Scholastique Mukasongas mor ble et av ofrene for folkemordet i Rwanda i 1994.
Denne boken er et minnearbeid over henne.
Den er også et arbeid for å løfte frem flere mødre – og en hel folkegruppe som ble fordrevet til en skrantende og karrig del av Rwanda, der farene for trakassering og vold var overhengende.
Vi er på 1960-tallet, 30 år før nærmere én million tutsier ble brutalt drept av sine landsmenn, hutuene.
Bare minnene igjen
Scholastique Mukasonga mistet 37 familiemedlemmer.
I bokens aller første kapittel beklager hun at hun ikke var til stede for å dekke til morens døde kropp, slik moren i barndommen instruerte døtrene om å gjøre, hvis hun skulle dø:
Mentalt er moren langt fra fraværende.
Hun var i rommet under hele arbeidet med memoarboken.
Det fortalte Scholastique Mukasonga da jeg hørte henne på Litteraturhuset i Oslo før påske.
Der snakket hun for en fullstappet sal og takket spesielt bokdesigneren Stian Hole for det vakre, norske omslaget. Han har gitt farge og mønstre til morens skjørt, det som datteren aldri fikk lagt over henne.
Ja, boken er en siste ære til en elsket mor og til en innholdsrik barndom (Mukasonga er født i 1956), men det er også et forsøk på å vise frem en hel generasjon kvinner og mødre, som gjorde alt de kunne for å beskytte barna i en voldelig og utsatt tid.
Barndom på godt og vondt
Vi er i et område kalt Nyamata, på grensen til Burundi. Dette er et hjemsted for den beryktede tse-tse-fluen og for Rwandas ville dyr. Hit ble tutsiene forvist av hutuene, som nå, med belgiernes og Kirkens velsignelse, som Mukasonga skriver, hadde overtatt makten i landet.
Også på 1960-tallet var det konflikter mellom de ulike folkegruppene, og familien til Mukasonga ble ofte trakassert av soldater. Ett av morens viktigste gjøremål var å planlegge gjemmesteder for barna, i buskene rundt huset eller i en grøft de kunne krype ned i når soldatene kom.
Så skulle man tro dette var en dyster bok. Det er den bare i små blaff.
Oftest byr den på fascinerende fortellinger fra hverdagslivet i et tett sammenvevd nabolag som gjør seg stor møye med å holde tradisjonene i hevd.
Gjennom ti kapitler, der det første har tittelen «Redd barna» og det siste «Kvinnehistorier», forteller Mukasonga om arbeidet på åkrene, der de dyrket durra, som ble til øl, grøt eller pasta.
Hun minnes fortellingene rundt leirbålet, byggeskikker og ekteskapsskikker, og hun skriver om tradisjonell religion i møte med kristen tro.
Presise nedslag
Dagene hun skildrer, utgjør et monument over en kultur som er i ferd med å forsvinne:
Hvordan kunne man vite at man var vakker når det ikke fantes speil i landbyen?
Hvordan gikk det da jentene kom hjem fra internatskolen som underbukse-misjonærer? Ble resten av familien «omvendt» til å ta i bruk det uvante klesplagget?
Og var det det nybygde taket over latrinen som gjorde at de nå begynte å kalle utedoen for wc, etter de mer moderne doene i storbyen?
Fremskrittet får stor plass, og det samme gjør diskusjonene om hva ved utviklingen som er av det gode. Briller blir et statussymbol; for ungguttene spilte det mindre rolle om de hadde glass i seg.
Skriver med snert
Med like deler humor, nostalgi og sorg skriver Scholastique Mukasonga seg gjennom barndommen.
Hun skriver i jegform, men nå og da henvender hun seg direkte til moren. Dette er en tydelig memoarbok, skrevet i ettertid av et voksent menneske som har gjort seg sine refleksjoner.
Språket er vitalt og fullt av ord på kinyarwanda, selv om Mukasongas arbeidsspråk er fransk. Boken er nydelig oversatt av Agnete Øye.
Verdifull vev av ord
Selv hadde Scholastique Mukasonga reist til Frankrike via Burundi 20 år før folkemordet. Hun utdannet seg til sosionom og hadde aldri trodd hun skulle bli forfatter. Men smerten og tapet av familien gjorde at hun måtte ty til ordene.
Hittil er det blitt elleve bøker. Hun har mottatt flere franske og internasjonale priser og blir nevnt som en kandidat til den mest anerkjente av dem alle, den som den godeste Jon Fosse mottok i fjor.
Tekstveven hun har skapt over morens minne, er et besnærende og bevegende prosjekt.
«Den barbeinte kvinnen» er et skarpt vitnesbyrd om levd liv. Det er blitt en høyst verdifull tekst.
Hei!
Jeg er litteraturkritiker i NRK og skriver om bøker både for barn og voksne. Blant de virkelig gode bøkene jeg har lest i det siste, er «Hafni forteller» av Helle Helle, «Jeg plystrer i den mørke vinden» av Maria Navarro Skaranger og «Verden og alt den rommer» av Aleksandar Hemon. Anbefalinger av barnebøker finner du her, og her kan du lese min sak om hvordan Emil i Lønneberget ble rampegutten som ble elsket av alle. Og vi oppdaterer våre andre bokanbefalinger i denne saken.