Hopp til innhold

Jurymedlem mener bloggere bør bøtelegges

Et av jurymedlemmene til Vixen Blog Awards mener at mellom 60 og 70 prosent av norske bloggere bryter norsk lov, og mener at flere bør bøtelegges.

close up of students or teenagers with laptop close up of students or teenagers with laptop

«Skuffende» mange bloggere bryter markedsføringsloven, ifølge jurymedlem i Vixen Blog Awards, Hans-Petter Nygård-Hansen (illustrasjonsbilde).

Foto: Colourbox

Fredag avholdes den årlige kåringen av årets bloggerer, Vixen Blog Awards. Men opprullingen fram mot prisutdelingen har blitt preget av at bloggere har blitt fjernet fra konkurransen.

Årsaken har i flere tilfeller vært at bloggerne ikke har fortalt leserne tydelig nok at noen av innleggene deres har vært sponsede. Leserne har altså ikke blitt gjort godt nok oppmerksom når det har vært kommersielle bindinger mellom blogger og produktet som er omtalt.

Dagens Næringsliv har tidligere fortalt at kakeblogger Ida Gran-Jensen og livsstilsblogger Vibeke Klemetsen er to av bloggerne som er fjernet fra konkurransen på grunn av manglende merking.

– Skuffende

Kommunikasjonsrådgiver Hans-Petter Nygård-Hansen ser på utenlandske fotballfans til norske klubber

Kommunikasjonsrådgiver og jurymedlem ved Vixen Blog Awards, Hans-Petter Nygård-Hansen, er kritisk til bloggernes evne til å følge markedsføringsloven.

Foto: Ingar Næss

En av jurymedlemmene til Vixen Blog Awards, Hans-Petter Nygård-Hansen, hevder overfor NRK at 60-70 prosent av norske bloggere bryter markedsføringsloven og/eller åndsverksloven når de poster ting på egen blogg og når det legges videre ut på sosiale medier.

Han fikk i oppgave å luke ut blogger som brøt norsk lov blant rundt 900 innmeldte kandidatar til prisen. Etter at jobben var gjort, satt han skuffet igjen.

– Det er en skuffende overraskelse for egen regning at det fortsatt er så mange som bryter de relativt enkle reglene som gjelder, sier Nygård-Hansen.

Vil bøtelegge

Reglene går ut på at dersom en blogger mottar betaling for å skrive et innlegg, så skal det merkes som «reklame». I fjor gjennomførte Forbrukerombudet en tilsynsaksjon mot 40 toppbloggere, og 21 av dem fikk advarsel om at merkingen av betalte innlegg var for dårlig.

Nygård-Hansen kalte den gang tilsynet for en heksejakt, men innser nå han at han tok feil.

– Jeg skal berømme ombudet for å ha satt dette på dagsordenen. Jeg mente at de var litt vel hard og at det ikke sto så ille til. Der har jeg måttet korrigere meg selv betraktelig, sier han.

Forbrukerombudet kan bøtelegge bloggere som gjentatte ganger bryter loven.

– Det er en del aktører som bør bli bøtelagt. Ikke bare for sin egen del, men også for å skape en presedens for at bloggerne forholder seg til de samme reglene som gjelder for alle næringsdrivende, sier Nygård-Hansen.

Stikkprøver

Forbrukerombudet sier til NRK at de bare kan ta stikkprøver, og har ikke klart å avdekke systematiske lovbrudd blant bloggerne. Men det vil komme flere stikkprøver, og ombud Gry Nergård utelukker ikke bøter.

– Fram til nå har vi satset på veiledning og opplæring, og fått til diskusjoner i media og internt i bransjen. Så får vi se ved neste stikkprøve om vi går litt ekstra på noen. Det kan absolutt være en løsning å ta en sak mot noen av de største, sier hun.

Kulturstrøm

  • Begravelses-musikal basert på Løvlands sanger.

    I september kommer begravelses-musikalen «You Raise me up» på Lillestrøm kultursenter, i samarbeid med komponist Rolf Løvland, skriver de i en pressemelding.

    Musikalen er en romantisk dramakomedie som utspiller seg i et begravelsesbyrå. Lisa Stokke og Øyvind Boye Løvold spiller hovedrollene.

  • Taylor Swift slår sin egen vinylsalg-rekord

    Taylor Swift solgte 700.000 eksemplarer av «Tortured Poets»-platen på bare tre dager fra fredag og ut helgen, melder Billboard.

    Det er ny rekord. Den gamle rekorden innehadde Swifts plate «1989 (Taylor's Version)», som ble sluppet i oktober i fjor og solgte 693.000 eksemplarer på sin første uke.

    (NTB)