Hopp til innhold

Kunstner vil sette opp grensestolper utenfor UD til støtte for Berg

Norske og russiske grensestolper er på vei til plassen utenfor Utenriksdepartementet i Oslo. Kunstner Morten Traavik vil minne de ansatte i UD om nordmannen Frode Berg, som sitter fengslet i Moskva, beskyldt for spionasje.

Grensestolper utenfor UD

Morten Traavik har tenkt seg 7. juni-plassen foran Utenriksdepartementet slik, når grensestolpene etter planen settes opp i løpet av uka.

Foto: Montasje: Traavik.Info / Tor Jørund F.Pedersen

– Dette er naturligvis aktivisme og kunst. Jeg tar ikke stilling til om Frode Berg er skyldig eller ikke, men vil bare minne om hans situasjon og det kjølige klimaet mellom Norge og Russland i øyeblikket, sa Traavik på en internasjonal kommunikasjonskonferanse i Oslo mandag ettermiddag.

Morten Traavik

Kunstneren Morten Traavik.

Foto: Jørund F. Pedersen

– Det store med å være kunstner i Norge, er at vi kan bruke den økonomiske støtten fra ett departement, nemlig Kulturdepartementet, til å irritere et annet, nemlig Utenriksdepartementet, sa kunstneren, til latter fra salen.

Traavik snakket til kommunikatorer fra 44 land, som denne uken er samlet til World PR Forum i Oslo.

Kunstneren har planer om å plassere grensestolpene slik at folk må passere dem til og fra jobben i Utenriksdepartementet.

Kunstneren Morten Traavik setter opp grensestolper utenfor Utenriksdepartementet

Morten Traavik snakker engelsk fra scenen fordi publikum er internasjonalt.

«Frodes grense»

Grensestolpene, også kalt «Frodes grense», har prydet kulturfestivalen Barents Spektakel i Kirkenes.

Frode Berg grensestolpe

Frode Berg har fått sin egen grensestolpe.

Foto: Ksenia Novikova / NRK

Morten Traavik fikk ideen allerede i 2010, da han var gjestekunstner i Kirkenes. I samtale med grensekommissæren fikk han høre om alle grensestolpene som skulle skiftes ut med nye, og de gamle trestolpene som skulle tas vare på.

Dermed så installasjonen med den flyttbare grensen «Borderline» dagens lys året etter. Og den ble flyttet til mange forskjellige steder: Murmansk, Kirkenes, Bergen og Oslo.

Nå er den på vei til hovedstaden på nytt.

Kontroversiell kunstner

Multikunstneren Traavik har stått bak en rekke kontroversielle kunstverk. Han har gjennom åtte år forsøkt å bygge bro mellom Nord-Korea og Vesten gjennom til dels omstridte kulturprosjekter, men etter den siste turen til det lukkede landet ble han drapstruet.

Han kalte det «politisk istid» og la samarbeidet på hylla. Han holdt likevel døren litt på gløtt:

– Jeg er stolt av det vi ha fått til, og jeg er fortsett tilgjengelig dersom det skulle bli slik at forholdene normaliserer seg, sa Traavik.

Kunstneren var også i Pyongyang med et utvekslingsprogram for lokale og internasjonale kunstnere i 2017, da han kjente rystelsene fra en av Nord-Koreas prøvesprengninger. Sengen hans på hotellet rullet frem og tilbake, fortalte han den gang til NRK.

LES OGSÅ:

Kulturstrøm

  • Céline Dion gjør comeback i OLs åpningsseremoni

    Arrangørene av sommer-OL i Paris bekreftet fredag at den canadiske artisten Céline Dion skal opptre under åpningsseremonien.

    Arrangørene har tidligere hintet om at den internasjonale popdronningen skulle opptre, men først fredag kveld ble det offisielt bekreftet, melder CNN.

    Céline Dion slutter seg dermed til Lady Gaga og den fransk-maliske artisten Aya Nakamura på scenen. Hun forventes å synge «L'Hymne à L'amour» – en hyllest til den franske legenden Edith Piaf.

    55-åringen måtte tidligere i år avlyse sin verdensturné fordi hun er rammet av sykdommen «stiff person syndrome», en svært sjelden, nevrologisk sykdom.

    Opptredenen i Paris er Dions første siden hun fikk diagnosen.

    (©NTB)

    Celine Dion begins world tour in her hometown
    Foto: ALICE CHICHE / AFP
  • Sendes på hemmelig oppdrag

    – Regissør Guy Ritchie er tydelig inspirert av klassiske «men-on-a-mission»-filmer. (...) Hans «The Ministry of Ungentlemanly Warfare» er løst basert på sanne figurer og hendelser under andre verdenskrig, men Ritchie behandler historien som en enkel machofantasi med tvilsom logikk og glimt i øyet, skriver filmkritiker Birger Vestmo.