Hopp til innhold

Nå risikerer bloggeren bot etter reklameinnlegg

Nesten alle merker de sponsede innleggene sine for dårlig, slår Forbrukerombudet fast i et tilsyn. – Jeg prøver ikke å lure noen, sier blogger Anna Rasmussen.

close up of students or teenagers with laptop close up of students or teenagers with laptop

Nesten alle som ble sjekket i tilsynet er for dårlige på å merke innleggene sine. Fortsetter det kan det koste dem dyrt.

Foto: Colourbox

Forbrukerombudet har gjort tilsyn med de 20 største «influencerne» i Norge. En «influencer» betyr en som har stor påvirkningskraft på sitt publikum, en slags påvirker eller opinionsleder.

Forbrukerombudet Elisabeth Lier Haugseth

– Det er ting som gjør at det er vanskelig å skjønne hva som er deres egne innlegg, og hva som er reklame, sier Elisabeth Lier Haugseth i Forbrukerombudet.

Foto: Hedvig Bjørgum

Tilsynet var både hos de største bloggerne i landet, samt hos profiler innen sports- og musikkbransjen.

Forbrukerombudet ville sjekke om reklamen i sosiale medier tydelig fremstod som reklame, og om de var i tråd med reglene i markedsføringsloven.

18 av de 20 har nå fått beskjed om å endre eller fjerne innlegg som har vært ulovlig, eller på grensen til ulovlig markedsføring.

– Innleggene er ikke merket i det hele tatt, merket for dårlig, eller det kommer ikke frem hvilken annonsør de har lagt ut reklame for, sier forbrukerombud Elisabeth Lier Haugseth.

Risikerer bot

Blogger Anna Rasmussen, også kjent som «Mamma til Michelle», bekrefter på sin blogg at hun er en av dem som har fått brev fra Forbrukerombudet.

Anna Rasmussen

Anna Rasmussen er en av Norges største bloggere. Hun skriver på bloggen sin at hun ikke prøver å lure noen, og merker så godt hun kan.

Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix

Hun skriver selv hun kan få bøter på flere hundre tusen kroner, og at hun synes det er vanskelig å definere alt av hva som er reklame eller ikke.

Spesielt var hun overrasket over at innlegg som handler om hennes eget merkevare og promotering av dette måtte merkes.

– Derfor kommer jeg til å merke absolutt alt av innlegg som reklame fremover, i frykt for at de faktisk kan inneholde reklame. Til og med uten at jeg i det hele tatt vet det selv, skriver hun i blogginnlegget.

Sophie Elise synes det er vanskelig

Også bloggeren Sophie Elise Isachsen fikk brevet, og sier til NRK at hun synes reglene for merking er strenge.

Sophie Elise Isachsen

Norges toppblogger, Sophie Elise Isachsen, sier det kan være vanskelig å vite hvordan man skal forholde seg til reglene når man publiserer på flere plattformer.

Foto: Per Onsheim / NRK

– Jeg synes det er rart at tv-show har mildere regler på markering av for eksempel produktplassering enn bloggere har, og at man i enkelte tilfeller undervurderer forbrukeren som forstår at det er annonse om man merker det på toppen av innlegget.

Isachsen sier hun har god dialog med Forbrukerombudet, og at hun ikke oppfattet tilsynet som noe negativt.

– Jeg fikk også gode tilbakemeldinger på merkingen jeg gjør som er bra og tydelig.

Ønsker å forholde seg til reglene

Isachsen er sammen med blant annet bloggerne Caroline Berg Eriksen, Marna Haugen Burøe og Lene Orvik tilknyttet selskapet United Influencers.

Administrerende direktør, Sandra Klaesson, skriver i en mail til NRK at de har tett dialog med Forbrukerombudet for å oppdatere seg på lover og regler.

– Både vi og profilene våre ønsker selvsagt å forholde oss til retningslinjene til Forbrukerombudet, og kommer til å fortsette å fokusere på at disse blir fulgt, skriver hun.

Hans-Petter Nygård-Hansen er digitalrådgiver, og hans budskap er å merke så tydelig en kan.

– Ikke tenk at noe er galt fordi det er sponset. Fremhev det tydelig, med full stolthet og rak rygg over at du har innflytelse og at noen vil bruke penger på deg.

Redde for troverdigheten

Nygård-Hansen har tidligere tatt til orde for å bøtelegge bloggere som merker for dårlig. Han tror mange ønsker å skjule at innholdet er sponset.

Kommunikasjonsrådgiver Hans-Petter Nygård-Hansen ser på utenlandske fotballfans til norske klubber

Hans-Petter Nygård-Hansen er digital rådgiver, foredragsholder og har vært i juryen på det som tidligere het Vixen Blog Awards.

Foto: Ingar Næss

– Jeg tror mange sitter med inntrykket at hvis det merkes som reklame så får det mindre troverdighet, da vil ikke publikum lese det, og da får man kanskje ikke like mye betalt som influencer, sier Nygård-Hansen.

Tilsynet har vært på både bloggposter, innlegg og bilder på Facebook, Instagram og Snapchat.

– Det er for eksempel ikke tilstrekkelig å merke den første snappen, for så å sende titalls reklamesnapper etterpå som ikke er merket, sier Haugseth.

Forbrukerombudet vil føre et nytt tilsyn over nyttår, og er det vedvarende brudd kan det føre til økonomiske sanksjoner.

Ingen av bloggerne, foruten Isachsen, har svart på NRKs henvendelser.

Kulturstrøm

  • Nynorsk litteraturpris til Edvard Hoem

    Edvard Hoem er tildelt Nynorsk litteraturpris 2023 for boka Husjomfru.

    Prisen er på 50 000 kroner og blir tildelt på landsmøtet til Noregs Mållag i helga.

    Litteraturprisen er blitt delt ut sidan 1982, og saman med mållaget er det Det Norske Samlaget og Det Norske Teatret som står bak prisen.

    Husjomfru av Edvard Hoem
  • Tre norske er nominert til Nordisk Råds barn- og ungdomslitteraturpris

    Grøssaren «Udyr» av Ingvild Bjerkeland og høgtlesingsboka «Oskar og eg» av Maria Parr og illustratør Åshild Irgens nominert frå Noreg.

    I tillegg er Saia Stueng frå Karasjok nominert for ungdomsromanen «Hamburgerprinseassa – Eallá dušše oktii» i kategorien for det samiske språkområdet.

    Totalt 14 nordiske biletebøker, barnebøker og ungdomsromanar nominerte til Nordisk råds barne- og ungdomslitteraturpris 2024.

    Fleire av dei nominerte tek for seg eksistensielle spørsmål om livet og døden. Eit anna tema som går att er menneska sin relasjon til naturen.

    Vinnaren vert offentleggjort 22. oktober.

    Montasje forfatterportrett Maria Parr og coveret til barneboka Oskar og eg
    Foto: Samlaget/Jula Marie Nagelstad
  • Tungtvann feirer 25-årsjubileum i Operaen

    I år er det 25 år siden Tungtvann slapp sin første EP «Reinspikka Hip Hop».

    Det feirer de med å opptre på Operaen i Oslo.

    15. september blir det nemlig nordnorsk rap på menyen i hovedstadens storstue. Kringkastingsorkestret (KORK) blir også med på feiringen.

    I tillegg er hiphop-profiler som Petter, Jaa9 & OnklP, Lars Vaular, Oscar Blesson, Tyr, Grim Pil og Rambow invitert til jubileet.

    – Med den line-upen vi har så lurer jeg på om operaen er stor nok til å huse oss, sier Jørgen Nordeng i en pressemelding.

    – Sånn rent publikumsmessig, understreker han.

    Nordnorske Tungtvann er regnet for å være de første til å lykkes med rap på norsk.

    – Da vi begynte var det for å bevise at det gikk an. Vi følte at det meste vi hadde hørt av norsk rap ikke hørtes ut som hiphop, sier Nordeng.

    Arrangementet er i regi av Bodø2024.

    – Grunnen til at vi ønsker å gjøre det i Oslo, som den eneste produksjonen vi gjennomfører der, er at dette fenomenet funker på norsk takket være nordlendinger. Da gir det mening å ta det til hovedstaden, forteller programsjef Henrik Sand Dagfinrud

    Tungtvann opptrer på operaen 15. september
    Foto: Tarjei Krogh