Bruken av musikktjenester som Spotify og WiMP har skutt i været. Ny forskning viser at brukere av streamingtjenestene slettes ikke hopper fra en ene låten til den andre - men heller er lojale til hver enkelt artist.
– Albumet er ikke dødt
– Dette kan tyde på at albumformatet ikke er dødt likevel, sier Anne Danielsen, professor i musikkvitenskap ved Universitetet i Oslo, og en av forskerne bak forskningsprosjektet «Sky og scene».
Forskerne har analysert loggfiler fra Telenors streamingtjeneste WiMP. Den typiske lytter bruker 70 prosent av lyttetiden på samme artist i rekkefølge - ikke ulikt hvordan man lytta til musikk i før-digital tidsalder.
– Vår analyse viser at de fleste foretrekker å spille flere låter av en og samme artist etter hverandre, og ikke en strøm av musikk som skifter mellom ulike artister, skriver Danielsen og forskerkollegene Arnt Maasø og Beathe Due i en kronikk i Aftenposten.
- Les:
Stor tilgjengelighet
Forskerne har analysert bruken til WiMPs streamingbrukere gjennom ni uker. En typisk bruker lytta til 92 forskjellige artister i løpet av undersøkelsesperioden.
Forsker Danielsen sier dette høye tallet skyldes hvor enkelt det i dag er å få tilgang til musikk du før måtte jakte aktivt etter.
– Før var en platesamling på mer enn et par tusen plater så uvanlig at det gikk gjetord om det blant musikkinteresserte. Nå er det mye enklere å få tak i smalere musikk som før var lite tilgjengelig, sier hun.
Festival gir oppsving
Undersøkelsen viser også at deltakelse på festivaler gir artister et oppsving på streamingtjenester. Under årets Øyafestival ble alle 81 artistene som opptrådte spilt i WIMP.
– Lytting til Øya-artistene var dobbelt så høy under festivaluka, sammenlikna med to uker før og etter. Og økt digital spilling sammenfalt for noen artister med tidspunktene da artistene spilte live, forteller hun, og trekker fram Lillebjørn Nilsen som en av artistene med særlig høy WiMP-rotasjon under sin opptreden på festivalen.
- Les:
- Les:
- Les: