Hopp til innhold

Forbrukerrådet: Unge lures av snikreklame på sosiale medier

Ungdom lures av snikreklame på sosiale medier, mener Forbrukerrådet. Nå oppfordres helseministeren til å ta tak i problemet.

Tenåringer sjekker mobilen

UTSATT: Ungdom lures av reklame på sosiale medier, mener Forbrukerrådet. (Illustrasjonsfoto)

Foto: Thomas Brun / NTB scanpix

Direktør i Forbrukerrådet, Randi Flesland

KRITISK: Direktør i Forbrukerrådet, Randi Flesland.

Foto: Audun Braastad / NTB scanpix

En undersøkelse fra Forbrukerrådet viser at unge har vanskelig for å avsløre når de blir utsatt for reklame på sosiale medier som Facebook, Instagram og YouTube.

– Vi ser at ungdommene våre blir utsatt for mye reklame for brus, hamburgere og snacks på sosiale medier, sier Randi Flesland, direktør i Forbrukerrådet.

– Vanskelig å gjennomskue

Flesland er bekymret for utviklingen.

– Den reklamen er vanskelig å gjennomskue, og klarer å fange oppmerksomheten med humor, konkurranser og populære fjes. Nå er det også avslørt at Facebook kan analysere ungdommenes psyke for å treffe dem på sitt mest sårbare, og da er dette virkelig skummelt, sier hun.

Som et typisk eksempel på hva hun mener, trekker Flesland fram kampanjen der Tine oppfordret barn og ungdom til å filme at de trikset med en iste-flaske.

– Dette oppfatter ikke de unge som reklame, fordi det er morsomt, engasjerende og underholdende. Den går under radaren, fordi de engasjerer seg ved å kjøpe produktet og lage en film de gjerne deler, sier Flesland.

Vil beskytte tenåringene

Mandag 29. mai skal helseminister Bent Høie (H) møte representanter for matbransjen og snakke om nettopp denne tematikken.

Matbransjen skal blant annet svare for hvordan de skal vise varsomhet når det gjelder markedsføring mot unge over 12 år.

– Matbransjen har sagt at de vil beskytte barn til og med 12 år mot reklame for usunn mat og drikke. Vi mener at vi må gi den samme beskyttelsen til ungdom opptil 16 år, sire Flesland.

Direktøren har bedt om et møte med Høie for å understreke viktigheten av å stramme inn på reklamen i sosiale medier.

– Vi bør følge britenes eksempel, og fjerne dette presset fra sosiale medier, sier Flesland.

Kulturstrøm

  • Nynorsk litteraturpris til Edvard Hoem

    Edvard Hoem er tildelt Nynorsk litteraturpris 2023 for boka Husjomfru.

    Prisen er på 50 000 kroner og blir tildelt på landsmøtet til Noregs Mållag i helga.

    Litteraturprisen er blitt delt ut sidan 1982, og saman med mållaget er det Det Norske Samlaget og Det Norske Teatret som står bak prisen.

    Husjomfru av Edvard Hoem
  • Tre norske er nominert til Nordisk Råds barn- og ungdomslitteraturpris

    Grøssaren «Udyr» av Ingvild Bjerkeland og høgtlesingsboka «Oskar og eg» av Maria Parr og illustratør Åshild Irgens nominert frå Noreg.

    I tillegg er Saia Stueng frå Karasjok nominert for ungdomsromanen «Hamburgerprinseassa – Eallá dušše oktii» i kategorien for det samiske språkområdet.

    Totalt 14 nordiske biletebøker, barnebøker og ungdomsromanar nominerte til Nordisk råds barne- og ungdomslitteraturpris 2024.

    Fleire av dei nominerte tek for seg eksistensielle spørsmål om livet og døden. Eit anna tema som går att er menneska sin relasjon til naturen.

    Vinnaren vert offentleggjort 22. oktober.

    Montasje forfatterportrett Maria Parr og coveret til barneboka Oskar og eg
    Foto: Samlaget/Jula Marie Nagelstad
  • Tungtvann feirer 25-årsjubileum i Operaen

    I år er det 25 år siden Tungtvann slapp sin første EP «Reinspikka Hip Hop».

    Det feirer de med å opptre på Operaen i Oslo.

    15. september blir det nemlig nordnorsk rap på menyen i hovedstadens storstue. Kringkastingsorkestret (KORK) blir også med på feiringen.

    I tillegg er hiphop-profiler som Petter, Jaa9 & OnklP, Lars Vaular, Oscar Blesson, Tyr, Grim Pil og Rambow invitert til jubileet.

    – Med den line-upen vi har så lurer jeg på om operaen er stor nok til å huse oss, sier Jørgen Nordeng i en pressemelding.

    – Sånn rent publikumsmessig, understreker han.

    Nordnorske Tungtvann er regnet for å være de første til å lykkes med rap på norsk.

    – Da vi begynte var det for å bevise at det gikk an. Vi følte at det meste vi hadde hørt av norsk rap ikke hørtes ut som hiphop, sier Nordeng.

    Arrangementet er i regi av Bodø2024.

    – Grunnen til at vi ønsker å gjøre det i Oslo, som den eneste produksjonen vi gjennomfører der, er at dette fenomenet funker på norsk takket være nordlendinger. Da gir det mening å ta det til hovedstaden, forteller programsjef Henrik Sand Dagfinrud

    Tungtvann opptrer på operaen 15. september
    Foto: Tarjei Krogh