Forbrukerrådet: Unge lures av snikreklame på sosiale medier

Ungdom lures av snikreklame på sosiale medier, mener Forbrukerrådet. Nå oppfordres helseministeren til å ta tak i problemet.

Tenåringer sjekker mobilen

UTSATT: Ungdom lures av reklame på sosiale medier, mener Forbrukerrådet. (Illustrasjonsfoto)

Foto: Thomas Brun / NTB scanpix

Direktør i Forbrukerrådet, Randi Flesland

KRITISK: Direktør i Forbrukerrådet, Randi Flesland.

Foto: Audun Braastad / NTB scanpix

En undersøkelse fra Forbrukerrådet viser at unge har vanskelig for å avsløre når de blir utsatt for reklame på sosiale medier som Facebook, Instagram og YouTube.

– Vi ser at ungdommene våre blir utsatt for mye reklame for brus, hamburgere og snacks på sosiale medier, sier Randi Flesland, direktør i Forbrukerrådet.

– Vanskelig å gjennomskue

Flesland er bekymret for utviklingen.

– Den reklamen er vanskelig å gjennomskue, og klarer å fange oppmerksomheten med humor, konkurranser og populære fjes. Nå er det også avslørt at Facebook kan analysere ungdommenes psyke for å treffe dem på sitt mest sårbare, og da er dette virkelig skummelt, sier hun.

Som et typisk eksempel på hva hun mener, trekker Flesland fram kampanjen der Tine oppfordret barn og ungdom til å filme at de trikset med en iste-flaske.

– Dette oppfatter ikke de unge som reklame, fordi det er morsomt, engasjerende og underholdende. Den går under radaren, fordi de engasjerer seg ved å kjøpe produktet og lage en film de gjerne deler, sier Flesland.

Vil beskytte tenåringene

Mandag 29. mai skal helseminister Bent Høie (H) møte representanter for matbransjen og snakke om nettopp denne tematikken.

Matbransjen skal blant annet svare for hvordan de skal vise varsomhet når det gjelder markedsføring mot unge over 12 år.

– Matbransjen har sagt at de vil beskytte barn til og med 12 år mot reklame for usunn mat og drikke. Vi mener at vi må gi den samme beskyttelsen til ungdom opptil 16 år, sire Flesland.

Direktøren har bedt om et møte med Høie for å understreke viktigheten av å stramme inn på reklamen i sosiale medier.

– Vi bør følge britenes eksempel, og fjerne dette presset fra sosiale medier, sier Flesland.

Kulturstrøm

  • Straffer kontoer for påvirkning

    Der Twitter fjerner nesten tusen kontoer, skriver Nathaniel Gleicher i Facebook at de fjerner syv sider, tre grupper og fem kontoer fordi de har vært «involvert i koordinert inautentisk oppførsel som del av et lite nettverk med opprinnelse i Kina med fokus på Hongkong». Les hele saken fra NRK Beta.

    Hongkong-skjermdumper
    Foto: NRK / NRK
  • Unge elsker klassisk

    Den gamle myten om at det bare er godt voksne som hører på klassisk musikk faller. En ny studie publisert på nettstedet ABC Classic tyder på det motsatte. Nesten en tredel av det klassiske publikummet er under 35 år, viser undersøkelsen. Undersøkelsen viser videre at det fortsatt er radio som er den viktigste kilden til bruk av klassisk musikk.

    Klassisk
    Foto: Pixabay
  • Ny Matrix med Reeves og Moss

    Keanu Reeves (54) er tilbake i rollen som Neo og Carrie-Anne Moss (52) som Trinity når den fjerde filmen i Matrix-serien skal spilles inn neste år, melder Variety. Regissør på filmen er Lana Wachowski, som også sto bak regien på de tidligere filmene. Filmen har ennå ikke fått noen tittel.