I følge en rapport fra det amerikanske analysebyrået
gikk det fysiske platesalget i USA de ni første månedene av året ned med 8,3 prosent, melder
.
Økt digitalt salg
Det digitale albumsalget over nettet økte imidlertid med hele 115 prosent, og salget av enkeltlåter gikk opp med 72 prosent.
Med andre ord gjør det digitale salget av musikk at den amerikanske platebransjen holder seg flytende og kommer, så langt i år, ut nesten like godt som i fjor.
Når man slår sammen album og enkeltlåter på nettet med det fysiske platesalget har man totalt solgt nesten 435 millioner album de ni første månedene, mot drøyt 439 millioner på samme tid i fjor.
Forventet nedgang
Salget av fysiske plater har rast de siste årene, så det siste årets nedgang var forventet. Fokuset er dermed blitt rettet mot det digitale salget, som har økt litt mindre det siste året enn årene før, i følge
.- Veksten har avtatt noe. Det fysiske salget faller raskere enn det digitale salget øker, sier Yahoos musikksjef David Goldberg.