«Animal Well» er som en surrealistisk dekonstruksjon av spill som «Super Metroid».
Du har den samme avanserte utforskingen av et digert kart som er pepret med skjulte områder, skattkister og fiffige snarveier.
Målet ditt er å unnslippe dette merkelige dyreriket.
Men det er ikke noe slåssing her. Hele spillet kretser rundt hjernetrim, ofte av den mer abstrakte sorten.
Hvordan stjeler man fra en livsfarlig spøkelsesulv du ikke kan slåss mot, og som følger etter deg fra område til område?
Hvordan trykker du på knapper du ikke har tilgang til – eller hopper på plattformer som krever at du samtidig drar i en spak?
DYRENES RIKE: Kråker, hunder, katter, ulver, øgler, kenguruer venter i «Animal Well». De fleste av dem er fredelige, men noen av dem er skumle og hektiske bosskamper.
Foto: Shared Memory/BigmodeKråker, hunder, katter, ulver, øgler, kenguruer venter i «Animal Well». De fleste av dem er fredelige, men noen av dem er skumle og hektiske bosskamper.
Foto: Shared Memory/BigmodeVeien videre er sjelden åpenbar.
Du får minimalt med informasjon om hva du skal gjøre. Du må isteden finne ut av ting på egen hånd, som regel ved å tenke et godt stykke utenfor boksen og eksperimentere deg frem til løsninger du tror kan fungere.
Våpen og teknologi er erstattet med mer hverdagslige gjenstander som jojo, såpebobler, trappetroll, kinaputter og en frisbee du kan kaste av gårde.
Spillutvikler Billy Basso mimrer tilsynelatende tilbake til sin egen barndom og tryller frem en utrolig heftig remiks av et helt univers preget av utforsking, dataspill og lek.
En kruttsterk nostalgitripp, om du vil.
![](https://mediaorigin.nrk.no/movingstill/1fb00762-fa4c-4905-b007-62fa4c290551/20240513133310/1fb00762-fa4c-4905-b007-62fa4c290551_360.jpg)
![](https://mediaorigin.nrk.no/movingstill/1fb00762-fa4c-4905-b007-62fa4c290551/20240513133310/1fb00762-fa4c-4905-b007-62fa4c290551_720.jpg)
![](https://mediaorigin.nrk.no/movingstill/1fb00762-fa4c-4905-b007-62fa4c290551/20240513133310/1fb00762-fa4c-4905-b007-62fa4c290551_1080.jpg)
ABSTRAKT BOSS: En av gjenstandene du trenger i spillet er en frisbee som blir voktet av en spøkelsesaktig kjempe-ulv.
Shared Memory/BigmodeAbstrakt og tilfredsstillende
Det må nevnes at «Animal Well» kan være ganske frustrerende.
Både fordi oppgavene som skal løses, ofte er utradisjonelle og ganske kompliserte, og fordi veien videre som regel er godt skjult.
Men «Animal Well» belønner virkelig tiden og fokuset du investerer i det.
Det er mestringsfølelse på boks.
Geniale idéer og konsepter kommer tett som hagl – gleden av å finne ut at du faktisk kan bruke frisbee som flyvende fremkomstmiddel. Eller at en av oppgavene i spillet krever samarbeid med andre spillere, for eksempel.
![](https://mediaorigin.nrk.no/movingstill/5c5e7bbc-db9f-4a6c-9e7b-bcdb9fda6cf2/20240513134049/5c5e7bbc-db9f-4a6c-9e7b-bcdb9fda6cf2_360.jpg)
![](https://mediaorigin.nrk.no/movingstill/5c5e7bbc-db9f-4a6c-9e7b-bcdb9fda6cf2/20240513134049/5c5e7bbc-db9f-4a6c-9e7b-bcdb9fda6cf2_720.jpg)
![](https://mediaorigin.nrk.no/movingstill/5c5e7bbc-db9f-4a6c-9e7b-bcdb9fda6cf2/20240513134049/5c5e7bbc-db9f-4a6c-9e7b-bcdb9fda6cf2_1080.jpg)
SENSASJON: «Animal Well» har sensasjonelt mange kreative idéer og oppgaver.
Shared Memory/BigmodeDet føles ofte som om utvikleren ignorerer alt som er kjent fra sjangeren og ser på både oppgaveløsing, bruk av gjenstander og generelt design med helt nye øyne. Forfriskende er bare forbokstaven.
Sånn sett er kanskje opplevelsen sammenlignbart med Radioheads diskografi etter «OK Computer».
«Animal Well» er mindre tilgjengelig enn «Metroid Dread» eller «Hollow Knight» for eksempel, men vil nok ende opp med å være mer tilfredsstillende for mange enn de mer publikumsvennlige konkurrentene i sjangeren.
Vi er i det hele tatt milevis unna den mer etablerte delen av spillbransjen her.
Dette er ikke akkurat et spill det har tatt hundrevis av utviklere flerfoldige år å lage, med jevnlige kursendringer fra fokusgrupper og sånt.
«Animal Well» er utviklet av én person.
Det er også det første spillet til utgiveren Bigmode, som ble startet av YouTube-stjernen videogamedunkey (Jason Gastrow) og kona hans.
Og da blir kontrasten til de mer etablerte, store utgiverne nesten litt smertefull.
MANNEN BAK: Billy Basso har utviklet «Animal Well» på egen hånd, og resultatet hylles av NRKs anmelder.
Foto: Billy BassoEn bransje i trøbbel
Spillbransjen er nemlig i trøbbel om dagen.
Masseoppsigelser, nedleggelser av studioer og øksing av risikable prosjekter preger hverdagen til mange.
Det er først og fremst nitrist for spillutviklerne som rammes, naturligvis. Men i et sånt klima er det dessuten vanskelig å innovere.
Utforsking av spillmediets yttergrenser sitter langt inne når profittmaksimering styrer skuta, ved hjelp av «trygge» oppfølgere og konsepter som på papiret er mest mulig salgbare.
Men det spørs hvor lurt risikoaversjon er i lengden, noe vi har sett flere eksempler på bare det siste året.
«Suicide Squad: Kill the Justice League» og «Skull & Bones» ble begge møtt med skuldertrekk, for eksempel.
![](https://mediaorigin.nrk.no/movingstill/49764f14-3249-4871-b64f-1432493871bb/20240513154015/49764f14-3249-4871-b64f-1432493871bb_360.jpg)
![](https://mediaorigin.nrk.no/movingstill/49764f14-3249-4871-b64f-1432493871bb/20240513154015/49764f14-3249-4871-b64f-1432493871bb_720.jpg)
![](https://mediaorigin.nrk.no/movingstill/49764f14-3249-4871-b64f-1432493871bb/20240513154015/49764f14-3249-4871-b64f-1432493871bb_1080.jpg)
VAKRE PIKSLER: Piksel-stilen i «Animal Well» er vakker og virkningsfull.
Shared Memory/BigmodeSamtidig er det viktig å understreke at spillmediet aldri har vært mer vitalt og kreativt enn det er i dag.
Mye takket være indieutviklere som spiser risiko til frokost.
«Animal Well» er et soleklart eksempel på det. Spill som «Lethal Company», «Balatro», «Tunic» og «Immortality» likeså.
Vi har fått en ny generasjon med spillutviklerstjerner. Billy Basso må nevnes i samme åndedrag som Sam Barlow («Immortality»), Lucas Pope («Return of the Obra Dinn»), Toby Fox («Undertale») og Andrew Shouldice («Tunic»).
Innovatører som utforsker farvann de store, tunge utgiverne i minkende grad våger seile til.
Og det er synd, for det man finner der gjør ofte et uutslettelig inntrykk.
Den generelle utfordringen med å beskrive et spill som «Animal Well», er at det ikke holder spilleren i hånda. Det presenterer en verden uten en forklaring, og mye av opplevelsen handler om følelser og personlige tolkninger.
Det er kanskje litt smalt.
Men hvis «Animal Well» treffer deg, er det en helt fantastisk spillopplevelse som fenger, begeistrer og imponerer voldsomt.
Hei, spillvenner!
Jeg er frilanser og skriver om spill for NRK. Til daglig jobber jeg i Level Up Norge. Sjekk gjerne ut min liste over fjorårets beste spill, eller hvilke spill jeg ser mest fram til i 2024!
Alle spillanmeldelsene fra NRK finner du her.