Hopp til innhold
Anmeldelse

Inn i kunstens mørke

En spennende og stil­ren utstilling om det svarte i kunsten.

Pablo Picasso, Edvard Munch, Nicolas de Staël og Camilla Løw fra Fifty Shades of Black ved Henie Onstad
Foto: Øystein Thorvaldsen / Henie Onstad Kunstsenter
Terningkast 5 Kunst

«Fifty Shades of Black»

Henie Onstad Kunstsenter, Bærum

1. mars–11. august 2024

Svart symboliserer ondskap, død og sorg, mens hvit er forbundet med renhet og uskyld. I motens verden er svart derimot assosiert med både makt og eleganse.

På Steiner­skolen lærte vi at svart ikke kan regnes som en farge i det hele tatt. Ville vi ha mørke i maleriene våre, måtte vi bruke primær­fargene rødt, gult og blått, og blande oss frem til en dunkel valør.

Pierre Soulages, Maleri 16.10. 1983, 1983, Maleri, 22. mars, 59, 1959 og Maleri, 8. august, 58, 1958.

SVEIP: Utstillingen innledes med franskmannen Pierre Soulage. En kunstner som virkelig dyrket det svarte, og som undersøkte hva som skjer med billedflaten når store deler forsvinner i bekmørke.

Pierre Soulages, Peinture 22. Mars 59, 1959

Et mektig, ensfarget svart maleri med tykke lag av maling påført i vannrette spor og render med spatel eller stivbustet pensel, viser hvordan strukturen gir liv og bevegelse og bidrar til å hente lyset inn i den svarte flaten.

Denne tanken om at svart blir for hardt, er ikke bare en fiks idé hos svermeriske steinerskole­lærere. Gjennom kunst­historien ser vi også at de fleste kunstnere har vært forsiktig med det kull­sorte pigmentet.

I den moderne og den samtidige kunsten er det imidlertid mange som har interessert seg for det svarte som fenomen, og svart­fargens mektige virkninger.

På Henie Onstad Kunst­senter er våren og sommeren viet nettopp til den bek­mørke svart­heten i kunsten. «Fifty Shades of Black» viser verk fra samlingen der svart spiller en hoved­rolle.

Kontraster mellom svart og hvitt

Og ingen er vel et bedre eksempel på dette enn Jan Groth, som gjennom et halvt århundre har undersøkt strekens forhold til flaten og særlig den hvite linjen i en kullsort gobeleng, som en revne av lys i et stummende mørke.

Jan Groth på Henie Onstad Kunstsenter

SVEIP: Det slår meg hver gang jeg ser flere av Jan Groths arbeider samlet. Han jobber med det samme igjen og igjen: streken som tegner seg mot en bakgrunn.

Jan Groth fra Henie Onstad-samlingen

Og det er ingen liten problemstilling han har gitt seg i kast med: Det er urbildet på den kunstneriske skaperakten, og det man vel må kunne kalle en menneskelig grunngest, foreta en «mark making», slik steinalderjegeren risset bilder i fjellsiden.

En annen som hele livet har jobbet bevisst med svart-hvitt-kontrasten som et hovedfokus, er den kvenske fotokunstneren Kåre Kivijärvi.

I mørke­rommet hentet han frem og forsterket fotografiets naturlige kontraster gjennom manuell manipulasjon. Han abstraherte landskapene til renskårne, grafiske former, for eksempel et skinnende hvitt isfjell mot den svarte fjorden, med speilingen i havet som en grålig mellom­valør.

Flere av fotografiene som er utstilt. tilhører hans berømte serie som viser trålefiskere på Svalbard­banken.

Fotografier av Kåre Kivijärvi fra utstillingen Fifty Shades of Black ved Henie Onstad
Foto: Øystein Thorvaldsen / Henie Onstad Kunstsenter

Det er glitrende, sprellende fiske­kropper, grå dønninger og tidvis med en hard­barket sjømann som en svart silhuett i forgrunnen. Det er så man kan kjenne den ram­salte lukten av hav og vått tau­verk.

Svart som en farge

En annen måte å bruke svart i kunst, er slik Picasso gjør det i sitt berømte «Woman in Arm Chair» fra 1941, der det svarte spiller inn som en valør i en større koloristisk helhet.

I dette uttrykks­fulle motivet har han risset opp en kvinnes fordreide ansikts­trekk og knyttede hender med harde, svarte kontur­linjer.

Kvinne i lenestol av Pablo Picasso fra Henie Onstad-samlingen

Pablo Picasso regnes som selve grunnleggeren av den modernistiske malerkunsten, en som gjennom sitt mangfoldige prosjekt banet veien for en flunkende ny kunstforståelse. Jeg elsker det tvetydige i ansiktet. Det er som om hun har to fjes, kanskje som et bilde på to sider ved hennes personlighet. Dette viser mesteren Pablo Picasso. Den rytmiske komposisjonen og den beherskede, men kraftfulle koloritten. Bare dette maleriet alene gjør turen ut til Høvikodden verdt både tiden og busspengene!

Foto: Øystein Thorvaldsen / Henie Onstad Kunstsenter

Samspillet mellom tegningens streker, den fiolette kjolen og den sjøgrønne bakgrunnen skaper en rytmisk og helhetlig følelse.

Edvard Munch var også en mester i å utnytte de kraft­fulle effektene som svart­heten gir, ikke minst gjennom sin grafikk.

I tresnittet «Måneskinn 1» fra 1897 ser vi en kvinne som står med ryggen mot et hus. Ansiktet hennes er skinnende hvitt, opplyst av månen som er utenfor bildet. Gjennom den blågrønne vindus­karmen bak henne ser vi inn i et rom som ligger i stummende mørke. Likevel får vi en nifs følelse av at noen kanskje står der inne og ser ut på kvinnen.

Edvard Munch, Måneskinn l, 1897

I tresnittet spiller svart selvsagt en viktig rolle. Her «maler» man ikke med fargede linjer på et hvitt ark slik man som kunstner vanligvis gjør. Man «tegner» med hvitt på svart. Man skaper bildet ved å skjære bort elementer fra treplaten. Her ser vi Munchs mesterlige evne til å komponere et kraftfullt uttrykk. Det er et tydelig visuelt hierarki: Det skinnende kvinneansiktet er bildets hovedmotiv og det første vi ser på, deretter vandrer blikket vårt mot den måneopplyste veggen bak, og deretter til de mørklagte elementene som treet i bakgrunnen og kvinnens hatt og elegante kjole med skulderputer. Står det noen i det mørklagte rommet og kikker ut av vinduet?

Foto: Øystein Thorvaldsen / Henie Onstad Kunstsenter

Hennes stive, frontale skikkelse, med en overdådig hatt og høye skulder­puter, kaster en stor, litt uhyggelig skygge på den opplyste hus­veggen.

Stilren utstilling

Det er virkelig en glede å vandre gjennom den stil­rene utstillingen.

Der jeg går, tenker jeg på samlings­utstillingen som fenomen. Det er sjeldent blant de mest spektakulære, høy­profilerte prosjektene en institusjon har å by på. Ikke desto mindre er det jo et museums aller viktigste oppgave å forvalte og formidle samlingen.

Og egentlig tenker jeg at det er en slags lakmus­test for en kurator. Det er ikke noe vanskelig å lage en strålende utstilling med en stor innlånt stjerne­kunstner.

Mye større kreativitet og tanke­kraft kreves for å lage noe spennende ut av det man har i magasinet. Det er ingen liten utfordring å stadig skulle komme opp med nye innfalls­vinkler og nye rammer til den samme samlingen.

Jakob Widemann, Fra skogen, 1961

Et av Weidemanns dunklere skogbunnmotiver er også inkludert i utstillingen. «Fra skogen» veksler mellom oljerike, tykke penselstrøk, som nesten skaper en tredimensjonal følelse, og mer skrinne, terpentinrike overflater, som skaper dynamikk og liv i uttrykket. I det mørke skjelnes fargenyanser som grønt og små felter med rødt som vegetasjon og kanskje høstblader som har landet på mosen.

Foto: Øystein Thorvaldsen / Henie Onstad Kunstsenter

Denne gangen synes jeg Henie Onstad Kunstsenter på en enkel og implikasjons­rik måte har klart å skape en interessant inngangs­port som reiser en rekke både tematiske og form­messige spørsmål:

Hva representerer dette bekmørket i de ulike prosjektene som vises? Hvorfor forbinder vi så mye negativt med det svarte i vår kultur­krets? Hvordan inkluderer du svart i et bilde, uten at det danner et «hull» i komposisjonen? Og kan nettopp denne virkningen i seg selv være interessant, noe man kan ønske å etterstrebe?

«Fifty Shades of Black» er med andre ord en utstilling som har masse å by på, både av estetisk og tematisk art!

Hei!

Jeg er frilanser og skriver anmeldelser om arkitektur og kunst for NRK. Les hva jeg synes om Nasjonalmuseet, eller 22. juli-minnestedet på Utøykaia. Les gjerne også anmeldelsene av «Floker av tråd og tau» av Magdalena Abakanowicz«Meditasjoner over Dantes Inferno» av Håkon Bleken og «LOL – Humor i norsk kunsthistorie» ved Haugar i Tønsberg. Her kan du også se hva jeg mener var de tolv sterkeste kunstopplevelsene i 2023.