Det er mulig å lage scenekunst som forener gaming og skuespill. «Det mørke fortet» er trolig vårens sterkeste og mest spennende teatereventyr.
Overlevelse
Tolv år gamle Vegard (Arjan Nilsen) har det vanskelig hjemme. Etter at barnevernet har mottatt flere bekymringsmeldinger, får han flytte til storebror noen måneder.
Han møter Marah (Albertine Lundgren), som er på sommerleir der de lærer å overleve i naturen på dagtid – og spiller «Minecraft» på kveldstid.
Vegard hiver seg på. Men det går ikke som han vil i spillet, og plutselig er et mørkt og truende fort i ferd med å spise seg inn i sommerleirens «Minecraft»-camp.
Hva er det, og hvor kommer det fra?
Vegard er en god «Minecraft»-spiller. Marah lar seg imponere over huset han har bygd. Vegard blir på sin side imponert over at Marah har bygd en beacon, noe som er både vanskelig og ressurskrevende å få til i spillet.
Og allerede her, før de har begynt å spille, skjønner barna i salen at de har å gjøre med en forestilling som kan «Minecraft».
Alt står og faller på nettopp den troverdigheten.
Sin egen verste fiende
Det tetter seg til for Vegard, både i spillet og i virkeligheten. Han har et vanskelig forhold til moren, og spillvirkeligheten blir like viktig som verden utenfor for ham.
Det truende fortet spiser seg stadig nærmere sommerleiren, og fortet har den egenskapen at det gjør snille folk slemme, det splitter og skaper uvennskap.
Marah, Vegard og de andre på sommerleiren bestemmer seg for å kjempe mot de onde kreftene fortet representerer.
Forestillingen pågår parallelt på scenen og i Minecraft – på ekte. Sammen med Vegard sitter seks skuegamere, lokale barn fra stedet forestillingen spilles på, og de kjemper sammen med Marah og Vegard for å ødelegge fortet.
Uten skuegamerne går ikke forestillingen opp, og uten skuespillerne blir det ingen forestilling.
Etter hvert blir det klart at Vegard er sin egen verste fiende. Og akkurat der: Når det går opp for publikum at Vegard også må slåss mot seg selv, går forestillingen inn i et rom som er ekstremt spennende og rørende på en gang.
Samtidig er forestillingen tungt inne i et eventyrlandskap – der helten må beseire en fiende, men også må overvinne seg selv.
Få kompromisser
Kvalitetene i «Det mørke fortet» er mange. «Minecraft»-universet er imponerende. Det er bygd i samarbeid med «Minecraft»-samfunnet Skogliv, og bare fortet har tatt mange hundre timer å bygge.
Det er gjort få kompromisser i kvaliteten i spillverdenen. Scenografien gjør det enkelt å bytte mellom den vanlige verdenen og spillverdenen på scenen.
Dessuten minner skuespillerne, og særlig Arjan Nilsen, veldig om tweens, altså barn mellom 10 og 12 år, der han lunter rundt i den store hettegenseren sin.
Språket ligner også, blant annet i måten han bruker «ok» på, i måter han lar ordene falle på når han skal forklare noe – og, pussig nok, i det som er blitt et slags dialektmerke i hovedstaden: Den tynne l-en som unge i Oslo i dag bruker, og bruken av sj-lyd i ord som kiste. Jeg tror det er tilsiktet, og jeg tror det er for å koble seg tettere på barnas språk, kanskje bli mer autentisk.
Om det har noe å si når Riksteatret skal reise landet rundt med denne forestillingen, er en annen sak.
Skyld
«Det mørke fortet» handler om å håndtere det vanskelige, om å være den som svikter, og om å oppdage at noen vil være vennen din likevel.
Tematisk treffer den 10-12-åringen godt, og det er sentralt at kampen i «Minecraft» foregår live i spillet, spilt av barne-skuegamere mens forestillingen pågår. Det gir tyngde til det spillverdenen representerer, respekt for at det barna interesserer seg for, er viktig.
Og den har stor åpenhet for at det å være tween er komplisert. Akkurat dét er noe veldig mange barn kjenner på.
Derfor er det også fint med de fysiske sekvensene som er bygd inn i stykket. Det uttrykker noe ordløst som likevel er lett å kjenne igjen – slik spillet uttrykker det samme, bare på en annen måte. Følelser som ensomhet, skyld og skam vaker under overflaten.
Så er det noen scener i den virkelige verden der det halter litt språklig eller i måten historien forflytter seg på mellom de ulike scenene.
Men viktigere er det at de to verdenene utfyller hverandre. Og det er kanskje i Minecraft den er aller best.
«Det mørke fortet» er vårens eventyrforestilling.
Hei!
Jeg anmelder teater, scenekunst og dans for NRK som frilanser. Les også anmeldelsene mine av «Det mørke fortet» av Riksteatret, «Vildanden» av Nasjonalballetten i Operaen, eller «Moby Dick» ved Det Norske Teatret.