Musikksalget fortsetter å synke

Platebransjens statistikk viser en nedgang i salget av musikk på 8 prosent hittil i år.

Vi går stadig sjeldnere i platebutikken for å kjøpe musikk.

Vi går stadig sjeldnere i platebutikken for å kjøpe musikk.

Foto: Jarl Fr. Erichsen /Scanpix

Nedlasting fra belgiske iTunes

Salget av musikk via nedlasting fra internett fortsetter å stige.

Foto: VIRGINIA MAYO / AP

Les også: - iTunes blir størst

Les også: CD-salget på historisk bunnivå

Les også: Halvering av platesalget

Les også: CD-salget fortsetter å stupe

Les også: Nedlasting holder bransjen oppe

Les også: Absolute nedtur

Tallene for juli viser imidlertid en økning på 3 prosent sammenlignet med samme periode i fjor.

Økning av nedlastningssalget

Nedgangen på 8 prosent i årets sju første måneder er samlet for fysiske og nedlastede produkter.

Salget av fysiske produkter i juli var stabilt sammenlignet med juli i 2006, mens salget av nedlastede produkter hadde en økning på 88 prosent, viser tall fra IFPI.

Kraftig singelstup

Salget av CD-singler går kraftig nedover. Sammenlignet med samme periode i fjor viser singelsalget en nedgang på 63 prosent i verdi. Salget av musikk-DVD-er har en nedgang på 38 prosent i verdi.

Hittil i år er det solgt 4,8 millioner fysiske enheter til en samlet verdi av 301 millioner kroner.

Det er solgt nedlastbare produkter for 22 millioner kroner.

Kulturstrøm

  • Satset alt for å bli artist

    Stig Brenner, artisten tidligere kjent som Unge Ferrari, ble i helgen tildelt «P3-prisen». Etter flere år med hardt arbeid brøt Stig Joar Haugen endelig gjennom og tok hele landet med storm. Men veien har vært tyngre enn han hadde regnet med. Les intervjuet med vinneren her.

    P3 Gull - P3-prisen
    Foto: Kim Erlandsen / NRK
  • Over 130.000 har besøkt nye Munch

    Den første måneden har over 130.000 besøkt det nye Munch-museet. Det er mer enn det de gamle lokalene hadde på et helt år. Det sier direktør Stein Olav Henriksen til TV 2.