Hopp til innhold
Anmeldelse

En dikter i blådress

Lite schwung i disse bedrifts­tekniske diktene.

Omslaget til diktsamlinga Finans av Martin Svedman
Foto: Cappelen Damm
Foto: Cappelen Damm
Terningkast 3 Bok

«Finans»

Martin Svedman

Lyrikk

8. januar 2024

Cappelen Damm

To verdener som sjelden krysses gjør nettopp det i Martin Svedmans nye dikt­samling, «Finans».

Fag­områder som medisin og naturvitenskap har vist å ha poetisk potensial, all den tid norske samtids­poeter stadig refererer til naturen, universet og kroppen.

Kan finans være en lignende brønn, uoppdaget frem til nå?

Krisp gull­skrift på svart bakgrunn og en skinnende ramme rundt bildet av forfatteren poserende i blådress, armur og et blikk som sier: «tro meg, dette kan jeg». Figuren på bokomslaget overbeviser.

Inntil man får øye på det komisk lange slipset i rosa polka­dotter.

Svedman er utdannet sivil­økonom og har jobbet som finans­analytiker og konsulent. Vil diktene hans ironisere over disse stressa, seriøse typene med penklær på jobb – en hobby for kultur­folk i middel­klassen – eller blir vi nå dratt med inn i en berusende verden av rullende sifre, skarp analyse, risiko­adrenalin og «money, money, money»?

Verken eller, ville jeg ha sagt.

Det er nok mest en styrke for en utgivelse å ikke kunne plasseres i noen entydig kategori. Likevel, jeg får ikke helt grep om dette prosjektet.

Brekker seg over doskålen

Omslaget er en etterligning av Donald Trumps «The Art of the Deal» fra 1987.

Referansen kjennes mest som en liten vits, at finans­mannen er en slags klovn. Det er lett å latterliggjøre den finans­typiske arrogansen, samtidig som den er besnærende på sitt vis. Selvtillit som metode.

Omslag Trump The Art of the Deal

PARODI? Likhetene med Trumps bokomslag fra boka «The Art of the Deal» er åpenbare.

Foto: Penguin Random House

Vel, glasuren sprekker på første side i «Finans». Dikter-jeget er permittert uten lønn og far til en liten datter, Miriam, med delt foreldre­omsorg.

Erkjennelsen av å være en erstattelig ansatt, selv etter 15 år i en bedrift han har slitt og åndet for, er et underliggende ubehag i diktene. Kulden siver inn i kontor­landskapet.

Eller som det står i et av diktene: «Frosten brant».

Et annet sted i boken det prekære skyter vellykket frem, står det:

Morgenen før det siste

møtet med Emma

tok jeg på meg dress Lyseblå skjorte

Før vi skulle forlate leiligheten

sa Miriam

at hun også ville være finkledd Skiftet fra jeans og genser

til lysegul kjole

mens jeg brakk meg

over doskålen

Min båt er konstruert for innsjøer

Ikke det åpne hav

Diktsamlingen «Finans» av Martin Svedman

Det er når Svedman spiller på flere tangenter – når han i større grad komponerer ved å bringe inn ulike elementer, maner frem motiver og lar konflikten komme mer til syne – at diktene dirrer og lodder.

I store deler av boken er diktene så avskrelt, og fag­tørre, at det kjennes som de ikke rommer stort mer enn de tekniske beskrivelsene de tilbyr.

Spiller med sordin

Svedman fikk mye god omtale for sin forrige diktbok, debuten «Når jeg drikker». Den gang var det underspilte alvoret, den sobre tonen i de kort­hugde diktene uten åpenbar rytme, et solid påfunn som balanserte det potensielt selvantennende og brølende ved bokens avhengighets­tematikk.

Hør intervju med Martin Svedman i radioprogrammet «Salongen»:

Den samme beherskelsen finnes i «Finans», om enn med annerledes virkning.

Blådressenes allerede kjølige fremtoning går litt for godt i hånd med den sindige dikter­stilen uten mye musikk. Også er kontoret generelt en kjedelig arena.

I starten var jeg skeptisk til Tommy

Kom greit overens

med daglig leder på datafabrikken

Da jeg gikk til henne

med forslag om et vinlotteri

for å skape motivasjon blant dataoperatørene

avfeide hun det

Tommy elsket ideen

Ivret for bonus- og provisjonsløsninger

Diktsamlingen «Finans» av Martin Svedman

Konseptet finans-poesi tiltrekker meg i grunn. Enhver sfære har sitt særpreg, sine paradokser og sine avsløringer av mennesket. Jeg var spent da denne boken dukket opp. Det er forfriskende med dikt som handler om noe annet enn natur, kjærlighet og død.

Ideen er god. Men språket hakker. Flyten er der bare ikke.

Var moren min

som tipset

om en åpen stilling

på datafabrikken

Typen til en i salongen

hadde blitt erklært ufør

Var på vei til å kaste inn håndkleet

som supervisor

Diktsamlingen «Finans» av Martin Svedman

Yrkeslitteratur til besvær

I tv-seriene «Industry» og «Succession» blir betrakteren bombardert med uforståelig fag­sjargong. Lignende grep brukes her, vi leser ord som «indeks­domene», «CapEx», «re-allokere», «opsjon» og «ZBB-budsjettering».

Et ugjennomtrengelig språk kan bidra til en generell, forførende stemning. Det uforståelige kan være eksotisk.

Hos Svedman blir ikke bedrifts­bevegelsene og fagspråket spilt noe særlig med, opplever jeg. Musikalitet er det lite av. Få overraskelser eller forgreninger. Det du ser, er det du får.

Ledelsen hadde gitt Tommy mandat

til å forbedre marginene i Core og Media

Nedskalere noen av investeringene

På kort sikt flytte fokus til gevinst

uten at de lange linjene forsvant

Diktsamlingen «Finans» av Martin Svedman

Så må ikke krisen bestandig stå ut av diktene og alt brenne for å bety noe. Men noe bør skje i diktene. En vri, et oppsett. Et eller annet.

Utgangspunktet er originalt, diktene dessverre litt forglemmelige.

Hei!

Jeg er frilanser og skriver litteraturanmeldelser for NRK. Les gjerne det jeg har skrevet om «Jeg skal hente deg» av Gine Cornelia Pedersen, «Februar» av Johan Lindvall, «Regnbueørret og kokt ris» av Terje Dragseth, og «Ute» av Einar Stenseng.