36 prosent av den norske internettbefolkningen oppgir at de har tilgang til musikk via Spotify, i følge Tns Gallups InterBuss-rapport.
- Les også:
- Les også:
Av disse velger hele 81 prosent å være gratispassasjerer, mens 19 prosent oppgir at de betaler for streamingtjenesten. Det overrasker medieutvikler og NRKbeta-redaktør Eirik Solheim.
Overraskende høyt
– I forhold til publikums manglende betalingsvilje på Internett, synes jeg i grunn at 19 prosent betalende norske brukere er et høyt tall, sier Solheim til NRK.no.
Til sammenligning oppgir 4 prosent av internettbrukerne at de abonnerer på den norske musikktjenesten Wimp. Streamingtjenesten ble lansert i februar i år, og har ingen gratismodell slik svenske Spotify tilbyr.
I stedet har de gode samarbeidsavtaler med alle de store plateselskapene og kan tilby variert musikk og ferske utgivelser – samtidig trekker stadig flere rettighetshavere musikken sin fra Spotify fordi de mener at de tjener for lite penger på tjenesten.
Varer ikke evig
– Jeg tror nok ikke at gratismodellen kan vare evig i den formen den er nå. Spotify har bevist at reklamefinansiering ikke fungerer. Men samtidig er gratisversjoner som dette som gir artistene markedsføring. Når jeg finner en sang jeg liker, deler jeg linken med mine venner. Det fungerer bare på betalingsmodellene hvis mine venner også abonnerer, forklarer medieutvikleren.
Solheim ser for seg at en gratismodell med et begrenset antall avspillinger i måneden etter hvert tar over for den reklamefinasierte, som hittil bare har vært tilgjenglig for brukere med invitasjon.
Blitt for grådige?
NRKbeta-redaktøren tror også at mye av utfordringene fremover ligger i at musikkindustrien mener de tjener for lite penger på streaming.
– De var fornøyde før, da jeg brukte rundt 100 kroner i måneden på CD-plater. Nå bruker jeg det samme på Spotify. Det er det jeg er villig til å betale, og hvis ikke det er nok for musikkindustrien, så har de et problem, utdyper Solheim.
Han har for lengst pakket bort både CD-plater og iTunes-biblioteket, og kan leve med at verken the Beatles eller Finn Kalvik er representert på Spotify på grunn av misfornøyde plateselskaper.
Spotify er selv sparsommelige med kommentarer til tallene, og vil ikke si hva deres tallmateriale sier om utviklingen.
- Vi bryter ikke ned tallene på enkeltmarkeder. Vi kan bare si at Norge er et marked som stadig vokser, er den korte kommentaren NRK får fra Sofie Grant i Spotify.
Stille fra Wimp
For snart et halvt år siden ble den norske tjenesten Wimp lansert. De vil ennå ikke gå ut med noen konkrete tall til NRK på hvor mange brukere de har. Men tidligere i år sa de at hele 70 prosent av de som skaffer seg et gratis prøveabonnement, går over til å betale når prøveperioden er over.
- Siden lanseringen av WiMP har det vært en økende interesse for løsningen. Vi tilbyr en første gratismåned, og vi ser at 70 prosent velger å fortsette gjennom å betale for Wimp, sa Anders Krokan – informasjonssjef i Telenor.