vært i juryen på det som tidligere het Vixen Blog Awards.

Foto: Ingar Næss

– Jeg tror mange sitter med inntrykket at hvis det merkes som reklame så får det mindre troverdighet, da vil ikke publikum lese det, og da får man kanskje ikke like mye betalt som influencer, sier Nygård-Hansen.

Tilsynet har vært på både bloggposter, innlegg og bilder på Facebook, Instagram og Snapchat.

– Det er for eksempel ikke tilstrekkelig å merke den første snappen, for så å sende titalls reklamesnapper etterpå som ikke er merket, sier Haugseth.

Forbrukerombudet vil føre et nytt tilsyn over nyttår, og er det vedvarende brudd kan det føre til økonomiske sanksjoner.

Ingen av bloggerne, foruten Isachsen, har svart på NRKs henvendelser.

Kulturstrøm

  • Girl in Red med historisk milepæl

    Ho er den første norske kvinnelege artisten som har fått éin milliard strøymingar på ein song på strøymetenesta Spotify.

    Det er låten «we fell in love in october» som har bikka éin milliard, ifølgje VG. Låten blei gjeve ut i 2018.

    Marie Ulven Ringheim, som ho eigentleg heiter, seier til avisa at ho synest det er veldig gøy at ei låt som ho har skrive, produsert, miksa og mastra har resonnert så mykje.

    Girl in Red
    Foto: ANNA KURTH / AFP
  • «Victoria må dø» vant publikumspris

    Den norske filmen «Victoria må dø» vant publikumsprisen under årets Barnefilmfestival i Kristiansand.

    «Mounted Games» av Karen Houge vant årets pitchekonkurranse og «Smerteterskel» stakk av med prisen for beste kortfilm.

    Festivalsjef Cathrine Sordal forteller i en pressemelding at det har blitt vist 83 filmer fra 42 land under årets festival.

    Barnefilmfestivalen har i år delt ut 10 ulike filmpriser. Her kan du lese om alle vinnerne.

  • Aaron Sorkin skriv «The Social Network»-oppfølgar

    Aaron Sorkin held på med eit manus til det han kallar «ein slags The Social Network-oppfølgar», fordi han meiner Facebook har skulda for storminga av Kongressen i USA 6. januar 2021.

    Det sa Sorkin under ei direktesending av podkasten «The Town». Han vil derimot ikkje seia kvifor han meiner Facebook står bak storminga.

    Sorkin fekk ein Oscar for manuset til dramafilmen The Social Network frå 2010, regissert av David Fincher. Filmen tek for seg oppstarten av Facebook.

    Sorkin har tidlegare sagt at han ønsker å skriva ein oppfølgar som utforskar «den mørke sida» av Facebook, særleg dersom Fincher vil regissere.

    Aaron Sorkin
    Foto: GARY HERSHORN / Reuters