Hopp til innhold

Rømmer fra Spotify?

Plateselskapet daWorks har allerede begynt å trekke sine artister ut av Spotify. Nå kan det norske initiativet spre seg til Europa og USA.

Jørn Dalchow i plateselskapet daWorks

Jørn Dalchow er sjef i plateselskapet daWorks.

Foto: NRK

Marian Aas Hansen synger Cole Porters "Love for Sale".

Marian Aas Hansen er misfornøyd med hvor mye hun får igjen for å ha sine låter på Spotify.

Foto: Arne Kristian Gansmo / NRK
Jonathan Forster, Spotify

Jonathan Forster er Europasjef i Spotify.

Foto: Rasmus Andersson / Spotify

Plateselskapet DaWorks er første aktør som trekker de artistene sine fra den nettbaserte streamingtjenesten Spotify.

- Ikke nok penger

- Det er rett og slett fordi Spotify, på det halvannet året vi har vært med på en forsøksordning, ikke har vært i stand til å komme opp med nok penger i forhold til bruken, sier Jørn Dalshow i plateselskapet daWorks.

Plateaktuelle Marian Aas Hansen er en av artistene som nå fjerner musikken sin fra Spotify.

- Jeg har sjekket litt, og for å tjene én krone, så må 222 personer streame min sang. Og det sier seg sjøl at det ikke går an å leve av det, mener Hansen.

Tirsdag sa Spotify-sjef Jonathan Forster at han synes det er synd om artister og plateselskap ikke vil ha musikken sin på Spotify.

- Åpne for dialog

- Vi jobber med mange tusen plateselskap, og mange av dem vil gjerne stå fram og si at det vi gjør fungerer godt. Men min første reaksjon dersom noen er misfornøyd, er at det er noe galt med kommunikasjonen oss i mellom, og at de ikke helt har skjønt hva dette dreier seg om, sa Forster.

Men til NRK sier Dalchow i daWorks at det for dem handler om forretningsmodellen til Spotify, som de føler er feil.

- Vi er åpne for dialog med Spotify, men samtidig kan vi ikke akseptere løsninger slik deres forretningsmodell nå fremstår. Spotify har fortsatt til gode å vise oss en eller annen form for prognose som sannsynliggjør at deres streaming-modell vil fungere bra i næringskjeden de kommende årene.

Flere norske plateselskap truer med å trekke seg - og nå kan det norske initiativet spre seg til utlandet. Onsdag skal plateselskaporganisasjonen FONO diskutere Spotify med den europeiske musikkbransjen.

- Virksomhet som kan vokse

Petter Singsaas, Universal

Petter Singsaas i Universal ser store muligheter i Spotify.

Foto: Meek, Tore / SCANPIX

Plateselskapet Universal, som er et av de største og med på eiersiden i Spotify, er langt mer positive.

– Jeg ser inntektene vi får fra Spotify nå, og de er positive. Det er litt tidlig ennå, men dette er en virksomhet som kan vokse, sier Petter Singsaas i Universal til Dagsavisen.

– Jeg kjenner ikke andres avtaler. Jeg vet hvordan våre avtaler er. Jeg har registrert at mange mindre selskaper ikke vil være med på «annonsedelen». Hvis de har forhandlet fram for dårlige «dealer» for seg selv, får det være opp til dem, sier Singsaas.

- Hjelper ikke på regnestykket

Jørn Dalchow i daWorks sier imidlertid at de tjener for lite til å ville være med.

- De (Spotify) er opptatt av at vi må se det store bildet, ikke tenke betaling pr. stream, men for oss blir det vanskelig å se dette på noen annen måte, ettersom det er slik deres avregninger fremstår; et visst antall streams og et beløp for dette, sier Dalchow.

- Hvis denne satsen ikke øker betydelig vil det ikke genereres nok penger tilbake til kreatørene av musikk slik at dette kan bli et levebrød. Her har Spotify muligens en pedagogisk utfordring, men det hjelper dessverre fortsatt ikke på regnestykket vi får ved jevnlige avregninger fra dem.

Dalchow og daWorks ser for seg en fremtidig musikkindustri basert hovedsaklig på streaming og mener Spotify må kunne sannsynliggjøre at dette faktisk kan gi nok inntekter til at ny musikk kan skapes.

Samtidig har TONO vist sin støtte til Spotify, de forventer i følge Ballade.no å kunne fordele 10 millioner til sine medlemmer fra Spotify i år.

Det forstår ikke Dalchow.

- Tono ser vi støtter opp om Spotify. Det kan virke som Tono ikke forstår hvor pengene fra Spotify kommer fra, nemlig fra innspilt musikk - og hvis det ikke genereres tilstrekkelig penger til å skape nye innspillinger blir det heller ikke penger i fremtiden til Tono. Tono er en del av denne næringskjeden og burde forstå at vi lever i et gjensidig avhengighetsforhold, mener Jørn Dalchow.

Kulturstrøm

  • Formkraft i to generasjoner

    – Det er virkelig to markante kunstnere vi snakker om: To kvinner som hver især ruver i nyere norsk kunsthistorie, og som gjennom vidt forskjellige medier har utviklet sine egenartede og individualiserte formspråk, skriver kunstkritiker Mona Pahle Bjerke om utstillingen «Bølger og måne» med Siri Aurdal og Synnøve Anker Aurdal ved Stavanger Kunstmuseum.

    Bilde fra utstillingen «Bølger og måne» av Siri Aurdal og Synnøve Anker Aurdal ved Stavanger Kunstmuseum
    Terningkast 6 Kunst

    «Her skjer det virkelig ting i utstillingsrommet»

    ANMELDELSE: «Bølger og måner» av Siri Aurdal og Synnøve Anker Aurdal ved Stavanger Kunstmuseum

  • Blues-pioneren John Mayall er død

    Den britiske artisten John Mayall er død, 90 år gammel. Hans band The Bluesbreakers var sentralt i karrieren til senere superstjerner som Eric Clapton og Mick Fleetwood.

    Musikeren døde mandag i sitt hjem i California, heter det i en kunngjøring på Mayalls Instagram-konto. Han hadde familien sin rundt seg, melder nyhetsbyrået AP.

    – Helseplagene som tvang John til å avslutte sin storslåtte turnékarriere, førte til slutt til fred for en av verdens største helter på veien. John Mayall ga oss 90 år med utrettelig innsats for å lære bort, inspirere og underholde, heter det.

    En rekke artister har spilt i John Mayalls band, blant dem Eric Clapton og Jack Bruce, som senere dannet Cream. Det har også Mick Fleetwood, John McVie og Peter Green, som senere spilte i Fleetwood Mac, samt Mick Taylor, som spilte fem år i Rolling Stones.

    John Mayall har holdt konserter i Norge flere ganger, deriblant på Notodden Blues festival i 2004 og 2013.

    Mayall gav ut sitt første album i 1966.

    Han ble innlemmet i Blues Hall of Fame i 2016.

    I fjor ble han nominert til Grammy klassen Best Traditional blues album, for albumet «The sun is shining down».

    NTB/NRK

    Bluesartisten John Mayall er død. Bildet viser Mayall mens han spiller munnspill og holder rundt en mikrofon. Bildet er fra Montreux Jazz Festival i Montreux, Sveits, sent mandag 7. juli 2008
    Foto: Sandro Campardo/Keystone / AP/NTB
  • «Kjærlighet» til filmfestivalen i Venezia

    Den norske spelefilmen «Kjærlighet» av Dag Johan Haugerud er teke ut i hovudkonkurransen på filmfestivalen i Venezia, og kan dermed vinne Gulløven.

    Det er første gong på 38 år at ein norsk spelefilm er invitert til hovudkonkurransen i det som er verdas eldste filmfestival, og ein av dei tre viktigaste filmfestivalane i verda, saman med Cannes og Berlin.

    Regissør Dag Johan Haugerud
    Foto: Baard Henriksen