Hopp til innhold
Anmeldelse

Starten på en revolusjon

Spillet som beviser at lidenskap for kunsten kan vinne over de store spillgigantene.

Terningkast 6 Spill

«Lethal Company»

Zeekerss

Windows (PC), tidlig tilgang

Over nyttår var det ett spill som fikk internett til å koke (før «Palworld» eksploderte i slutten av januar).

På TikTok og YouTube florerte det av hysteriske klipp, der utallige vennegjenger prøvde å samarbeide i et da relativt ukjent indie horror-spill.

Spillet de spilte var «Lethal Company».

En flerspiller horror-opplevelse, hvor målet er å samle inn skrap til bedriften du jobber for. Kvoten må fylles før det har gått tre dager, hvis ikke får du sparken.

En jobb som virker tilsynelatende svært overkommelig, frem til du innser at jobben skal gjøres på forlatte industrielle måner hvor det kryr av feller, miljøkatastrofer og monstre.

OBS: Ha på lyd med hodetelefoner! Et ypperlig eksempel på hvor ektefølt spillet kan oppleves (mannen som skriker burde nesten bli stemmeskuespiller). Ekstern video.

Forstod hva som manglet

Det som fikk de fleste til å sperre opp øynene for dette spillet, var spillets innebygde «proximity chat».

En funksjon i spillet som gjør at du kan høre hvor medspillerne i nærheten er ved siden av deg, bak deg, eller i naborommet – akkurat som om dere var i samme hus.

«Proximity chat» var for meg en sjelden vare i flerspiller-spill før jeg ble introdusert for det gjennom mods i «Among Us» for noen år tilbake.

Jeg innså da veldig fort at dette er noe som, for meg, løfter spillopplevelsen til et helt nytt nivå.

Utvikleren av Lethal Company, som går under navnet Zeekerss, har åpenbart følt på det samme da han designet dette spillet. Ikke bare er «proximity chat» et av fokusområdene i spillet, men her har også utvikleren gått all in i design av lydbildet.

Romklang, maskinstøy og venner som skriker langt unna i ditt venstre øre fordi de faktisk står langt unna til venstre for deg, suger deg så til de grader inn i dette spilluniverset og gjør opplevelsene helt ektefølte.

Dette skaper de skumleste, men også noen av de mest hysteriske situasjonene som en manusforfatter bare kunne drømt om å komme opp med.

Kombinasjonen av skrekk og latter gjør dette til et spill du blir umiddelbart hektet på.

Monster i «Lethal Company»

EGEN ESTETIKK: Spillet er pakket inn i et retro-futuristisk utseende som styrker universet og gjør monstrene ekstra creepy.

Faksimile: Zeekerss
Robot-monster i «Lethal Company»
Faksimile: Zeekers
Monster i «Lethal Company»
Faksimile: Zeekerss

Klare rammer

Om du og ditt mannskap klarer å fylle kvoten til bedriften innen de tre dagene, vil dere bli belønnet med poeng til å låse opp utstyr som kan hjelpe dere enda litt mer på veien mot å fylle neste kvote.

For hver dag som går, blir fellene flere og monstrene farligere, og du kan låse opp farligere måner med nye områder å utforske og nye monstre å løpe fra.

Og for hver gang du lander på en måne vil «plantegningen» på området være annerledes, fordi den genereres tilfeldig hver gang.

Det finnes totalt 17 monstre i «Lethal Company», som alle har hver sin svakhet du kan bruke for å komme deg unna.

Eksempelvis finnes det et monster ved navn Coil Head som fryser til når du ser på den, men vil jage deg raskt om du snur deg vekk. Det ultimate monsteret for å teste samarbeidsevnen til vennegjengen din.

LL35 tester ut Lethal Company på ekte i et nedlagt mentalsykehus!

Spillkritiker Martin og resten av gjengen i LL35 gjenskapte «Lethal Company» på ekte i et nedlagt mentalsykehus, og møtte en Coil Head!

Video: Martin Belgen Isaksen / NRK

Så mange monstre med hver sine unike evner og det faktum at det er tilfeldig hvilke monster du møter på hver runde, holder opplevelsen frisk en ganske god stund.

Likevel er det kun to forskjellige design på områdene du skal utforske, som etter hvert kan gi deg følelsen av å måtte gå gjennom den samme rutinen hver gang.

Riktignok var ikke dette noe jeg følte særlig på før etter noen uker inn i spillet.

Spillet er for øyeblikket i «early access», som betyr at dette kan endre seg og forbedres i tiden fremover.

Samtidig som spillskaperen forteller at han jobber kontinuerlig med å oppdatere spillet, har han sagt at spillet er mer eller mindre ferdig.

Kunsten seirer alltid

Totalt sett er «Lethal Company» et fantastisk spill med et fabelaktig lyddesign og evnen til å skape de morsomste og skumleste opplevelsene for deg og dine venner.

Dette er et perfekt eksempel på et spill som tar helt av på internett uten noen annen promotering enn folks villighet til å dele sine gøyale opplevelser.

Fra en utvikler med en original idé og et hjerte som pumper for gode spillopplevelser kommer et produkt alle kan elske. Og beviser nok en gang at kunsten seirer over det kommersielle.

Ja, jeg ser på dere, EA, Epic Games og øvrige spillgiganter. Ikke se bort ifra at «Lethal Company» kan dra gaminglandskapet i en ny, bedre retning.

Heisann!

Jeg er YouTuber i kanalene Multiguru, GRUS og NRK LL35, hvor jeg produserer gaming- og underholdningsinnhold.

Jeg har spilt videospill siden jeg fikk PlayStation av pappa til jul da jeg var to år, så jeg er nesten født med en kontroller i henda. Jeg har store deler av karrieren min spilt mye «Minecraft og faller ofte hardest for andre open world-spill. Jeg elsker Elden Ring, for eksempel.

Hvis du har tips til spill jeg bør sjekke ut, gjerne send meg en epost!