Hopp til innhold

Krever bedre merking av reklame i sosiale medier

Myndighetene lanserer nå detaljerte guider for hvordan reklameinnlegg på sosiale medier skal merkes. De som ikke følger reglene, trues med økonomiske sanksjoner.

close up of students or teenagers with laptop close up of students or teenagers with laptop

Svært mye reklame formidles via «influencers», altså personer med profiler i sosiale medier som blogger, Instagram og YouTube, og som får betalt for å promotere produkter. Men de er ikke alltid like flinke til å fortelle at det eksisterer økonomiske bindinger.

Foto: Colourbox

Populære bloggere og personer med mange følgere på sosiale medier omtales gjerne som «influencers», og blir stadig mer populære som reklamekanaler. Om en person med 50.000 Insta-følgere bruker kanalen sin til å si noe positivt om et produkt, kan reklameverdien være enorm.

Men om dette er et oppdrag man får penger eller fordeler for, skal det ifølge norsk lov merkes tydelig. Det er det ikke alle som gjør, og Forbrukerombudet og Medietilsynet har sett seg lei på det.

Dårlig merket

En kartlegging Forbrukerombudet gjennomførte i fjor høst blant 20 av landets største sosiale medier-profiler viste at fire av fem av reklameinnleggene de delte på blogg, Instagram, Facebook og Snapchat enten manglet merking eller var mangelfullt merket som reklame.

Forbrukerombud Elisabeth Lier Haugseth

– Alle som er på sosiale medier, og særlig barn og unge, har krav på å få vite når de ser reklame, sier forbrukerombud Elisabeth Lier Haugseth.

Foto: Forbrukerombudet

Nå har de to statlige instansene laget to veiledere. En fra Forbrukerombudet på hvordan du skal si tydelig fra at du har fått fordeler ved å omtale produkter på sosiale medier, blogg eller Youtube, og en veileder fra medietilsynet om hvordan videobloggere og youtubere skal merke.

Blant annet heter det at videobloggere skal merke tydelig med «reklame/annonse» også når de snakker om et produkt de får gratis, til utlån, eller til redusert pris. Det presiseres også at det på sosiale medier er krav til merking dersom du har konkurranser eller «giveaways» for en næringsdrivende. Merkingen skal alltid være tydelig.

Forbrukerombud Elisabeth Lier Haugseth sier at alle som er på sosiale medier, og særlig barn og unge, har krav på å få vite når de ser reklame.

– Ikke alle klarer å skille dette, for de følger folk på sosiale medier som på mange måter blir forbilder. Hele rammen rundt sosiale medier gjør at det blir en intim ramme, slik at barn og unge opplever dem som sine venner. Da er det kanskje enda vanskeligere å skjønne at det er reklame de utsettes for, sier hun til NRK.

Tidligere har det kommet fram at mange bloggere ikke har vært flinke nok til å opplyse om dette. I fjor ble flere av kandidatene til å vinne Vixen Blog Awards fjernet fra konkurransen fordi de ikke hadde merket innleggene sine godt nok om at det var kommersielle bindinger til produktet de omtalte.

En av jurymedlemmene anslo da at 60–70 prosent av norske bloggere bryter markedsføringsloven og/eller åndsverkloven i innleggene sine.

Noen av de største profesjonelle nettverkene som kobler annonsørene sammen med influencere har vært med på å lage den nye veilederen.

Imøteser veilderen

Beatriz Neves

Youtuber og blogger Beatriz Neves har mange barn blant sine følgere, og mener det er på sin plass med god merking av kommersielle samarbeid.

Foto: Skjermdump fra YouTube

Beatriz Neves, som har YouTube-kanalen Beas verden, har tatt betalte oppdrag fra flere aktører, deriblant Libresse.

Hun sier at Youtubere – i motsetning til bloggere – ikke har hatt et egnet regelverk for hvordan man skal merke sponsede oppdrag.

– Jeg har veldig unge seere, og det er ikke alltid at de skjønner at det er sponset, og da må jeg også si det, ikke bare skrive det. Jeg har vært opptatt av å følge reglene, og er skikkelig redd for å gjøre noe som er i strid med loven. Vi må skjønne alvoret med dette, sier Neves til NRK.

Youtube er en del av hverdagen til barna våre. 83 prosent av norske 10-11-åringer bruker nettstedet ukentlig. Youtube-stjernene har blitt idoler, men de er også tilgjengelige og i dialog med sine fans. De er kule storesøstre og storebrødre som gir gode råd. Det er et tillitsforhold annonsører vet å utnytte.

Kulturstrøm

  • Gyldendalprisen til Hanne Ørstavik

    «En av Norges mest markante og særpregede forfattere», heter det om vinneren av Gyldendalprisen for 2023, Hanne Ørstavik.

    Dermed kan Ørstavik føye enda en gjev litterær pris til en liste som fra før av omfatter Brageprisen, Sultprisen, P2-lytternes romanpris, Amalie Skram-prisen, Oktoberprisen, Doblougprisen og Aschehougprisen.

    Gyldendalprisen er på hele en halv million kroner og deles ut annethvert år til «et særlig betydelig forfatterskap uavhengig av hvilket forlag forfatteren er tilknyttet».

    Hanne Ørstavik utgir bøkene sine på Oktober forlag, har skrevet til sammen 14 romaner, senest fjorårets «Bli hos meg», og er oversatt til 30 språk.

    Hanne Ørstavik, Gyldendalprisen
    Foto: Forlaget Oktober