Hopp til innhold
Anmeldelse

Stilfull, søt og gjennomført

Visuelt utsøkte «Gigabror» snakker barnets enkle, kloke språk.

Bokomslag av "Gigabror" og portrett av Annika Linn Verdal Homme
Foto: Tonje Lona Eriksen / Aschehoug
Terningkast 6 Bok

«Gigabror»

Annika Linn Verdal Homme

Barnebok

2024

Aschehoug

En lesestund skal gjerne være avslappende, samtidig stimulerende nok til at den lille ikke mister motet og interessen.

«Gigabror» treffer på begge punkter, og vel så det.

Denne fysisk svære boken gir meg som voksen en nostalgisk følelse av å ha en mindre kropp og en bok som dekker hele synsfeltet. Store og små kan virkelig fortape seg i disse godterifargede gigasidene.

Tegning fra "Gigabror" av liten gutt som løper mot større gutt for å få klem

GLEDE: En halvbror kan være dobbelt glede.

Illustrasjon: Annika Linn Verdal Homme / Aschehoug

Men det er ikke bare de fine tegningene til Annika Linn Verdal Homme, bokens illustratør og forfatter, som gjør «Gigabror» så søt.

Solskinnsfortellingen om de to brødrene, Gigabror og Lillebror, er en realistisk og samtidig oppbyggende fremstilling av en erfaring mange barn deler: halvsøsken, med samvær på deltid.

Les også Anbefalte bøker for de mellom 3 og 13 år

Liten jente og liten gutt sitter i blå sofa, hun ser i boken "De står i kø", han ser i boken "Livet er livsfarlig"

Full av energi og gode følelser

Lillebror styrter inn gangen – kler av seg ytterplagg for ytterplagg mens han fyker bort til kalenderen i enden. Han smiler døsig mot den uthevede helgen.

Endelig er det «annenhver helg».

På neste side løper han over stuegulvet for å ta sin smilende, tungerekkende storebror imot. «Gigabror kommer!» «Det er ALLTID gøy!» står det skrevet i en rosa snakkeboble som også er den rosa saften sølt utover gulvet.

Tegning av liten gutt som løper mot en kalender med markeringer på datoene

ENERGI: Åpningsscenene oser av iver og visuelt overskudd. Ved å inkludere flere øyeblikk av Lillebror (senere både Lillebror og Gigabror) i samme bakgrunnsbilde, har Verdal Homme greid å skape masse energi og bevegelse i et relativt hverdagslig oppsett.

Illustrasjon: Annika Linn Verdal Homme / Aschehoug

Selv om brødrene har blå hud og blått hår, er det lite fremmed eller fjernt ved deres og andres oppførsel i boken. Gigabror og Lillebror gjør helt vanlige ting – spiser godteri, har latterkrampe, drar på lekeplassen – og ansiktene er så uttrykksfulle at jeg som leser har det fint i lag med dem.

Lillebrors enkle, store glede over å få være sammen med broren sin, som er så snill og tålmodig, gjelder gjennom hele boken. Det er rett og slett til å bli rørt av.

Les også 12 boktips for sommaren

Mobiltelefon med e-bok "Thinnai" av Ari Gautier på skjermen, med ørepropp hengende over, foran sommerblomster, grønne trær og blå himmel

For barnet som kan fortape seg i en side

Tegninger med mange ruter med ansikt av gutt som ler

RETRO: Illustrasjonene får tankene til å gå til det sene 80-tallets fluorescerende fargepalett. Dette kan vi finne igjen i internettestetikken vaporwave skapt i forbindelse med undersjangeren av elektronisk musikk med samme navn, på starten av 2010-tallet med høydepunkt rundt 2015.

Illustrasjon: Annika Linn Verdal Homme / Aschehoug

Illustrasjonene til Verdal Homme har noe retro over seg.

Fargene lyser, blant annet fordi de har mye blått i seg. I «Gigabror» er det i tillegg mye gult og oransje som gjør at det derimot ikke kjennes som vi har havnet på en nettside. Hodepinen holdes unna.

Fargene, og den The Simpsons-aktige skyhimmelen (enda en 90-tallsreferanse), gir en uvirkelig følelse. Vi suges inn i denne litt annerledes verdenen.

Tegning av stor og liten gutt, med tekstene "Gigabror får plass til tolv krokodiller i munne samtidig! Jeg får bare plass til seks." Begge har blå ansikt og mørkere blått hår.

GODTERIKLASSIKER: Særlig dobbeltsiden med krokodillegodteri er visuelt tiltalende. Krokodillene er en klassiker i godteposen – alle som vokste opp på 90- og 00-tallet får vel vann i munnen av denne glinsende kombinasjonen av svart og oransje.

Illustrasjon: Annika Linn Verdal Homme / Aschehoug

Det er nok et poeng at også boken er giga. Til og med jeg som voksen greier ikke å ta inn hele bildet av gangen.

Barn er forskjellige og noen liker best å bla fort og følge handlingen, mens andre er av den mer oppsugende typen som kan sitte og nyte en enkeltside hvor det stadig oppstår nye detaljer.

Jeg tror det er den siste typen som ville satt aller mest pris på «Gigabror».

Liten jente sitter på gresset og ser i boken "Gigabror"

GIGA: Boken om gigabror er gigastor.

Foto: NRK

Handlingen har likevel fart og dramatikk – og snakker til den indre energien som barns entusiasme ofte minner om.

Det er særlig denne evnen til å være både rask og rolig, behagelig stimulerende, som imponerer meg med Verdal Hommes barnebokdebut.

Les også «Leverer ein viktig bodskap til barn i dag»

Doroty (Eline Torsdatter Karijord, i midten) får gode råd og hjelp på vegen av den onde heksa frå Nord (Ken-Philippe Tete) og den gode heksa frå Sør (Hibba Najeeb). Dei to heksene er kledde i tyll med klare drag-trekk. Biletet er teke i prøveperioden.

Hvordan forholde seg til ubehag

Bokens brudd og eneste triste øyeblikk finner sted på lekeplassen. Gigabror sitter fast i sklia, det blir kø og et annet barn sier: «Få ut halvbroren din!!!»

Ordet står i taggete, rød tekst.

«Halvbror?» Lillebror synker sammen. Halvbror – han tenker forferdet på broren sin som delt i to. På tvers? På langs?

Barn har jo gjerne denne kategoriske forståelsen av verden, i begynnelsen. Er det mørkt ute, er det natt. Rødt lys betyr stopp. Halvbror gir ikke mening – han er jo GIGA.

Tegninger av liten gutt på skuldrene til større gutt for å rekke opp i kjøkkenskap 0g stor gutt svinger liten gutt rundt høyt oppe i luften

LYKKE: Livet blir morsomt med en giga-halvbror!

Illustrasjon: Annika Linn Verdal Homme / Aschehoug

Senere, da brødrene ligger i gresset, spør Lillebror hva de mente med «halvbror».

Gigabror betrygger: «HALV fordi vi er sammen halvparten av helgene. Og BROR fordi vi er brødre hele tiden!»

Lillebror kvikner til.

Jeg liker hvordan barnets forvirrende og til dels nedslående møte med samfunnet (andre folks tanker og holdninger) ikke bare avler negative følelser. At Gigabrors enkle forklaring, som ikke er vitenskapelig orientert, får lov til å stå som sann.

Her viser boken at ubehag kan oppstå og stikke hull på den lykkelige bobla, men at det ikke trenger å føre til kaos og stor sorg.

Og når Gigabror drar på slutten av helgen, går ikke Lillebror i kjelleren.

Det ligger en trygghet her – en tillit til rutinen, tillit til brorskapet.

Tegning av altfor lang gutt i overkøye, og mindre gutt i underkøye

ANNENHVER: Boken viser at det går greit for brødre å ikke bo sammen hele tiden.

Illustrasjon: Annika Linn Verdal Homme / Aschehoug

I barnets bokstavelige forståelse er verden enklere å forholde seg til, og kanskje bør vi lytte mer til den. Kanskje er det sånn at det viktigste er enkelt. Vi er brødre, ferdig med saken.

Grunnfølelsen i «Gigabror» er trygghet – og entusiasme. Et godteri av en illustrasjonsbok som overtaler med sin varme og energi, og som viser oss at vanskelige følelser kan oppstå og forsvinne like fort, særlig i selskap med en bror.

Tegning av to gutter som sitter i sofaen og ser på tv

TRYGT: Boken viser hvor trygt og ukomplisert livet med en halvbror kan være.

Illustrasjon: Annika Linn Verdal Homme / Aschehoug

Hei!

Jeg er frilanser og skriver litteraturanmeldelser for NRK. Les gjerne det jeg har skrevet om «Vekten av vindblåste trær» av Thomas Marco Blatt, «Margaret, er du i sorg» av Maria Kjos Fonn, og «Ordene» av Mari Nilsen. Her tipser jeg deg også om mine favorittnoveller.

Les også Ferske lesetips frå NRKs litteraturkritikarar

Bøker i ei bokhylle: Arbeidarhjerte av Carl Frode Tiller, Døren Lukkes av Maren Skolem, Pabbi av Mímir Kristjánsson. En velskapt pike av Pia Edvardsen, Intermezzo av Sally Rooney. Kometjentar av Victoria Durnak ligger oppå de andre bøkene på tvers.

Kulturstrøm

  • TMZ: Limp Bizkit-bassist Sam Rivers er død

    Limp Bizkit-bassisten Sam Rivers er død, skriver TMZ.

    Han ble 48 år. TMZ viser til en post på bandets offisielle Instagram-konto.

    – I dag mistet vi vår bror. Vår bandkamerat. Vårt hjerte, skriver bandet.

    Det amerikanske bandet ble i september presentert som et av de store på festivalen Tons of Rock i 2026 i Oslo. De har aldri spilt i Norge før.

    Rivers var med å starte bandet, kjent for «Break Stuff», «Rollin’» og «Nookie» på 90-tallet, men forlot det i 2015. Årsaken var en leversykdom forårsaket av mye alkohol. Etter en levertransplantasjon kom han tilbake tre år etterpå.

    Dødsårsaken er ikke kjent.

    en mann som spiller gitar foran en folkemengde
    Foto: Yalonda M. James / AP / NTB
  • Ingen nordmenn har klart det etter dem

    Lørdag 19.oktober 1985 ringte telefonen i leiligheten der Morten, Magne og Pål bodde i London. Det var med beskjeden om at låta deres Take On Me hadde nådd 1.plass på den amerikanske Billboard Hot 100-lista. Nå hadde a-ha den singelen som var mest spilt på radioer og mest kjøpt av folk i hele USA. Etter det har ingen nordmenn hatt musikk på toppen av den listen!

    -Vi startet på toppen sier Magne Furuholmen i intervjuet du kan høre i Musikklivet, og denne endret alt.

    Take On Me startet som "The Juicy Fruit Song", med bare melodien og riffet til Magne og Pål i deres første band Bridges. Mortens sang på refrenget er inpirert av Richard Strauss «Also sprach Zarathustra». Tempoet er like raskt som en moderne technolåt. Og videoen med tegneseriesekvensen var banebrytende, og ofte etterlignet siden.

    40 år senere listes Take On Me fortsatt opp blandt popens beste låter. Riffet gjør sangen gjenkjennlig på få sekunder. Og fortsatt er det nesten umulig å synge som Morten på refrenget, som går over 2 1/2 oktav.
    - Den var ikke laget for å være noen sing-a-long, forteller Magne i Musikklivet.

    Morten Harket, Magne Furuholmen og Paul Waaktaar-Savoy
    Foto: Michael Ochs Archives / Getty Images
  • – Bare så vidt han er en artist

    Flo Rida (46) er for mange unge studenter selve lyden av barndommen deres, og torsdag kveld opptrådte han i Norge.

    Han byr på nostalgi – ikke ulikt nylig norgesaktuelle Pitbull, en annen 2010-tallshelt innen partymusikk fra Florida.

    Og nostalgi selger tydeligvis: Amerikanerens konsert på studentfestivalen Uka – Norges største kulturfestival – ble fullstendig utsolgt.

    Men var det kveldens forestilling verdt de 800 kronene som hver student punget ut med? Overhode ikke, mener NRK P3s anmelder Even Samir Kaushik.

    Flo Rida på UKA 2025 i Dødens dal, Trondheim
    Terningkast 2 Konsert

    «Minimal innsats og gigantisk gevinst»

    ANMELDELSE: Flo Rida på Uka