Svart symboliserer ondskap, død og sorg, mens hvit er forbundet med renhet og uskyld. I motens verden er svart derimot assosiert med både makt og eleganse.
På Steinerskolen lærte vi at svart ikke kan regnes som en farge i det hele tatt. Ville vi ha mørke i maleriene våre, måtte vi bruke primærfargene rødt, gult og blått, og blande oss frem til en dunkel valør.
Denne tanken om at svart blir for hardt, er ikke bare en fiks idé hos svermeriske steinerskolelærere. Gjennom kunsthistorien ser vi også at de fleste kunstnere har vært forsiktig med det kullsorte pigmentet.
I den moderne og den samtidige kunsten er det imidlertid mange som har interessert seg for det svarte som fenomen, og svartfargens mektige virkninger.
På Henie Onstad Kunstsenter er våren og sommeren viet nettopp til den bekmørke svartheten i kunsten. «Fifty Shades of Black» viser verk fra samlingen der svart spiller en hovedrolle.
Kontraster mellom svart og hvitt
Og ingen er vel et bedre eksempel på dette enn Jan Groth, som gjennom et halvt århundre har undersøkt strekens forhold til flaten – og særlig den hvite linjen i en kullsort gobeleng, som en revne av lys i et stummende mørke.
En annen som hele livet har jobbet bevisst med svart-hvitt-kontrasten som et hovedfokus, er den kvenske fotokunstneren Kåre Kivijärvi.
I mørkerommet hentet han frem og forsterket fotografiets naturlige kontraster gjennom manuell manipulasjon. Han abstraherte landskapene til renskårne, grafiske former, for eksempel et skinnende hvitt isfjell mot den svarte fjorden, med speilingen i havet som en grålig mellomvalør.
Flere av fotografiene som er utstilt. tilhører hans berømte serie som viser trålefiskere på Svalbardbanken.
Det er glitrende, sprellende fiskekropper, grå dønninger og tidvis med en hardbarket sjømann som en svart silhuett i forgrunnen. Det er så man kan kjenne den ramsalte lukten av hav og vått tauverk.
Svart som en farge
En annen måte å bruke svart i kunst, er slik Picasso gjør det i sitt berømte «Woman in Arm Chair» fra 1941, der det svarte spiller inn som en valør i en større koloristisk helhet.
I dette uttrykksfulle motivet har han risset opp en kvinnes fordreide ansiktstrekk og knyttede hender med harde, svarte konturlinjer.
Samspillet mellom tegningens streker, den fiolette kjolen og den sjøgrønne bakgrunnen skaper en rytmisk og helhetlig følelse.
Edvard Munch var også en mester i å utnytte de kraftfulle effektene som svartheten gir, ikke minst gjennom sin grafikk.
I tresnittet «Måneskinn 1» fra 1897 ser vi en kvinne som står med ryggen mot et hus. Ansiktet hennes er skinnende hvitt, opplyst av månen som er utenfor bildet. Gjennom den blågrønne vinduskarmen bak henne ser vi inn i et rom som ligger i stummende mørke. Likevel får vi en nifs følelse av at noen kanskje står der inne og ser ut på kvinnen.
Hennes stive, frontale skikkelse, med en overdådig hatt og høye skulderputer, kaster en stor, litt uhyggelig skygge på den opplyste husveggen.
Stilren utstilling
Det er virkelig en glede å vandre gjennom den stilrene utstillingen.
Der jeg går, tenker jeg på samlingsutstillingen som fenomen. Det er sjeldent blant de mest spektakulære, høyprofilerte prosjektene en institusjon har å by på. Ikke desto mindre er det jo et museums aller viktigste oppgave å forvalte og formidle samlingen.
Og egentlig tenker jeg at det er en slags lakmustest for en kurator. Det er ikke noe vanskelig å lage en strålende utstilling med en stor innlånt stjernekunstner.
Mye større kreativitet og tankekraft kreves for å lage noe spennende ut av det man har i magasinet. Det er ingen liten utfordring å stadig skulle komme opp med nye innfallsvinkler og nye rammer til den samme samlingen.
Denne gangen synes jeg Henie Onstad Kunstsenter på en enkel og implikasjonsrik måte har klart å skape en interessant inngangsport som reiser en rekke både tematiske og formmessige spørsmål:
Hva representerer dette bekmørket i de ulike prosjektene som vises? Hvorfor forbinder vi så mye negativt med det svarte i vår kulturkrets? Hvordan inkluderer du svart i et bilde, uten at det danner et «hull» i komposisjonen? Og kan nettopp denne virkningen i seg selv være interessant, noe man kan ønske å etterstrebe?
«Fifty Shades of Black» er med andre ord en utstilling som har masse å by på, både av estetisk og tematisk art!
Hei!
Jeg er frilanser og skriver anmeldelser om arkitektur og kunst for NRK. Les hva jeg synes om Nasjonalmuseet, eller 22. juli-minnestedet på Utøykaia. Les gjerne også anmeldelsene av «Floker av tråd og tau» av Magdalena Abakanowicz, «Meditasjoner over Dantes Inferno» av Håkon Bleken og «LOL – Humor i norsk kunsthistorie» ved Haugar i Tønsberg. Her kan du også se hva jeg mener var de tolv sterkeste kunstopplevelsene i 2023.