Hopp til innhold

Diktsamlingen som passer...

Noen frykter lyrikken, mens andre elsker den. Uansett hvor på skalaen du befinner deg, her er 11 tips til diktsamlinger som vil røre deg – sortert etter vanskelighetsgrad.

Boka Hvorfor er jeg så trist når jeg er så søt

VARIASJON: I denne saken får du tips til lekne, vittige, intime, magiske, eventyrlige og tårevåte diktbøker.

Foto: Christine Rehn Jensen / NRK

Diktsamlingene presenteres etter løst beregnet vanskelighetsgrad, men innbefatter ikke kvalitet, og må tas litt med en klype salt.

... for deg som vil oppleve forelskelse igjen, og synes dikt er vanskelig

Joakim Kjørsvik gir ut diktsamlingen "25. september-diktene" høsten 2021

VITTIG: Joakim Kjørsviks dikt er lekne og vittige.

Foto: Kolon Forlag/Tove Sivertsen
  • Vanskelighetsgrad: Lav
  • Tittel: «25. september-diktene» (les anmeldelsen)
  • Forfatter: Joakim Kjørsvik

Kjærlighetsdikt fulle av enkle, barnlige bilder på forelskelsens nesten overveldende brus og beven spretter fra side til side i Kjørsviks andre diktsamling. De lekne, vittige diktene er tilgjengelig for folk flest, uten at klisjéene melder seg i særlig stor grad.

Her er det forfriskende lite klisj, men en såpass uskyldsren iver at enhver leser vil ønske seg inn i forelskelsen.

Denne prikkinga
i hodet mitt,
hver gang navnet
ditt tar bomba
fra leppene mine
og synker til bunns
i hjernen, lik
en brusetablett
mot hverdager

Joakim Kjørsvik
Grå skillelinje. Grafikk.

… for deg som liker snurrige ordkombinasjoner

Vemund Solheim Ådland og boka «Årsol»

LEKENT: Vemund Solheim Ådlands dikt eksperimenterer med ord.

Foto: Kolon Forlag og Kirsti van H. Kosmo
  • Vanskelighetsgrad: Lav/høy (eksperimentell)
  • Tittel: «Årsol»
  • Forfatter: Vemund Solheim Ådland

Poesi handler mye om å leke med ordene vi har til rådighet, snu opp ned på dem, klistre dem sammen og dra dem fra hverandre, for å slik vri oss unna vår vante, automatiske omgang med verden. Ådlands diktbok illustrerer poesiens språk- og virkelighetsvrengende potensiale – tenk deg Jan Erik Volds «Kulturuke» i utvidet forstand – og kanskje finnes det en meningsgivende sammenheng her, eller kanskje er poenget enkelt nok å la seg besnæres av de nye, høyst musikalske kreasjonene.

Les diktet høyt! Hør hvordan ordene klinker borti hverandre:

Sårgry, bøyd hår. Øregry. Rødt, vannsalt, kort
tungegry. Ølet er utrygt, klissete sårvann. Korrekt,
papirtynt kveldsblikk. Sårt, varmt sårfeste.
Varmslikket sønn. Tørket, hudglatt brønn.

Vemund Solheim Ådland
Grå skillelinje. Grafikk.

… for deg som vil lese noe rart

Morten Langeland og boka «Æ Æ Å»

KONSEPTUELT: Morten Langelands dikt er konseptuelle og eksperimentelle.

Foto: Christian Olstad og Kolon Forlag
  • Vanskelighetsgrad: Lav/høy (eksperimentell)
  • Tittel: «Æ Æ Å»
  • Forfatter: Morten Langeland

Å bryte vannoverflaten og dykke ned i en annerledes verden, hvor alskens merkelige skapninger dukker opp med sine bløte, rare lyder – slik kjennes det å lese Langelands debut.

Diktboka handler om makrellen æ og stimen hans, i en posthuman verden, og er skrevet på noe som ligner en dialekt. Med et språk som hele tiden forskyves, rykkes, faller til bunns og stiger opp som luftbobler – også rent grafisk – er Æ Æ Å en av de mer konseptuelle og eksperimentelle diktbøkene der ute.

Man ler, og man tenker.

Sola stråle provinsielt
­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ å ensarta
­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ over rygghammen
­
­
­
­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ å i stimi seimi
­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ åsså æ
­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ æ resultat
­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ a ei serie umuligheter
­
­
­
­
­
> > >

Morten Langeland
Grå skillelinje. Grafikk.

… for deg som har sans for det eventyrlige

Kjersti Bronken Senderud og diktsamlingen Søsterkranser

MAGISK: Kjersti Bronken Senderuds dikt maler frem både magi og hverdag.

Foto: KINE MICHELLE BRUNIERA OG OKTOBER FORLAG
  • Vanskelighetsgrad: Lav-middels
  • Tittel: «Søsterkranser»
  • Forfatter: Kjersti Bronken Senderud

Å lese denne boka kjennes litt ut som å sove. Ikke fordi den er kjedelig, men fordi man liksom befinner seg i glipen mellom søvn og våketilstand: døsende, halvt drømmende, med glimt av foruroligende bilder som sørger for tidvise rykk.

Med et loddent og eterisk språk maler Senderud frem magiske så vel som hverdagslige stemninger, ofte bunnet i en følelse av fellesskap med naturen.

så en morgen
ser jeg haren komme ut av skogen
han beveger seg lett ­ ­ ­ ­ jeg ser med en gang
smykket han bærer om halsen
jeg hører ham nynne ­ ­ ­ ­ et lag med sølv dekker
gresset ­ ­ ­ ­ nynningen blir til sang
ordene lyser som lykter i trærne
alle kan kjenne at haren er hjemme

Kjersti Bronken Senderud
Grå skillelinje. Grafikk.

… for deg som ikke har grått på en stund

Kari Saanum og boka Sorgsanger

TÅREVÅTT: Det er nesten umulig å holde igjen tårene når man leser Kari Saanums dikt.

Foto: Baard Henriksen og Forlaget Oktober
  • Vanskelighetsgrad: Lav-middels
  • Tittel: «Sorgsanger»
  • Forfatter: Kari Saanum

En voksen kvinne mister sin eksmann og far til deres barn i en kreftsykdom. Å lese om opprivende sorg er nesten umulig uten å felle tårer, eller i alle fall kjenne at noe beveger seg der inne bak øyelokkene.

Vanligvis stiller jeg meg imot instrumentalisering av kulturuttrykk à la utsagn som «denne utstillingen burde gis ut på resept», men her gjør jeg et lite unntak. Her er fortellingen så fiolin-aktig sår og sørgelig, diktspråket så upåklagelig, at jeg bare vil si:
Les disse diktene, og kjenn molltonenes umiskjennelige forløsning.

(…)
vi gransker hverandre
undersøker ansiktenes bleke smertetegn
­ ­ ­ ­ ­ ­mørket under øynene
da han
­ ­ ­ ­ ­ ­ plutselig
kaster seg inntil meg
­ ­ ­ ­ ­ ­overgir seg
­­­
en vill lyd
flerrer strupen
­­­
guttekroppen revner

Kari Saanum
Grå skillelinje. Grafikk.

... for sensitive men fandenivoldske unge kvinner med tidvis mørkt indre

Ingvild Lothe og boka «Hvorfor er jeg så trist når jeg er så søt»

UNGKVINNEFREKT: Ingvild Lothes dikt er vittige og alvorlige.

Foto: Stephen Butkus og Kolon Forlag
  • Vanskelighetsgrad: Lav-middels
  • Tittel: «Hvorfor er jeg så trist når jeg er så søt»
  • Forfatter: Ingvild Lothe

Hvorfor er jeg så trist når jeg er så søt? Akk, det spørsmålet har jeg også stilt meg. Med sitt femte opplag kan man trygt hevde debuten til Norges Houllebecq-girl som en suksess, men diktboka står seg like godt fem år etter. Her møter vi et dikt-jeg som hardner, søker, skammer seg og synes tilværelsen både er stygg og vakker. Lothes dikt er vittige og alvorlige, fulle av gnistrende ungkvinnefrekkhet, og svært treffende for de av oss som er eller har vært likedan.

Alle som har litt lyst til å pule, litt lyst til å dø, burde lese denne.

du kan si hva du vil om meg
men ikke slemme ting
for da blir jeg lei meg
jeg er et krevende menneske
pervers, kanskje
til og med en tynn sjel
som min har følelser
det er ikke min feil
at alle rundt meg er stygge
­
*
­
Jeg drømmer om skandinavisk avstand
og delikate problemer,
men vagina er et åpent sår.
(…)

Ingvild Lothe
Grå skillelinje. Grafikk.

… for deg som hater det sterile og elsker det danske sprog

Nanna Storr-Hansen og boka Mimosa

INTIMT: I Nanna Storr-Hansens dikt henger det ekle og det digge sammen.

Foto: Martin Johannsen/Gyldendal
  • Vanskelighetsgrad: Middels
  • Tittel: «Mimosa»
  • Forfatter: Nanna Storr-Hansen

Det danske språk er varmt og flytende, som melk. I diktene til Storr-Hansen blir naturen koblet til menneskelig væren på en måte som innimellom blir så kroppsvarmt at man nesten blir kvalm.

Diktene er ikke groteske, men intime på en måte som kan få en til å innse at kropp faktisk er ganske ekkelt, men også at den derfor er attråverdig.

Det ekle og det digge henger liksom sammen – som melk. Og i likhet med melk har kroppen hos Storr-Hansen en kvinnelig konnotasjon.

Jeg har varme lår

jeg har sommerkjole på

jeg har en brønd ned til havet i halsen

jeg er holdt op med at tælle dem

som bebor mig

jeg elsker dyr og væsker jeg elsker når

alkoholen går ind

jeg elsker når vandet går ind jeg elsker når

sæd kommer

jeg elsker det yndige de cirkulære

systemer som er liv og arbejde de cirkulære

systemer som er liv og arbejde

alt hvad der udspiller sig derimellem

et hav af væsker

Nanna Storr-Hansen
Grå skillelinje. Grafikk.

… for deg som vil inn i en mørk og glitrende virkelighet

Svanhild Amdal Telnes og diktsamlinga Å jage ein hjort i døden

EVENTYRLIG: Svanhild Amdal Telnes' dikt er eventyraktige.

Foto: JULIE PIKE OG GYLDENDAL
  • Vanskelighetsgrad: Middels
  • Tittel: «Å jage ein hjort inn i døden»
  • Forfatter: Svanhild Amdal Telnes

Hos Telnes lever menneskene liv som ligner skogen om natten: skyggelagt og brutalt, men med en funklende himmel over dem.

En navnløs jente med spesielle evner lever på en øy i en «Tillsammans»-aktig familiekonstellasjon: Hun vet ikke hvem av de voksne kvinnene som fødte henne, alt som finnes er tanter og onkler, brødre og søstre, og en av brødrene er syk. Reglene er mange og strenge, her er det ingen som eier noe, alle er bundet til hverandre gjennom en felles forpliktelse.

Det dunkle, eventyraktige universet hos Telnes gir en følelse av ur.

Eg sit ved senga til bror min når han døyr.
­
Etterpå bur det ein ulv i meg som ingen jeger kan skyte daud.

Svanhild Amdal Telnes
Grå skillelinje. Grafikk.

… for deg som vil få et innblikk i livet etter døden

Maria Dorothea Schrattenholz og boka Protosjel

SVIMLENDE: Maria Dorothea Schrattenholzs diktbok slutter på en svimlende måte.

Foto: KINE MICHELLE BRUNIERA OG FORLAGET OKTOBER
  • Vanskelighetsgrad: Middels-høy
  • Tittel: «Protosjel»
  • Forfatter: Maria Dorothea Schrattenholz

Her er enda en diktbok som kretser rundt tapet av en nær og kjær til kreft, men hos Schrattenholz tar sorgen en sci-fi-aktig form.

Vitenskapens mulighetsrom blir forsøkt utvidet: dikt-jegets fortvilelse over kjærestens forvitrende eksistens avføder et prosjekt om å konstruere en maskin, som skal ekstrahere og deretter romme den døendes sjel.

I en tilværelse hvor det kjennes ut som alt faller fra hverandre forsøker hun å skape en slags sammenheng, men han forsvinner, og finnes plutselig overalt.

Slutten er intet annet enn svimlende.

siste minne
øreblod
uten
resonans
er ufødt
seljefløyte
­
slik flagget vet
det må bevege
vinden
­
kjenner henne
puste
gjennom hjertet
­
ser henne
flimrende
knele
ved grav
mangler
støtte

Maria Dorothea Schrattenholz
Grå skillelinje. Grafikk.

… for deg som liker å løse gåter

Tone Hødnebø og boka Å snu verden inn mot verden

METAFYSISK: Tone Hødnebøs dikt kan gi deg en følelse av å ha avdekket en metafysisk sannhet.

Foto: Rolf M. Aagaard og Kolon Forlag
  • Vanskelighetsgrad: Høy
  • Tittel: «Å snu verden inn mot verden»
  • Forfatter: Tone Hødnebø

Å lese Hødnebø innebærer å skru tolkningsapparatet opp et par hakk – ikke fordi diktene hennes er kronglete, men fordi de fordrer et annet lesertempo, en annen konsentrasjon.

Meningsinnholdet er mindre umiddelbart, men på ingen måte det mest hermetiske der ute. Dessuten, å sy sammen enkeltbiter til et sammenhengende hele er jo det vi mennesker bedriver gjennom hele vårt tenksomme liv, så det bør ikke være oss så fremmed å forsøke å danne forbindelser i dikt.

Og hos Hødnebø, når man omsider finner frem til en slags mening, kan man få følelsen av å ha avdekket en metafysisk sannhet.

Denne boka samler Hødnebøs seks første diktsamlinger, fra debuten «Larm» (1989) til hennes siste «Nytte og utførte gjerninger» (2017).

(...)
­
For det som ikke bør sees
blir synlig gjennom våre handlinger
og skyggene strekker seg etter oss
­
og inn gjennom vinduene
vokser trærnes greiner
og løfter huset.

Tone Hødnebø
Grå skillelinje. Grafikk.

... for deg som vil sanke nye ord til ordforrådet ditt

Tor Ulven og boka Dikt i samling

SLÅENDE: Tor Ulvens dikt er poetisk slående.

Foto: Lars Aarønæs og Gyldendal
  • Vanskelighetsgrad: Høy
  • Tittel: Dikt i samling
  • Forfatter: Tor Ulven

Problemet med lister som denne er at man risikerer å redusere bøkene man vil anbefale. Tor Ulvens dikt bør og kan jo aldri kokes ned til å kun å være en mengde fine ord satt sammen, til det er de altfor avgrunnsåpnende.

Enkelte drar til Ulvens blendende mørke forfatterskap for å mate et personlig dødsønske – selv valgte han bort livet i 1995 – mens andre oppsøker ham for å på ny vekke inspirasjonen til livs.

Ulven er nok den forfatteren som bruker flest negasjonsord av typen uuttømmelig, uutgrunnelig, ufravikelig – men også ord som øyenstikkervinge, hvitglødende, kaninknokkel (som jeg personlig alltid noterer ned!). Og han bruker en del fremmedord, blant annet hentet fra medisinsk vitenskap.

Hos Ulven er formuleringene så omhyggelig veloverveid, så fortettet og poetisk slående – uten sidestykke – at jeg rett og slett må spare på diktene hans, jeg kan ikke lese alle på en gang. Jeg må spe dem utover.

Tor Ulvens bøker finnes nesten kun i samlinger, med mindre du leter deg frem til førsteutgaver hos diverse antikvariater. Selv fant jeg Forsvinningspunkt (1981) i fjor høst, og fra den leser jeg:

Som å se
solen
gjennom en glassmanet,
­
eller være viljeløs
gresstang
hos brenningene, og likevel
­
klore seg fast.
­
Som om
personnummerne sank mot
­
null.
­
Som om tusenårsskiftet
var et megalittisk
­
monument.

Tor Ulven

Hei!

Jeg er frilanser og skriver litteraturanmeldelser for NRK. Les gjerne det jeg har skrevet om «Jeg skal hente deg» av Gine Cornelia Pedersen, «Februar» av Johan Lindvall, «Regnbueørret og kokt ris» av Terje Dragseth, og «Ute» av Einar Stenseng.

Alle anmeldelser og anbefalinger fra NRK finner du på nrk.no/anmeldelser.

Anbefalt videre:

Hvorfor er så mange redd for lyrikken? Og hvorfor tyr så mange til dikt i annen innpakning enn to tradisjonelle permer? Thula Kopreitan, Anne Cathrine Straume, Eirik Vassenden og Live Lundh i samtale med Cille Biermann.

Hvorfor er så mange redd for lyrikken? Og hvorfor tyr så mange til dikt i annen innpakning enn to tradisjonelle permer? Thula Kopreitan, Anne Cathrine Straume, Eirik Vassenden og Live Lundh i samtale med Cille Biermann.

Kulturstrøm

  • 3 mill. til første samiske animasjonsfilm

    Norsk filminstitutt (NFI) melder fredag at animasjonsfilmen «Kunnskapens skog / Daajroen boelte» har fått 3 millioner i produksjonstilskudd.

    Ifølge NFI handler filmen om søsknene Anta og Bräjta som følger nordlyset til den parallelle verdenen Saajve

    Totalbudsjettet på den svensk-norske samproduksjonen er på nær 23 millioner kroner.

    Oskar Östergren Njajta står for regi og manus og produksjonsselskapet Krystallplaneten i Tromsø er med fra norsk side.

    Ifølge NTB blir dette historiens første animerte samiske langfilm. Den har planlagt premiere i 2026.

    «Kunnskapens skog» / «Daajroen boelte»er tidenes første samiske animerte langfilm.
    Foto: Bautafilm
  • Israel skjerper reiserådet til Malmö

    Israelske myndigheter har skjerpet reiserådet til Malmö i forbindelse med Eurovision.

    Det skriver Israel National News.

    Reiserådet er oppgradert fra 2 til 3. Det tidligere nivået innebærer at det eksisterer en «mulig trussel», mens det nye nivået innebærer en moderat trussel. Det betyr også at israelere som har planlagt å reise til Malmö, bør revurdere om turen er nødvendig.

    Det forhøyede nivået gjelder i perioden når Eurovision arrangeres i byen.

    (NTB)

  • Ingen palestinske flagg under Eurovision

    Publikum får ikke lov til å ta med palestinske flagg eller skilt med politiske budskap.

    Kun mindre flagg tilhørende deltakende land tillates, samt Pride-flagget.

    – Disse reglene er som året før. Det er ingen forandring, sier den svenske EBU-sjefen Martin Österdahl.

    Det ventes mange demonstrasjoner mot Israels deltakelse i Eurovision Song Contest (ESC) på grunn av landets krigføring i Gaza.

    Sikkerhetsoppbudet rundt arrangementet 7.–11. mai er svært omfattende.

    Vekterne som skal slippe inn publikum, har fått instrukser om å stanse folk med palestinske flagg samt skilter med politiske budskap.

    -
    Foto: AFP