Det er liksom noe eget med franskmenn og kirkeorgel.
Mange av de største franske komponistene, som Cesar Franck og Olivier Messiaen, var organister.
Franske orgelbyggere, med Aristide Cavallé-Coll i spissen, fornyet orgelbyggerkunsten noe voldsomt mot slutten av 1800-tallet. Orglene i de store katedralene kunne nå måle seg med symfoniorkestret i klangrikdom og uttrykkskraft.
På disse enorme instrumentene utviklet franske organister en improvisasjonskunst som i dag fremstår som unik i en ellers temmelig notebundet klassisk musikkultur.
Ikke minst har franske organister hatt sitt eget «katolske» blikk på orgelmusikkens evig ruvende gigant: lutheraneren Johann Sebastian Bach (1685-1750). Det skjer gjerne noe interessant i møtet mellom tysk tungsinn og fransk åndfullhet.
Den siste i rekken av både improviserende og Bach-spillende franske mesterorganister heter Olivier Latry. Når han ikke spiller ute i verden, holder han hus i selveste Notre Dame-katedralen i Paris.
I år tok Latry turen til Trondheim og Olavsfest for å spille på Wagner-orgelet i Nidarosdomen.
Latrys konsert bød på noen av Bachs mest kjente verk – med opptil flere overraskelser underveis.
Tilbakelent noblesse
Latry åpnet i det festlige hjørnet med Bachs Konsert i C-dur BWV 595 – et arrangement for orgel av en fiolinkonsert av tenåringsprinsen Johann Ernst IV av Sachsen-Weimar.
Dette er musikk i den moderne italienske stilen anno 1710, som Bach (da en voksen mann i midten av 20-åra) sugde til seg og gjorde til sin egen.
Latrys fremførelse av stykket er majestetisk, men samtidig tilbakelent. Det er først senere i konserten vi får oppleve Wagner-orgelet i sin fulle barokke prakt.
Salmer med noe attåt
Neste bolk i konserten var et trekløver av det som ofte karakteriseres som selve «sjelen» i Bachs orgelmusikk, nemlig koralbearbeidelsene.
Bach perfeksjonerte kunsten å bake velkjente salmemelodier inn i større musikalske byggverk. Som for å demonstrere Bachs uuttømmelige kreativitet har Latry satt sammen tre ulike bearbeidelser av en og samme koral: «Allein Gott in der Höh sei Ehr», som vi kjenner her på berget som «Alene Gud i himmelrik».
Først ut var BWV 663, som er en av de mer storslagne blant Bachs koralbearbeidelser. Det er likevel ingenting monumentalt over Latrys fremførelse.
Salmemelodien toner litt fjernt fra orgelets indre over en myk og strykeraktig stemmevev – litt som en chanson-trekkspiller som legger en folkelig melodi til en strykekvartett gjennom et åpent vindu.
Deretter fulgte BWV 711, en av Bachs mest sjarmerende koralpreludier. Her legger Latry salmemelodien i en slags fyrstelig trompet over kompets lette og yndige tåspissballett.
Hva Latry egentlig spilte etter disse to koralpreludiene, må jeg ærlig innrømme at jeg ikke helt vet, men det var i hvert fall ikke BWV 715 som var satt opp i programmet.
Latry kastet seg i stedet ut i noen voldsomme løp brutt opp med dissonerende akkorder, formodentlig med salmemelodien representert på et eller annet vis inne i tonemassene.
Jeg antar at dette var en improvisasjon i en slags Bach 2.0-stil. Heftig og forfriskende var det i hvert fall.
Tysk barokk og fransk rokokko
Det er etter hvert tydelig at dette er en konsert hvor Latry ønsker å tegne et bilde av Bach som en grensesprengende kosmopolitt.
Samtidig klarer jeg ikke helt å unngå følelsen av fransk rokokko i Latrys ofte treblås- og fløyteorienterte registreringer. Det er litt som et portrett av Bach malt av Antoine Watteau.
Etter å ha blitt servert mye Bach i form av lette og fargerike karakterstykker får vi til slutt oppleve det 283 år gamle (riktignok delvis rekonstruerte) Wagner-orgelet drønne skikkelig i Nidarosdomen.
Latrys fremførelse av Bachs omfangsrike «Doriske» Toccata og fuge i d-moll BWV 538 er en virtuos maktdemonstrasjon. Tempoet i Toccataen er høyt, og fremdriften ubønnhørlig.
Men til tross for at Latry nå gir jernet, mister han aldri klarheten. Den intrikate fugen står frem som et byggverk i tydelige konturer. Orgelklangen er fulltonende, men like fullt med klargjørende kontraster og nyanser.
Spektakulært ekstranummer
Siste ord var dog ikke sagt, for etter et et par-tre runder med applaus setter Latry seg ned og improviserer et ekstranummer.
Jeg kan med hånden på hjertet si at dette er det villeste jeg har hørt noen gang i Nidarosdomen. Selv om Olivier Messiaen er en tydelig inspirasjonskilde, er det noe helt eget ved den maniske energien i Latrys improvisasjoner.
På et tidspunkt spiller Latry kun med beina i Charlie Parker-tempo, samtidig som han skyver ut og inn registre fra begge sidepaneler.
Det er tydelig at Latry ønsker å vise fram spennet i klangmuligheter som Wagner-orgelet har å by på. Samtidig er Latrys improvisasjon som en oppsummering av fransk orgeltradisjon de siste 150 år.
Ikke minst er dette en påminnelse av at også Bachs orgelkunst er forankret i improvisasjon. Mange av de «verkene» av Bach som Latry har spilt i løpet av konserten, kan fint betraktes som nedskrevne improvisasjoner.
Ikke vet jeg hva Bach hadde tenkt om Latry, men jeg liker å tenke at han hadde slengt parykken i lufta av pur glede.
Hei!
Jeg er utdannet musiker og musikkviter, og jobber som anmelder innenfor opera, klassisk og samtidsmusikk i NRK. Har du tips til noe jeg bør sjekke ut eller anmelde? Send meg en epost!
Les gjerne saken jeg skrev om åtte kvinner som endret den klassiske musikken, dykk inn i historien om Kirsten Flagstad, oppdag fem av operahistoriens vakreste kjærlighetsduetter, eller lytt til mine anbefalinger i NRK Radio.