Hopp til innhold

Forbrukerrådet: Unge lures av snikreklame på sosiale medier

Ungdom lures av snikreklame på sosiale medier, mener Forbrukerrådet. Nå oppfordres helseministeren til å ta tak i problemet.

Tenåringer sjekker mobilen

UTSATT: Ungdom lures av reklame på sosiale medier, mener Forbrukerrådet. (Illustrasjonsfoto)

Foto: Thomas Brun / NTB scanpix

Direktør i Forbrukerrådet, Randi Flesland

KRITISK: Direktør i Forbrukerrådet, Randi Flesland.

Foto: Audun Braastad / NTB scanpix

En undersøkelse fra Forbrukerrådet viser at unge har vanskelig for å avsløre når de blir utsatt for reklame på sosiale medier som Facebook, Instagram og YouTube.

– Vi ser at ungdommene våre blir utsatt for mye reklame for brus, hamburgere og snacks på sosiale medier, sier Randi Flesland, direktør i Forbrukerrådet.

– Vanskelig å gjennomskue

Flesland er bekymret for utviklingen.

– Den reklamen er vanskelig å gjennomskue, og klarer å fange oppmerksomheten med humor, konkurranser og populære fjes. Nå er det også avslørt at Facebook kan analysere ungdommenes psyke for å treffe dem på sitt mest sårbare, og da er dette virkelig skummelt, sier hun.

Som et typisk eksempel på hva hun mener, trekker Flesland fram kampanjen der Tine oppfordret barn og ungdom til å filme at de trikset med en iste-flaske.

– Dette oppfatter ikke de unge som reklame, fordi det er morsomt, engasjerende og underholdende. Den går under radaren, fordi de engasjerer seg ved å kjøpe produktet og lage en film de gjerne deler, sier Flesland.

Vil beskytte tenåringene

Mandag 29. mai skal helseminister Bent Høie (H) møte representanter for matbransjen og snakke om nettopp denne tematikken.

Matbransjen skal blant annet svare for hvordan de skal vise varsomhet når det gjelder markedsføring mot unge over 12 år.

– Matbransjen har sagt at de vil beskytte barn til og med 12 år mot reklame for usunn mat og drikke. Vi mener at vi må gi den samme beskyttelsen til ungdom opptil 16 år, sire Flesland.

Direktøren har bedt om et møte med Høie for å understreke viktigheten av å stramme inn på reklamen i sosiale medier.

– Vi bør følge britenes eksempel, og fjerne dette presset fra sosiale medier, sier Flesland.

Kulturstrøm

  • TMZ: Limp Bizkit-bassist Sam Rivers er død

    Limp Bizkit-bassisten Sam Rivers er død, skriver TMZ.

    Han ble 48 år. TMZ viser til en post på bandets offisielle Instagram-konto.

    – I dag mistet vi vår bror. Vår bandkamerat. Vårt hjerte, skriver bandet.

    Det amerikanske bandet ble i september presentert som et av de store på festivalen Tons of Rock i 2026 i Oslo. De har aldri spilt i Norge før.

    Rivers var med å starte bandet, kjent for «Break Stuff», «Rollin’» og «Nookie» på 90-tallet, men forlot det i 2015. Årsaken var en leversykdom forårsaket av mye alkohol. Etter en levertransplantasjon kom han tilbake tre år etterpå.

    Dødsårsaken er ikke kjent.

    en mann som spiller gitar foran en folkemengde
    Foto: Yalonda M. James / AP / NTB
  • Ingen nordmenn har klart det etter dem

    Lørdag 19.oktober 1985 ringte telefonen i leiligheten der Morten, Magne og Pål bodde i London. Det var med beskjeden om at låta deres Take On Me hadde nådd 1.plass på den amerikanske Billboard Hot 100-lista. Nå hadde a-ha den singelen som var mest spilt på radioer og mest kjøpt av folk i hele USA. Etter det har ingen nordmenn hatt musikk på toppen av den listen!

    -Vi startet på toppen sier Magne Furuholmen i intervjuet du kan høre i Musikklivet, og denne endret alt.

    Take On Me startet som "The Juicy Fruit Song", med bare melodien og riffet til Magne og Pål i deres første band Bridges. Mortens sang på refrenget er inpirert av Richard Strauss «Also sprach Zarathustra». Tempoet er like raskt som en moderne technolåt. Og videoen med tegneseriesekvensen var banebrytende, og ofte etterlignet siden.

    40 år senere listes Take On Me fortsatt opp blandt popens beste låter. Riffet gjør sangen gjenkjennlig på få sekunder. Og fortsatt er det nesten umulig å synge som Morten på refrenget, som går over 2 1/2 oktav.
    - Den var ikke laget for å være noen sing-a-long, forteller Magne i Musikklivet.

    Morten Harket, Magne Furuholmen og Paul Waaktaar-Savoy
    Foto: Michael Ochs Archives / Getty Images
  • – Bare så vidt han er en artist

    Flo Rida (46) er for mange unge studenter selve lyden av barndommen deres, og torsdag kveld opptrådte han i Norge.

    Han byr på nostalgi – ikke ulikt nylig norgesaktuelle Pitbull, en annen 2010-tallshelt innen partymusikk fra Florida.

    Og nostalgi selger tydeligvis: Amerikanerens konsert på studentfestivalen Uka – Norges største kulturfestival – ble fullstendig utsolgt.

    Men var det kveldens forestilling verdt de 800 kronene som hver student punget ut med? Overhode ikke, mener NRK P3s anmelder Even Samir Kaushik.

    Flo Rida på UKA 2025 i Dødens dal, Trondheim
    Terningkast 2 Konsert

    «Minimal innsats og gigantisk gevinst»

    ANMELDELSE: Flo Rida på Uka