Forbrukerrådet: Unge lures av snikreklame på sosiale medier

Ungdom lures av snikreklame på sosiale medier, mener Forbrukerrådet. Nå oppfordres helseministeren til å ta tak i problemet.

Tenåringer sjekker mobilen

UTSATT: Ungdom lures av reklame på sosiale medier, mener Forbrukerrådet. (Illustrasjonsfoto)

Foto: Thomas Brun / NTB scanpix

Direktør i Forbrukerrådet, Randi Flesland

KRITISK: Direktør i Forbrukerrådet, Randi Flesland.

Foto: Audun Braastad / NTB scanpix

En undersøkelse fra Forbrukerrådet viser at unge har vanskelig for å avsløre når de blir utsatt for reklame på sosiale medier som Facebook, Instagram og YouTube.

– Vi ser at ungdommene våre blir utsatt for mye reklame for brus, hamburgere og snacks på sosiale medier, sier Randi Flesland, direktør i Forbrukerrådet.

– Vanskelig å gjennomskue

Flesland er bekymret for utviklingen.

– Den reklamen er vanskelig å gjennomskue, og klarer å fange oppmerksomheten med humor, konkurranser og populære fjes. Nå er det også avslørt at Facebook kan analysere ungdommenes psyke for å treffe dem på sitt mest sårbare, og da er dette virkelig skummelt, sier hun.

Som et typisk eksempel på hva hun mener, trekker Flesland fram kampanjen der Tine oppfordret barn og ungdom til å filme at de trikset med en iste-flaske.

– Dette oppfatter ikke de unge som reklame, fordi det er morsomt, engasjerende og underholdende. Den går under radaren, fordi de engasjerer seg ved å kjøpe produktet og lage en film de gjerne deler, sier Flesland.

Vil beskytte tenåringene

Mandag 29. mai skal helseminister Bent Høie (H) møte representanter for matbransjen og snakke om nettopp denne tematikken.

Matbransjen skal blant annet svare for hvordan de skal vise varsomhet når det gjelder markedsføring mot unge over 12 år.

– Matbransjen har sagt at de vil beskytte barn til og med 12 år mot reklame for usunn mat og drikke. Vi mener at vi må gi den samme beskyttelsen til ungdom opptil 16 år, sire Flesland.

Direktøren har bedt om et møte med Høie for å understreke viktigheten av å stramme inn på reklamen i sosiale medier.

– Vi bør følge britenes eksempel, og fjerne dette presset fra sosiale medier, sier Flesland.

Kulturstrøm

  • «Ringeren i Notre Dame» nr. 1

    Victor Hugos berømte roman fra 1831 topper bestselgerlistene i Frankrike etter brannen i katedralen. Hele fire versjoner av boken er å finne på blant topp ti: I tillegg til forlaget Livre de Poches utgave på førsteplassen, er romanen også å finne som nummer tre, fire og ti, ifølge The Bookseller. Det skriver Bok365.

    Illustration av Ringeren i Notre-Dame de Paris (1881)
    Foto: Luc-Olivier Merson / Wikimedia Commons
  • Dave Grohl + Brandi Carlile på gata

    De to spilte låter av Foo Fighters og Beatles da Carlile fikk lyst å dra innom sitt gamle sted i Seattle som gatemusikant. Det 20 minutter lange settet ble streamet på Facebooksiden hennes. Nå kan du se seansen på NME.

  • Kunne Stonehenge bli bygget slik?

    Forskerne ved Massachusetts Institute of Technology (MIT) har eksperimentert med gigantiske betong-strukturer på opptil 25 tonn som kan flyttes for hånd. Muligens var det kunnskap om balanse som gjorde at oldtidens ingeniører kunne reise gigantiske Stonehenge og steinstøttene på Påskeøya lenge før kranene ble oppfunnet, skriver Gizmodo.