Live Nation kjøper Ticketmaster?

Får full kontroll over de største konsertene.

Madonna under hennes 'Sticky and Sweet'-turné i Mexico City.

Madonna under hennes 'Sticky and Sweet'-turné i Mexico City. Artisten har en omfattende avtale med Live Nation.

Foto: Eduardo Verdugo / AP

Publikum Valle Hovin

Live Nation booker artistene som spiller på de største scenene i Norge, som her på Valle Hovin.

Foto: Solum, Stian Lysberg / SCANPIX
Miley Cyrus, også kjent som Hannah Montana.

Miley Cyrus, også kjent som Hannah Montana, er en av artistene som har avtale med Live Nation.

Foto: BRENDAN SMIALOWSKI / AFP
Eddie Vedder og Pearl Jam

Eddie Vedder og Pearl Jam gikk til søksmål mot Ticketmaster, men tapte.

Foto: Mark Humphrey / AP
Norsk Rockforbund-sjef Monica Larsson.

Monica Larsson, leder i Norsk Rockforbund, som organiserer konsertarrangørene og festivalene i Norge, er usikker på konsekvensene.

Foto: Norsk Rockforbund.

Verdens største konsertarrangør og verdens største selger av konsertbilletter i samme selskap? Det kan bli en realitet allerede om et par uker dersom fusjonen mellom konsertarrangøren Live Nation og Ticketmaster går i orden.

I følge Wall Street Journal skal de to styrene ta stilling til fusjonsplanen i begynnelsen av neste uke. Dersom det går i orden, er det bare president Obama som kan stanse fusjonen som vil gjøre Live Nation og Ticketmaster til verdens mektigste aktør i musikkbransjen.

Grep om Norge

Globalt eier Live Nation 160 av de største spillestedene; klubber, teatre og arenaer, og hadde eksklusive avtaler med de største idrettsarenaene i verden. I 2007 var det over 60 millioner musikkelskere som så sine idoler opptre på mer enn 25.000 arrangementer verden over i regi av Live Nation. Selskapet har eksklusive avtaler med 200 av verdens største artister, slik som Shakira, Miley Cyrus (Hannah Montana), Jay-Z og nå sist Madonna.

Her hjemme eier Live Nation landets desidert største konsertarrangør Gunnar Eide Concerts. Når de sår seg sammen med Billettservice, som er Ticketsmasters heleide datterselskap i Norge, blir både publikum og festivalarrangører prisgitt det nye superselskapets velvilje.

Usikkert for festivalene

De fleste store festivalene bruker Billettservice til å selge billettene for seg. Når festivalene skal ha store artister er Live Nation en selvskreven partner. Spørsmålet er om festivalene blir for avhengige av det nye storselskapet, dersom det blir fusjon.

Monica Larsson er leder i Norsk Rockforbund, som organiserer konsertarrangørene og festivalene i Norge. Hun er usikker.

- Det er alt for tidlig å si, og norske arrangører booker band av Live Nation og mange andre bookingbyråer, og det vil de fortsatt gjøre, sier Larsson, som nå må sette seg mer inn i hva en fusjon vil innebære.

- Vi følger saken tett, og syns akkurat nå at det er vanskelig å uttale seg og spå fremtiden og evt. positive eller negative konsekvenser.

Dyrere billetter?

Usikkert er det også om konsertprisene vil gå opp som følge av en fusjon. Det gjorde de på 1990-tallet,da Ticketmaster ble kvitt sin mest brysomme konkurrent Ticketron i USA. På kort tid steg gebyret på billetter fra 1,80 til 2,50 dollar.

Flere rockeband klaget klaget over at Ticketmaster økte sin godtgjørelse på billettsalg, og Pearl Jam gikk så langt som til å boikotte selskapet.

Pearl Jam prøvde å arrangere sin turné på egen hånd, men møtte stengte dører på de fleste arenaene de prøvde seg på. Alle de store arenaene hadde inngått eksklusivitetskontrakter med nettopp Ticketmaster om at bare de kunne selge billetter til arrangementene der.

Anmeldte Ticketmaster

Til slutt falt Pearl Jams turné i fisk, og bandet anmeldte Ticketmaster til antitrustdomstolene i USA. Her vant Ticketmaster fram med sitt syn i 1994, bl.a. annet ved å vise til at de nesten ikke tjente penger på å selge billetter.

Monica Larsson i Norsk Rockforbund vil vente å se hvordan Live Nation Ticketmaster vil oppføre seg.

- En fusjon mellom disse to selskapene vil forene mye makt i ett selskap, kanskje for mye makt. Foreløpig er det vanskelig å si hvordan dette vil slå ut for publikum.

360-graders Madonna-avtale

Madonna-fans kan i alle fall skrive under på at det har blitt kostbart å følge sitt idol. Før Madonna nylig la ut på sin «Sticky & Sweet»-turnéen skrev hun under på en såkalt 360-graders avtale med Live Nation. Selskapet skal ta hånd om både konserter og alle andre økonomiske forhold som Madonnas kombinerte manager og konsertarangør. Til gjengjeld koster det 800 kroner for ståplass .

Kulturstrøm

  • Ny leder for Arendalsuka

    Tidligere redaktør i Aftenposten, Harald Stanghelle, blir ny leder for hovedprogramkomitéen i Arendalsuka. Øystein Djupedal gir seg etter ti år som leder for den politiske festivalen. Bård Vegar Solhjell og Stina Torjesen blir nye medlemmer, mens Helene Fladmark fortsetter som medlem.

  • Nick Cave med nytt album

    «Ghosteen» blir navnet på det nye albumet fra Nick Cave and the Bad Seeds, formidler NME. Det forventes å komme ut neste uke, ifølge Cave selv. Det siste året har den australske artisten unngått media og kommunisert direkte med fans på sin nettside The Red Hand Files. Det var der han også delte omslaget på det kommende albumet.

    Nick Cave and the Bad Seeds' album Ghosteen
    Foto: Nick Cave
  • Fikk kirke i 175-årsgave

    Til 175 års-jubileet fikk Fortidsminneforeningen en av de eldste kirkene i Norge i gave fra Riksantikvaren: Mellomalderkirka Hove i Vik i Sogn og Fjordane. De siste årene har kirken blitt grundig restaurert, skriver Riksantikvaren i en pressemelding.

    Peter Andreas Blix sin dekor i Hove Kirke i Vik i Sogn og Fjordane
    Foto: Karen Thommesen / Riksantikvaren