Forbrukerrådet: Unge lures av snikreklame på sosiale medier

Ungdom lures av snikreklame på sosiale medier, mener Forbrukerrådet. Nå oppfordres helseministeren til å ta tak i problemet.

Tenåringer sjekker mobilen

UTSATT: Ungdom lures av reklame på sosiale medier, mener Forbrukerrådet. (Illustrasjonsfoto)

Foto: Thomas Brun / NTB scanpix

Direktør i Forbrukerrådet, Randi Flesland

KRITISK: Direktør i Forbrukerrådet, Randi Flesland.

Foto: Audun Braastad / NTB scanpix

En undersøkelse fra Forbrukerrådet viser at unge har vanskelig for å avsløre når de blir utsatt for reklame på sosiale medier som Facebook, Instagram og YouTube.

– Vi ser at ungdommene våre blir utsatt for mye reklame for brus, hamburgere og snacks på sosiale medier, sier Randi Flesland, direktør i Forbrukerrådet.

– Vanskelig å gjennomskue

Flesland er bekymret for utviklingen.

– Den reklamen er vanskelig å gjennomskue, og klarer å fange oppmerksomheten med humor, konkurranser og populære fjes. Nå er det også avslørt at Facebook kan analysere ungdommenes psyke for å treffe dem på sitt mest sårbare, og da er dette virkelig skummelt, sier hun.

Som et typisk eksempel på hva hun mener, trekker Flesland fram kampanjen der Tine oppfordret barn og ungdom til å filme at de trikset med en iste-flaske.

– Dette oppfatter ikke de unge som reklame, fordi det er morsomt, engasjerende og underholdende. Den går under radaren, fordi de engasjerer seg ved å kjøpe produktet og lage en film de gjerne deler, sier Flesland.

Vil beskytte tenåringene

Mandag 29. mai skal helseminister Bent Høie (H) møte representanter for matbransjen og snakke om nettopp denne tematikken.

Matbransjen skal blant annet svare for hvordan de skal vise varsomhet når det gjelder markedsføring mot unge over 12 år.

– Matbransjen har sagt at de vil beskytte barn til og med 12 år mot reklame for usunn mat og drikke. Vi mener at vi må gi den samme beskyttelsen til ungdom opptil 16 år, sire Flesland.

Direktøren har bedt om et møte med Høie for å understreke viktigheten av å stramme inn på reklamen i sosiale medier.

– Vi bør følge britenes eksempel, og fjerne dette presset fra sosiale medier, sier Flesland.

Kulturstrøm

  • Jazzgitarist Eivind Aarset tildelt Buddy-prisen

    Buddy-prisen er norsk jazz’ høyeste utmerkelse. «Han har i høy grad bidratt til at jazzen som kunstform har utviklet seg i sin egen samtid», sier Norsk jazzforum i sin begrunnelse.

    Magasinet Jazztime hadde Aarset på sin topp30-liste over verdens beste jazzalbum 2021, for «Phantasmagoria, or A Different Kind of Journey»

    Hør Aarset snakke om albumet i Jazzklubben på NRK P2

    Aarset startet med å bli inspirert av Jimi Hendrix og Miles Davis, og har selv spilt med stjerner som David Sylvain ,Sly & Robbie, Anne Grete Preus, Nils Petter Molvær, Arve Henriksen og Jan Bang.

    Gitarist Eivind Aarset tildelt Buddy-prisen 2021
    Foto: Nabeeh Samaan
  • «Baby Shark» med historisk YouTube-milepæl

    Det koreanske barne-TV-innslaget med en sang om haier, er første YouTube-video med over 10 milliarder visninger, ifølge GuinnesWorldRecords.

    Videoen dukket opp i 2016 og ble kjapt en internasjonal hit – og landeplage for småbarnsforeldre.