Hopp til innhold

Hvordan ser man fornorskningen i dag?

Fornorskning skjer fortsatt i dag, ifølge Sannhets- og forsoningskommisjonens rapport. Her er åtte sentrale punkter fra rapporten.

Barn i tog som demonstrer mot samehets.

Både barn og voksne blir i dag utsatt for samehets. At det er mulig å kalle seg same, kven eller skogfinn i dag viser styrken hos folk, fellesskap og kultur, påpeker kommisjonen.

Foto: Petter Strøm

Rapporten, som ble presentert for Stortinget den 1. juni, avdekker fornorskningspolitikkens konsekvenser for samer, kvener/norskfinner og skogfinner, og presenterer tiltak for forsoning mellom minoritetene og den norske staten.

Vi har gått gjennom mye av rapportens drøye 700 sider. Likevel er det flere ting i rapporten som ikke kommer frem i denne saken, og flere historier som ikke har blitt fortalt til kommisjonen. Har du noe du vil dele med oss? Skriv gjerne en e-post, så snakkes vi.

Språktap

Ifølge rapporten er en av de mest omfattende konsekvensene av fornorskingen tapet av kvensk, skogfinsk og samisk språk.

Kommisjonen slår fast at konsekvenser av språktapet, og dermed fornorskingen, fortsatt er til stede i dag.

Les også – Mange samer føler sorg over tap av språk og identitet

Mange samer går rundt med en slags kollektiv sorg over tapt samisk identitet. Det kommer frem i en ny doktorgradsavhandling.

Les også Moren lærte ikke språket – men hun og datteren tok det tilbake

Siri Broch Johansen og Kátjá Rávdná

Holdninger

Negative holdninger mot minoritetene har eksistert over tid. Det har påvirket samer, kvener/norskfinner og skogfinner negativt.

Mangel på kunnskap, hets, diskriminering og hat er et alvorlig samfunnsproblem. At det er mulig å kalle seg same, kven eller skogfinn i dag viser styrken hos folk, fellesskap og kultur, ifølge rapporten.

Les også Mest samehat nord i landet

Kai Emil Anti

Les også Hets og trusler etter Fosen-saken: «En rifle pekt på dere»

Fosen-aksjonister får drapstrusler på TikTok

Utdanning

Skolen var myndighetenes viktigste redskap for å fremme fornorskingspolitikken. For flere samiske skoleelever fikk stigmatiseringen konsekvenser for deres selvrespekt og livsvilkår.

I dag er utdanningssystemet en sentral arena for bruk av minoritetsspråkene og revitalisering, selv om det også der er utfordringer og mangler.

Les også Inger ble stemplet som evneveik og tilbakestående

Inger Tjikkom

Les også Desperat etterspørsel på lærere med samiskkompetanse

Sametingsråd Mikkel Eskil Mikkelsen

Fornorsking av navn

Under fornorskingen ble både samiske personnavn og stedsnavn endret eller oversatt til norske navn. Navn er en viktig del av en persons identitet, og ved å endre samiske navn til norske navn gikk man bort fra en viktig del av den samiske kulturen.

Les også Den harde kampen om samiske skilt

Rávnná Horndal

Helse og sosial

Det er fortsatt behov for økt kunnskap og større forståelse for hvordan historiske traumer som konsekvens av fornorskningspolitikken har hatt, og fortsatt har.

Det finnes ikke systematisk statistikk over helsetilstanden til den samiske befolkningen, men noen studier tyder på at det finnes helseforskjeller mellom samer og øvrige i Norge.

Noen kilder viser at forekomsten av for eksempel angst og depresjon er noe større blant samer. Diskriminering er en mulig årsak til dette, siden erfaring med diskriminering er vist å henge sammen med dårligere fysisk og psykisk helse.

Les også Fryktar samiske fosterbarn mistar kulturen sin: – Moderne fornorsking

Komikar Trine Lise Olsen

Les også Søker svar på hvorfor kvinner blir mishandlet

Overgrep

Les også Ny forskning skal finne ut hvordan fornorskinga påvirker helsa

Karasjok Finnmark januar 1950.Fra Internatskolen for Flyttsamebarn. De samiske barna bor på internat på skolen. Her interiør fra et klasserom. For samebarna er det en stor overgang å sitte på en stol og ha bena på golvet. Denne gutten sliter med å tilpasse seg livet ved skolepulten.

Næringer

Reindrifta

Reindriftsnæringen i dag er sterkt påvirket av fornorskningens politikk, som har medført tap av landområder og ressurser, begrenset overføringen av tradisjonell kunnskap og praksis, samt truet det samiske språket.

Sjøfiske

Norske myndigheter har forvaltet fjordressursene uten tilstrekkelig hensyn til hverken den samiske eller kvenske tradisjoner, noe som gradvis har redusert livsgrunnlaget for innbyggerne og bidratt til press på sjøsamisk og kvensk kultur.

Laksefisket i Tanavassdraget

Lakseoppgangen i Tanavassdraget var selve livsnerven for bosettingen og den samiske kulturen i området. Med referanse til biologisk bærekraft ble vassdraget stengt for fiske fra og med 2021.

Utmark

Tradisjonell utmarksnæring blant samiske og kvenske samfunn er sterkt påvirket av fornorskingspolitikken. Naturen og ressursene som tidligere var en trygg kilde til livsopphold og en viktig del av deres kultur, er nå truet.

Kunst og kultur

Urfolks og nasjonale minoriteters kulturliv, kunst- og kulturuttrykk har hatt og har fremdeles en stor betydning i oppgjøret med fornorskning og urett.

Religion

Historisk sett ble kirken aktivt brukt, og lot seg bruke, til å fremme og bygge opp om fornorskingspolitikken ifølge rapporten.

Kommisjonen mener det hviler et stort ansvar på kirken med sin rolle i fornorskingen til å bidra til videre forsoning.

Forsoning

Kommisjonens foreslåtte tiltak inkluderer opprettelse av et nasjonalt kompetansesenter, styrket kunnskapsformidling, revitalisering av språk, bred formidling av kultur, lokale forsoningsprosesser og implementering av regelverk.

Målet er å øke kunnskapen om fornorskingspolitikk og urett, bevare språk og kultur, forebygge konflikter, og bygge tillit gjennom forsoningsprosessen.

Korte nyheter

  • Samisk høgskole: Mange søkere, men lærere mangler

    På Samisk høgskole merker det stor interesse for å lære seg samisk.

    Mange har søkt til samisk for nybegynnere, som kalles SÁL1 og SÁL2.

    Til sammen er det 70 søkere.

    – Vårt problem er at vi ikke har nok fagfolk som kan undervise i samisk, opplyser rektor Liv Inger Somby ved Samisk høgskole.

    Hun forteller at skolen nå jobber knallhardt strategisk for å finne folk som kan jobbe hos dem og undervise nybegynnere i samisk.

    – Hvis vi lykkes å få en eller to lærere, kan vi fordoble antallet studenter. Da har vi ikke bare 15, men 30 studenter, forklarer Somby.

    Utfordringen til Samisk høgskole er at det er mange som starter på masterutdanning i samisk, men mange blir ikke ferdige med utdanningen.

    – De bruker så lang tid. Derfor får vi ikke mange nok som har nok kompetanse til å undervise i høgskolen, forklarer Somby.

    Loga sámegillii

    Liv Inger Somby
    Foto: Privat
  • Sámi allaskuvla: Olu ohcit, muhto oahpaheaddjit váilot

    Sámi allaskuvllas oidnet, ahte dál lea stuorra beroštupmi oahppat sámegiela.

    Ollugat leat ohcan sámegiela easkkaálgi kursii, man gohčodit SÁL1 ja SÁL2.

    Buohkanassii leat 70 ohcci.

    – Min váttisvuohta lea, ahte mis eai leat doarvái fágaolbmot geat sáhttet oahpahit sámegiela, muitala Sámi allaskuvlla rektor Liv Inger Somby.

    Son lohká allaskuvlla dál bátnegáskki bargat strategalaččat gávdnat olbmuid geat sin lusa sáhtášedje boahtit bargui ja oahpahit sámegiela easkkaálgiide.

    – Jus oažžut vel ovtta dahje guokte oahpaheaddji, de sáhttit duppalastit studeantalogu. Dalle eai leat dušše 15 studeantta, muhto 30, čilge Somby.

    Sámi allaskuvlla hástalus lea, ahte máŋggas álget sámegiela masterohppui, muhto máŋggas eai geargga oahpuin.

    – Dat ádjánit hui guhká. Danne eat oaččo doarvái olbmuid geain lea gelbbolašvuohta oahpahit allaskuvllas, čilge Somby.

    Les på norsk

    Liv Inger Somby
    Foto: Ođđasat / NRK
  • I dag feires kvenenes språkdag

    I dag feires kvenenes språkdag, kväänin kielipäivä, i hele landet.

    Dagen markeres til minne om offisiell anerkjennelse av det kvenske språket den 26. april i 2005.

    Loga sámegillii

    Kvenflagget
    Foto: Arne Ivar Johnsen / NRK