Hopp til innhold

- Wimp er en suksess

Musikkstreaming-tjenesten Wimp er en suksess etter noen måneders drift, og ulovlig nedlasting til tross; svensk musikkindustri tjener gode penger.

Wimp
Foto: Wimp

Forelesning på iTunes

Apples iTunes har hegemoniet på lovig nedlasting av musikk.

Foto: Veslemøy Christiansen / NRK
Wimp

Musikkstreaming-tjenesten Wimp får stadig flere kunder.

Foto: Skjermdump
Anders Krokan

Anders Krokan i Telenor har trua på lovlige tjenester for distribusjon av musikk.

Foto: Pressebilde
Nedlasting

Stadig mer av vår musikkbruk skjer gjennom nedlastings- og streamingtjenester på nettet.

Foto: JACQUES BRINON / AP

Internett og piratkopiering har ikke ført til økonomisk nedgang for musikkbransjen, hevdes det i en ny svensk undersøkelse. Plateselskapene sliter og taper penger, men bransjen totalt går like godt som for ti år siden.

Tar over hegemoniet

Ny teknologi er i ferd med å overta hvordan vi kjøper og lytter til musikk, og salget av fysiske cd-plater stuper. Den siste store utviklingen er at streamingtjenester er i ferd med å ta over hegemoniet på nett. Tidligere var det ulovlig nedlasting som dominerte hvordan spesielt unge mennesker fikk tak i ny musikk, og Apple har blitt den ledende leverandøren av lovlig kjøpt musikk til nedlasting.

Nå viser det seg at den siste store tjenesten på streamingområdet i Norge - Wimp, er i ferd med å bli en suksess. Hele 70 prosent av de som skaffer seg et gratis prøveabonnement, går over til å betale når prøveperioden er over.

- Økende interesse

- Siden lanseringen av WiMP har det vært en økende interesse for løsningen. Vi tilbyr en første gratismåned, og vi ser at 70 prosent velger å fortsette gjennom å betale for Wimp, det må bety fornøyde kunder, forteller Anders Krokan – informasjonssjef i Telenor.

Samtidig viser en ny stor undersøkelse at musikkbransjen i Sverige går like godt som for ti år siden, til tross for problemer for plateselskapene. Undersøkelsen (.PDF), gjennomført av analysebyrået Trandmaze, i samarbeid med Skolan för vetenskap och konst, konkluderer med at musikkbransjen i Sverige samlet sett får inn like mye penger på cd-salg, rettigheter, konserter, nedlasting og streamingtjenester som de gjorde på sine produkter for ti år siden.

Plateselskapenes inntjening er nesten halvert, men likevel går den samlede bransjen godt.

- Beste året siden årtusenskiftet

- Alt tyder på at 2009 omsetningsmessig blir det beste året siden årtusenskiftet for den samlede svenske musikbransjen, sier Daniel Johansson, forsker og sjef for TrendMaze, til den danske avisa Politiken.

I tillegg ser det ut til at den svenske streamingtjenesten Spotify går godt. I følge det svenske nettstedet di.se kommer nå en fjerdedel av inntektene til svenske plateselskap fra digitale tjenester.

Det kan virke som musikkbransjen har funnet ut hvordan de skal forholde seg til ulovlig nedlasting og fildeling.

- Telenor mener at den beste måten å komme ulovlig fildeling til livs på, er gjennom å tilby lovlige alternativer for nedlasting og stream av musikk. De siste undersøkelsene som viser stor nedgang i ulovlig fildeling, og tilsvarende økning i bruk av lovlige musikk-tjenester som eks WiMP, er særdeles gledelig og viser at denne tilnærmingen til problemet i Norge har båret frukter, sier Krokan.

- Telenors undersøkelser viser at nordmenn er villige til å betale for digitalt innhold så lenge det er enkelt å bruke, kvaliteten er god og prisen fornuftig.

Kulturstrøm

  • Formkraft i to generasjoner

    – Det er virkelig to markante kunstnere vi snakker om: To kvinner som hver især ruver i nyere norsk kunsthistorie, og som gjennom vidt forskjellige medier har utviklet sine egenartede og individualiserte formspråk, skriver kunstkritiker Mona Pahle Bjerke om utstillingen «Bølger og måne» med Siri Aurdal og Synnøve Anker Aurdal ved Stavanger Kunstmuseum.

    Bilde fra utstillingen «Bølger og måne» av Siri Aurdal og Synnøve Anker Aurdal ved Stavanger Kunstmuseum
    Terningkast 6 Kunst

    «Her skjer det virkelig ting i utstillingsrommet»

    ANMELDELSE: «Bølger og måner» av Siri Aurdal og Synnøve Anker Aurdal ved Stavanger Kunstmuseum

  • Blues-pioneren John Mayall er død

    Den britiske artisten John Mayall er død, 90 år gammel. Hans band The Bluesbreakers var sentralt i karrieren til senere superstjerner som Eric Clapton og Mick Fleetwood.

    Musikeren døde mandag i sitt hjem i California, heter det i en kunngjøring på Mayalls Instagram-konto. Han hadde familien sin rundt seg, melder nyhetsbyrået AP.

    – Helseplagene som tvang John til å avslutte sin storslåtte turnékarriere, førte til slutt til fred for en av verdens største helter på veien. John Mayall ga oss 90 år med utrettelig innsats for å lære bort, inspirere og underholde, heter det.

    En rekke artister har spilt i John Mayalls band, blant dem Eric Clapton og Jack Bruce, som senere dannet Cream. Det har også Mick Fleetwood, John McVie og Peter Green, som senere spilte i Fleetwood Mac, samt Mick Taylor, som spilte fem år i Rolling Stones.

    John Mayall har holdt konserter i Norge flere ganger, deriblant på Notodden Blues festival i 2004 og 2013.

    Mayall gav ut sitt første album i 1966.

    Han ble innlemmet i Blues Hall of Fame i 2016.

    I fjor ble han nominert til Grammy klassen Best Traditional blues album, for albumet «The sun is shining down».

    NTB/NRK

    Bluesartisten John Mayall er død. Bildet viser Mayall mens han spiller munnspill og holder rundt en mikrofon. Bildet er fra Montreux Jazz Festival i Montreux, Sveits, sent mandag 7. juli 2008
    Foto: Sandro Campardo/Keystone / AP/NTB
  • «Kjærlighet» til filmfestivalen i Venezia

    Den norske spelefilmen «Kjærlighet» av Dag Johan Haugerud er teke ut i hovudkonkurransen på filmfestivalen i Venezia, og kan dermed vinne Gulløven.

    Det er første gong på 38 år at ein norsk spelefilm er invitert til hovudkonkurransen i det som er verdas eldste filmfestival, og ein av dei tre viktigaste filmfestivalane i verda, saman med Cannes og Berlin.

    Regissør Dag Johan Haugerud
    Foto: Baard Henriksen