Moulin Rouge er et kjent og beryktet forlystelseslokale på Montmartre i Paris.
Et sted som fikk ny blest med Baz Luhrmanns film «Moulin Rouge!» fra 2001 – som også er blitt musikal.
Jeg var på skandinaviapremieren i Oslo med Sondre Lerche i rollen som kunstnersjelen Christian, Heidi Ruud Ellingsen som kabaretstjerna Satine og Anders Baasmo som den slu nattklubbeieren Zidler.
MYTEOMSPUNNET: Moulin Rouge (oversatt fra fransk: rød mølle) har vært stedet for kabareter og natteliv, fjærpryd og ekstravaganse siden 1889.
Foto: Fredrik ArffEn premiere på en kjent musikal gir høye forventninger.
«Moulin Rouge! The Musical» er en hitparade av dimensjoner – der filmen inneholdt 40 kjente låter, er de nå innom nesten dobbelt så mange i løpet av tre timer.
Det i seg selv er en ren fest. Fra Beyoncés «Single Ladies (Put a Ring on It)» til «Lady Marmalade», som er kjent fra filmen.
Antiklimaks
Men nettopp «Voulez-vous coucher avec moi?» blir et slags antiklimaks i åpningen når den fremføres av bare fire dansepiker, som det heter i programmet.
PENGEPROBLEMER? Det ser ikke ut som en nattklubb i krise, men er det. Direktør Zidler (Anders Baasmo) er her omgitt av «Lady Marmalades», fra venstre: Anna-Lisa Kumoji, Kayd Wacays, Kirsti Lucena og Kirsty McDonald.
Foto: Fredrik ArffMed så få på scenen i det som kan sies å være nøkkelen til en kickstart, gjør produksjonen det vanskelig for seg selv.
Det blir et stort tomrom å fylle, for dette er en scene som setter stemningen. I filmen er den overdådig og myldrende, det er den ikke her.
Selv om tempoet er høyt, skiftene mange, danserne svært dyktige og presise – dansecrewet her er godt! – så oppleves koreografien til tider hastig og aggressiv, særlig i de første numrene.
Lerche opplever magi
Historien i «Moulin Rouge! The Musical» handler om den naive kunstnersjelen Christian som reiser til Paris for å søke lykken. Han får bohemvenner som tar ham med til Moulin Rouge – der han møter Satine, nattklubbens funklende diamant.
De to forelsker seg, men den rike Greven vil også ha henne. Han kan redde en nattklubb på konkursens rand. Satine må velge. Men hun bærer også på en mørk hemmelighet.
NOE FOR ALLE: Can-can, skjørt og lek med identiteter: Moulin Rouge har alt. Fra venstre: Oliver Paulsson, Anders Baasmo og Reno Andersen.
Foto: Fredrik ArffNår den kjente artisten Sondre Lerche er castet i rollen som Christian, får oppsetningen en artist med et etablert og troverdig uttrykk.
Dessverre er Lerche ingen musikalartist. Ikke danser han, og overraskende nok sliter han i topp-partiene på flere av sangene.
I fremtoning er han mer en sanger enn en skuespiller – i starten virker mye av det han gjør innøvd. Han reagerer på medspillernes replikker nesten før de er ferdig uttalte, og han klarer ikke å plassere kroppen sin godt i rommet.
Det er ikke nok å kaste på luggen i kjent stil når du står på en musikalscene med så sterke medspillere rundt deg.
NYE BEKJENTSKAPER: Christian (Sondre Lerche, i midten) blir introdusert for nattelivet av Santiago (Modou Bah, til venstre) og Toulouse-Lautrec (Jan Martin Johnsen).
Foto: Fredrik ArffMen så skjer det noe nesten magisk med ham når han møter motspiller Heidi Ruud Ellingsen. Plutselig faller han på plass i karakteren, og han blir bedre og bedre utover i stykket. I sluttscenen er han virkelig på plass.
Jeg klyper meg i armen og spør «Hva skjedde?».
Svaret på alt som glitrer i denne forestillingen, heter Heidi Ruud Ellingsen.
Motstand og medvind
For Heidi Ruud Ellingsen synger de andre gode, og hun spiller de andre gode.
Fra det øyeblikket hun kommer på scenen, finner forestillingen sin form, den flyter, energien er på plass og laget er komplett.
På premieren var det ingen tvil: Det er Heidi Ruud Ellingsen som bærer musikalen.
Hun gir motstand og medvind til de andre. Hun er en kompleks karakter som gjør at flere sider ved de andre kommer frem. Hun går all in med akkurat riktig energi til riktig tid. Men viktigst: Hun spiller Lerche god.
LAGARBEID: Heidi Ruud Ellingsen spiller Sondre Lerche god i løpet av «Moulin Rouge! The Musical».
Foto: Fredrik Arff«Moulin Rouge! The Musical» er en fest og en hitparade.
Kostymene er forseggjorte, og de er utformet slik at de bærer en viktig del av historiefortellingen.
De musikalske arrangementene er fulle av smarte overganger, det er godt gjort å lose publikum gjennom 70 numre med allsangpotensial.
Ensemblet på scenen er godt, koreografien er solid og gjennomarbeidet. Her er fjær, glitter, humør, absint og alle de store følelsene.
IN DA CLUB: Nattklubbens funklende diamant, Satine (Heidi Ruud Ellingsen) omgitt av sine med-kabaretartister i «Moulin Rouge! The Musical».
Foto: Fredrik ArffDen første knappe halvtimen er preget av en start som ikke overbeviser helt og historiefortelling som tar tid – men så går det seg til.
Til tider er ensemblenumrene rene fyrverkeri.
Selv om det ligger hardt teamarbeid bak musikalen: Det meste ved denne forestillingen blekner i glansen fra Heidi Ruud Ellingsen.
Hei!
Jeg anmelder scenekunst og litteratur for NRK. Les også anmeldelsene mine av «Pinocchio» ved Festspillene i Bergen, «Europavisjonar» ved Det Norske Teatret, eller balletten «Day before Tomorrow» i Operaen.
Sondre Lerche og Heidi Ruud Ellingsen fremfører «Come what may» fra Moulin Rouge under KORKs sommerkonsert 16. august 2023.
Video: NRK