Platebransjen har aldri hatt det bedre

Salget av norsk musikk går så det suser. Likevel blir publikum fortalt at platebransjen er i krise. Nå innrømmer bransjen at situasjonen er svartmalt.

cd-plate

Vi har hørt og sett reklamene til Piracy Kills Music. De sier at platesalget har gått ned fordi flere og flere laster ned musikk ulovlig. Og vi har hørt at det blir færre nye artister og låtskrivere fordi plateselskapene ikke har råd til å gi nye artister en sjanse.

Men mens utenlandsk musikk selger dårligere i Norge, selger norsk musikk så godt som aldri før.

- Svartmaling

Fungerende styreleder Tomas Siqveland i Gramart, Gramofonartistenes forening, innrømmer at det ikke nødvendigvis er så ille som mange vil ha det til:

- Kampanjen svartmaler nok bildet litt, sier Siqveland.

- Ikke fornøyd

Men FONO, organisasjonen for norske plateselskap, avviser at bransjen klager for mye. Styreleder Larry Bringsjord er heller ikke helt fornøyd selv om salgstallene for tiden er rekordhøye:

 

Styreleder i FONO Larry Bringsjord
Foto: Pressebilde

- Med så mange flinke produsenter i Norge, en så stor underskog av gode artister, men med så lite økonomi, så vil jeg ikke si at vi skal være fornøyde selv om salget av norsk musikk går opp såpass mye, sier Bringsjord.

Tar saken i egne hender

Siqveland tror norske artister har blitt flinkere til å bruke mulighetene som finnes. De har en voldsom vilje, mener Gramart-lederen:

- Før gav man lettere opp hvis man fikk et avslag fra et større selskap. I dag har trenden blitt at man ikke gir seg. Mange tar sjansen på å gi ut musikken selv, eller utgir den på et lite norsk selskap. Dette gjør at mangfoldet blir større, og at musikken henvender seg til et bredere publikum, sier han.

- Internett er en fordel

Piracy Kills Music-kampanjen hevder platesalget går dårlig på grunn av mye piratkopiering via Internett. Elektronisk Forpost Norge - borgerrettighetsorganisasjonen for IT-samfunnet - mener derimot at hele kampanjen er preget av feilinformasjon. Leder for organisasjonen, Tomas Gramstad, tror heller Internett er mye av forklaringen på hvorfor antallet norske artister nærmest har eksplodert de senere årene:

- Uavhengige artister blir det bare flere og flere av, og de selger mer og mer. Det samme gjelder norske artister. Den store fordelen når man er en uavhengig artist er at man har Internett til å markedsføre seg selv, sier Gramstad.

- Nettet gir muligheter

Stig Førde Aarskog i bandet The School mener nettet er veldig viktig for en musiker i dag. Mer enn 30 000 mennesker har hørt musikken deres på nett, men de har bare solgt i overkant av 1000 plater i butikk.

 

The School

Han er enig med Tomas Gramstad i Elektronisk Forpost Norge i at Internett bidrar til et større mangfold.

- Nettet gjør at flere kan sitte hjemme og lage musikken sin. Sprer man den på nettet, og den er bra, så vil ryktet begynne å gå, sier Førde Aarskog.

- Jeg er optimist

Selv om plateselskapene er bekymret for piratkopiering tror Larry Bringsjord i FONO at de høye salgstallene for norsk musikk er kommet for å bli:

- Jeg tror at norsk musikk generelt vil holde seg høyt oppe. Vi har fått enda bedre artister enn vi har hatt før, og vi har fått mange hardtarbeidende uavhengige plateselskaper. Dessuten er bransjen blitt mer profesjonalisert. Så jeg er optimist, sier Bringsjord.