NRK Meny
Normal

Kritiseres for nytt PR-stunt

For å promotere deres nye bilprogram bruker de tidligere «Top Gear»-programlederne tilsynelatende kolliderte biler. Det kritiseres for å være desperat og ufølsomt.

top gear programlederne

FÅR KRASS KRITIKK: James May, Jeremy Clarkson og Richard Hammond blir kritisert av trafikksikkerhetsorganisasjoner for deres seneste PR-stunt med tilsynelatende kolliderte biler.

Foto: SUZANNE PLUNKETT / Reuters

Det melder The Guardian.

På King's Cross i London, Berlins Hackescher Markt og på Hollywoods Walk of Fame kan forbipasserende nå se det som ser ut som kolliderte biler, men de er ikke ekte.

For å promotere sin retur til tv-ens verden - eller streamingens verden i dette tilfellet - bruker Jeremy Clarkson, James May og Richard Hammond smadrede, rykende biler som ser ut til å ha kollidert inn i stolper og med nesa inn i asfalten for å promotere ukens premiere på «The Grand Tour»:

Laster Twitter-innhold
Laster Twitter-innhold

– Ignorerer ødeleggende konsekvenser

Stuntet får medfart av veisikkerhets-organisasjoner.

- Dette er et krasst, ufølsomt og desperat stunt. Selv om jeg ikker er overrasket, ettersom de er kjente for å kjøre i store hastigheter og ignorerer ødeleggende konsekvenser ved farlig kjøring, sier Gary Rae til avisa.

– Programmer som dette må innse at tilbedelse av biler på denne måten er utdatert og malplassert, legger han til.

Skeptisk til programmet

President i trafikkorganisasjonen The Automobile Association, Edmund King, noterer seg at den ene bilen utsatt for PR-stuntet, en Toyota Prius, har fått toppkarakter trafikksamarbeidet Euro NCAP sin kollisjonstest.

– Vi lurer på om «The Grand Tour» vil få toppkarakter av seerne sine, sier han til The Guardian.