Hopp til innhold

Nå risikerer bloggeren bot etter reklameinnlegg

Nesten alle merker de sponsede innleggene sine for dårlig, slår Forbrukerombudet fast i et tilsyn. – Jeg prøver ikke å lure noen, sier blogger Anna Rasmussen.

close up of students or teenagers with laptop close up of students or teenagers with laptop

Nesten alle som ble sjekket i tilsynet er for dårlige på å merke innleggene sine. Fortsetter det kan det koste dem dyrt.

Foto: Colourbox

Forbrukerombudet har gjort tilsyn med de 20 største «influencerne» i Norge. En «influencer» betyr en som har stor påvirkningskraft på sitt publikum, en slags påvirker eller opinionsleder.

Forbrukerombudet Elisabeth Lier Haugseth

– Det er ting som gjør at det er vanskelig å skjønne hva som er deres egne innlegg, og hva som er reklame, sier Elisabeth Lier Haugseth i Forbrukerombudet.

Foto: Hedvig Bjørgum

Tilsynet var både hos de største bloggerne i landet, samt hos profiler innen sports- og musikkbransjen.

Forbrukerombudet ville sjekke om reklamen i sosiale medier tydelig fremstod som reklame, og om de var i tråd med reglene i markedsføringsloven.

18 av de 20 har nå fått beskjed om å endre eller fjerne innlegg som har vært ulovlig, eller på grensen til ulovlig markedsføring.

– Innleggene er ikke merket i det hele tatt, merket for dårlig, eller det kommer ikke frem hvilken annonsør de har lagt ut reklame for, sier forbrukerombud Elisabeth Lier Haugseth.

Risikerer bot

Blogger Anna Rasmussen, også kjent som «Mamma til Michelle», bekrefter på sin blogg at hun er en av dem som har fått brev fra Forbrukerombudet.

Anna Rasmussen

Anna Rasmussen er en av Norges største bloggere. Hun skriver på bloggen sin at hun ikke prøver å lure noen, og merker så godt hun kan.

Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix

Hun skriver selv hun kan få bøter på flere hundre tusen kroner, og at hun synes det er vanskelig å definere alt av hva som er reklame eller ikke.

Spesielt var hun overrasket over at innlegg som handler om hennes eget merkevare og promotering av dette måtte merkes.

– Derfor kommer jeg til å merke absolutt alt av innlegg som reklame fremover, i frykt for at de faktisk kan inneholde reklame. Til og med uten at jeg i det hele tatt vet det selv, skriver hun i blogginnlegget.

Sophie Elise synes det er vanskelig

Også bloggeren Sophie Elise Isachsen fikk brevet, og sier til NRK at hun synes reglene for merking er strenge.

Sophie Elise Isachsen

Norges toppblogger, Sophie Elise Isachsen, sier det kan være vanskelig å vite hvordan man skal forholde seg til reglene når man publiserer på flere plattformer.

Foto: Per Onsheim / NRK

– Jeg synes det er rart at tv-show har mildere regler på markering av for eksempel produktplassering enn bloggere har, og at man i enkelte tilfeller undervurderer forbrukeren som forstår at det er annonse om man merker det på toppen av innlegget.

Isachsen sier hun har god dialog med Forbrukerombudet, og at hun ikke oppfattet tilsynet som noe negativt.

– Jeg fikk også gode tilbakemeldinger på merkingen jeg gjør som er bra og tydelig.

Ønsker å forholde seg til reglene

Isachsen er sammen med blant annet bloggerne Caroline Berg Eriksen, Marna Haugen Burøe og Lene Orvik tilknyttet selskapet United Influencers.

Administrerende direktør, Sandra Klaesson, skriver i en mail til NRK at de har tett dialog med Forbrukerombudet for å oppdatere seg på lover og regler.

– Både vi og profilene våre ønsker selvsagt å forholde oss til retningslinjene til Forbrukerombudet, og kommer til å fortsette å fokusere på at disse blir fulgt, skriver hun.

Hans-Petter Nygård-Hansen er digitalrådgiver, og hans budskap er å merke så tydelig en kan.

– Ikke tenk at noe er galt fordi det er sponset. Fremhev det tydelig, med full stolthet og rak rygg over at du har innflytelse og at noen vil bruke penger på deg.

Redde for troverdigheten

Nygård-Hansen har tidligere tatt til orde for å bøtelegge bloggere som merker for dårlig. Han tror mange ønsker å skjule at innholdet er sponset.

Kommunikasjonsrådgiver Hans-Petter Nygård-Hansen ser på utenlandske fotballfans til norske klubber

Hans-Petter Nygård-Hansen er digital rådgiver, foredragsholder og har vært i juryen på det som tidligere het Vixen Blog Awards.

Foto: Ingar Næss

– Jeg tror mange sitter med inntrykket at hvis det merkes som reklame så får det mindre troverdighet, da vil ikke publikum lese det, og da får man kanskje ikke like mye betalt som influencer, sier Nygård-Hansen.

Tilsynet har vært på både bloggposter, innlegg og bilder på Facebook, Instagram og Snapchat.

– Det er for eksempel ikke tilstrekkelig å merke den første snappen, for så å sende titalls reklamesnapper etterpå som ikke er merket, sier Haugseth.

Forbrukerombudet vil føre et nytt tilsyn over nyttår, og er det vedvarende brudd kan det føre til økonomiske sanksjoner.

Ingen av bloggerne, foruten Isachsen, har svart på NRKs henvendelser.

Kulturstrøm

  • Ingen nordmenn har klart det etter dem

    Lørdag 19.oktober 1985 ringte telefonen i leiligheten der Morten, Magne og Pål bodde i London. Det var med beskjeden om at låta deres Take On Me hadde nådd 1.plass på den amerikanske Billboard Hot 100-lista. Nå hadde a-ha den singelen som var mest spilt på radioer og mest kjøpt av folk i hele USA. Etter det har ingen nordmenn hatt musikk på toppen av den listen!

    -Vi startet på toppen sier Magne Furuholmen i intervjuet du kan høre i Musikklivet, og denne endret alt.

    Take On Me startet som "The Juicy Fruit Song", med bare melodien og riffet til Magne og Pål i deres første band Bridges. Mortens sang på refrenget er inpirert av Richard Strauss «Also sprach Zarathustra». Tempoet er like raskt som en moderne technolåt. Og videoen med tegneseriesekvensen var banebrytende, og ofte etterlignet siden.

    40 år senere listes Take On Me fortsatt opp blandt popens beste låter. Riffet gjør sangen gjenkjennlig på få sekunder. Og fortsatt er det nesten umulig å synge som Morten på refrenget, som går over 2 1/2 oktav.
    - Den var ikke laget for å være noen sing-a-long, forteller Magne i Musikklivet.

    Morten Harket, Magne Furuholmen og Paul Waaktaar-Savoy
    Foto: Michael Ochs Archives / Getty Images
  • – Bare så vidt han er en artist

    Flo Rida (46) er for mange unge studenter selve lyden av barndommen deres, og torsdag kveld opptrådte han i Norge.

    Han byr på nostalgi – ikke ulikt nylig norgesaktuelle Pitbull, en annen 2010-tallshelt innen partymusikk fra Florida.

    Og nostalgi selger tydeligvis: Amerikanerens konsert på studentfestivalen Uka – Norges største kulturfestival – ble fullstendig utsolgt.

    Men var det kveldens forestilling verdt de 800 kronene som hver student punget ut med? Overhode ikke, mener NRK P3s anmelder Even Samir Kaushik.

    Flo Rida på UKA 2025 i Dødens dal, Trondheim
    Terningkast 2 Konsert

    «Minimal innsats og gigantisk gevinst»

    ANMELDELSE: Flo Rida på Uka

  • Tidligere Kiss-gitarist er død

    Familien bekrefter til Variety at Ace Frehley er død, 74 år gammel. Litt tidligere meldte TMZ at han lå i respirator etter hjerneblødning.

    Frehley fikk en hjerneblødning etter at han falt i studio for et par uker siden.

    Frehley var med å starte Kiss i 1973, sammen med Gene Simmons, Paul Stanley og Peter Criss, Bandet som er kjent for pyro, ansiktssminke og kostymer.

    Kiss fikk ordentlig suksess da de ga ut konsertalbumet Alive! i 1975. Ace Frehley forlot bandet i 1982, men ble gjenforent med bandet i en periode på midten av 90-tallet.

    Han har holdt flere solokonserter i Norge, blant annet på Rockefeller i Oslo i 2015.

    En gruppe mennesker med masker som spiller instrumenter på en scene
    Foto: PAUL WARNER / AP / NTB