Hopp til innhold

Dårligste sommer på ti år

Det kan gå mot den dårligste sommeren for platesalg på over ti år. Men noen klarer seg bedre enn andre.

Vi går stadig sjeldnere i platebutikken for å kjøpe musikk.

Plateselskapene opplever sviktende inntekter.

Foto: Jarl Fr. Erichsen /Scanpix

free record shop platebutikk

Free Record Shop hevder de har hatt en god sommer til tross for den totale nedgangen i platemarkedet.

Foto: Falch, Knut / SCANPIX

Les også: Musikksalget fortsetter å synke

Les også: Platebransjen har aldri hatt det bedre

Les også: Absolute nedtur

Les også: Nedlasting holder bransjen oppe

Mer om musikkbransjen!

Blant de tre største plateselskapene i Norge er det kun Sony BMG som øker inntjeningen.

Postgirobygget, 2003

Postgirobygget er et av banda som har bidratt til å fylle hullet etter 'Hallelujah live' i sommer.

Foto: Junge, Heiko / SCANPIX

Årsregnskapene viser at driftsinntektene i Universal Music i fjor ble redusert med 19 millioner kroner til 214 millioner kroner. Kostnadene ble samtidig redusert, og resultatet før skatt endte på 21 millioner kroner, en nedgang på 19 prosent i forhold til 2005, skriver Aftenposten.

Sviktende salg i juni

Ifølge organisasjonen for de største internasjonale plateselskapene i Norge, IFPI – ligger det an til å bli den svakeste platesommeren på over ti år.

Det var det svært sviktende salget i juni som gjør at totaltallene for årets sommersalg ser ut til å bli så dårlige. For årets juli-tall viser seg å være de beste på tre år, i følge FaroJournalen.

Salgsdirektør Harald Tømte i Universal Music mener nedgangen skyldes at folk laster ned musikk på ulovlig vis fra internett.

Svikt i salgsinntektene

Konkurrenten EMI Music fikk et underskudd på 11 millioner kroner i fjor. I hovedsak skyldes det dårlige resultatet svikt i salgsinntektene, som ble redusert fra 164 millioner til 152 millioner kroner. EMI Music skriver i sin årsberetning at selskapet håper nedgangen er av forbigående karakter, og setter sin lit til at omsetningen av legale digitale produkter vil øke.

Sony BMG er det eneste av de tre store selskapene som økte sitt resultat i fjor, fra et underskudd før skatt på 12 millioner kroner i 2005, til et overskudd på 5 millioner kroner i fjor.

Plateselskapkjeden Free Record Shop er likevel godt fornøyd med sommeren sett under ett. De har hatt et stabilt salg tross nedgangen i markedet.

- Gode måneder for oss

- Både juni og juli var gode måneder for oss, forteller innkjøpskoordinator Kjartan Slette til Farojournalen som er fornøyd til tross for at man ikke har hatt noen ”Hallelujah live” denne sommeren.

- Det har vært en grei strøm av utgivelser i sommer, og flere har fungert godt. The Traveling Wilburys, Postgirobygget, MGP Jr. og Johnny Logan har bidratt til å trekke folk til butikkene og har allerede solgt godt over 10.000 hver bare hos oss, sier Slette.

Kulturstrøm

  • «Victoria må dø» vant publikumspris

    Den norske filmen «Victoria må dø» vant publikumsprisen under årets Barnefilmfestival i Kristiansand.

    «Mounted Games» av Karen Houge vant årets pitchekonkurranse og «Smerteterskel» stakk av med prisen for beste kortfilm.

    Festivalsjef Cathrine Sordal forteller i en pressemelding at det har blitt vist 83 filmer fra 42 land under årets festival.

    Barnefilmfestivalen har i år delt ut 10 ulike filmpriser.

  • Aaron Sorkin skriv «The Social Network»-oppfølgar

    Aaron Sorkin held på med eit manus til det han kallar «ein slags The Social Network-oppfølgar», fordi han meiner Facebook har skulda for storminga av Kongressen i USA 6. januar 2021.

    Det sa Sorkin under ei direktesending av podkasten «The Town». Han vil derimot ikkje seia kvifor han meiner Facebook står bak storminga.

    Sorkin fekk ein Oscar for manuset til dramafilmen The Social Network frå 2010, regissert av David Fincher. Filmen tek for seg oppstarten av Facebook.

    Sorkin har tidlegare sagt at han ønsker å skriva ein oppfølgar som utforskar «den mørke sida» av Facebook, særleg dersom Fincher vil regissere.

    Aaron Sorkin
    Foto: GARY HERSHORN / Reuters