To verdener som sjelden krysses gjør nettopp det i Martin Svedmans nye diktsamling, «Finans».
Fagområder som medisin og naturvitenskap har vist å ha poetisk potensial, all den tid norske samtidspoeter stadig refererer til naturen, universet og kroppen.
Kan finans være en lignende brønn, uoppdaget frem til nå?
Krisp gullskrift på svart bakgrunn og en skinnende ramme rundt bildet av forfatteren poserende i blådress, armur og et blikk som sier: «tro meg, dette kan jeg». Figuren på bokomslaget overbeviser.
Inntil man får øye på det komisk lange slipset i rosa polkadotter.
Svedman er utdannet siviløkonom og har jobbet som finansanalytiker og konsulent. Vil diktene hans ironisere over disse stressa, seriøse typene med penklær på jobb – en hobby for kulturfolk i middelklassen – eller blir vi nå dratt med inn i en berusende verden av rullende sifre, skarp analyse, risikoadrenalin og «money, money, money»?
Verken eller, ville jeg ha sagt.
Det er nok mest en styrke for en utgivelse å ikke kunne plasseres i noen entydig kategori. Likevel, jeg får ikke helt grep om dette prosjektet.
Brekker seg over doskålen
Omslaget er en etterligning av Donald Trumps «The Art of the Deal» fra 1987.
Referansen kjennes mest som en liten vits, at finansmannen er en slags klovn. Det er lett å latterliggjøre den finanstypiske arrogansen, samtidig som den er besnærende på sitt vis. Selvtillit som metode.
Vel, glasuren sprekker på første side i «Finans». Dikter-jeget er permittert uten lønn og far til en liten datter, Miriam, med delt foreldreomsorg.
Erkjennelsen av å være en erstattelig ansatt, selv etter 15 år i en bedrift han har slitt og åndet for, er et underliggende ubehag i diktene. Kulden siver inn i kontorlandskapet.
Eller som det står i et av diktene: «Frosten brant».
Et annet sted i boken det prekære skyter vellykket frem, står det:
Det er når Svedman spiller på flere tangenter – når han i større grad komponerer ved å bringe inn ulike elementer, maner frem motiver og lar konflikten komme mer til syne – at diktene dirrer og lodder.
I store deler av boken er diktene så avskrelt, og fagtørre, at det kjennes som de ikke rommer stort mer enn de tekniske beskrivelsene de tilbyr.
Spiller med sordin
Svedman fikk mye god omtale for sin forrige diktbok, debuten «Når jeg drikker». Den gang var det underspilte alvoret, den sobre tonen i de korthugde diktene uten åpenbar rytme, et solid påfunn som balanserte det potensielt selvantennende og brølende ved bokens avhengighetstematikk.
Hør intervju med Martin Svedman i radioprogrammet «Salongen»:
Den samme beherskelsen finnes i «Finans», om enn med annerledes virkning.
Blådressenes allerede kjølige fremtoning går litt for godt i hånd med den sindige dikterstilen uten mye musikk. Også er kontoret generelt en kjedelig arena.
Konseptet finans-poesi tiltrekker meg i grunn. Enhver sfære har sitt særpreg, sine paradokser og sine avsløringer av mennesket. Jeg var spent da denne boken dukket opp. Det er forfriskende med dikt som handler om noe annet enn natur, kjærlighet og død.
Ideen er god. Men språket hakker. Flyten er der bare ikke.
Yrkeslitteratur til besvær
I tv-seriene «Industry» og «Succession» blir betrakteren bombardert med uforståelig fagsjargong. Lignende grep brukes her, vi leser ord som «indeksdomene», «CapEx», «re-allokere», «opsjon» og «ZBB-budsjettering».
Et ugjennomtrengelig språk kan bidra til en generell, forførende stemning. Det uforståelige kan være eksotisk.
Hos Svedman blir ikke bedriftsbevegelsene og fagspråket spilt noe særlig med, opplever jeg. Musikalitet er det lite av. Få overraskelser eller forgreninger. Det du ser, er det du får.
Så må ikke krisen bestandig stå ut av diktene og alt brenne for å bety noe. Men noe bør skje i diktene. En vri, et oppsett. Et eller annet.
Utgangspunktet er originalt, diktene dessverre litt forglemmelige.
Hei!
Jeg er frilanser og skriver litteraturanmeldelser for NRK. Les gjerne det jeg har skrevet om «Jeg skal hente deg» av Gine Cornelia Pedersen, «Februar» av Johan Lindvall, «Regnbueørret og kokt ris» av Terje Dragseth, og «Ute» av Einar Stenseng.