Hopp til innhold

– Nedslående å se at så mye penger ikke fører til at samisk brukes mer

Språk- og litteraturforsker Harald Gaski tror ikke situasjonen ville vært bedre med enda mer penger. – Vi har alle et personlig ansvar for å bruke samisk mest mulig, sier han.

Harald Gaski

– A- og B-same karakteristikkene er med på å kneble den samiske språkdebatten, sier Harald Gaski.

Foto: Dan Robert Larsen / NRK

Han mener også at den aggresive tonen som ikke-samisktalende samer ofte legger opp til, er med på å bremse utviklingen.

– Ofte snakkes det om A- og B-samer når det debatteres om språk. En slik tone knebler hele debatten. Det bør ikke brukes argumenter som virker undertrykkende overfor de få brukerne av samisk, sier Harald Gaski til NRK.

– Samisk må brukes med

I løpet av de fire siste årene har Sametinget bevilget 238 millioner kr til språk. Hoveddelen av pengene - 76 prosent - har gått til kommuner og fylkeskommuner for å dekke merkostnadene med tospråklighet.

Egil Olli

– Dere får pinadø lære dere samisk, sa president Olli i mai, adressert til politikere som ville bli sametingspresident, men som ikke kan samisk.

Foto: Dan Robert Larsen / NRK

– Det er nedslående å se at så mye penger likevel ikke fører til at samisk brukes mer. Derfor må man undersøke dette nærmere, og se på hva man kan gjøre for å endre på situasjonen, sier Gaski.

Siden 1993 til 2012 har Sametinget overført 500 millioner kroner til ni samiske kommuner.

Språk- og litteraturforskeren mener det nå er viktig å få opp bruken av samisk i kommunene som får penger.

– Bruken må bli langt mer aktiv enn den er i dag. Man må for eksempel bruke samisk i den daglige saksbehandlingen slik at samisk blir originalteksten her. Vi må komme bort i fra situasjonen hvor det bare oversettes til samiske. I dag blir samisk bare en jobb for oversettere, sier han.

– Samisk har lav status

En kartlegging som Norut har gjort for Fornyings-, administrasjon og kirkedepartementet, viser blant annet at ingen av de ni kommunene i det samiske språkforvaltningsområdet fullt ut har lagt til et samisk perspektiv i den kommunale virksomheten.

– Selv ikke i Kautokeino hvor hverdagsspråket er samisk kan en si det, heter det i Norut-rapporten.

Harald Gaski mener dette forteller at samisk har en veldig lav status.

– Samtidig er det lett å forstå kommunene. De argumenterer blant annet med at norsk er kommunikasjonsspråket med andre myndigheter. Men signalet man da sender til samiske språkbrukere er at samisk egentlig ikke duger til verken til politiker- eller saksbehandlingsspråk. Derfor blir oversetting til samiske bare noe man gjør av politiske grunner, og ikke for å fremme og utvikle språket, sier han til NRK.

Personlig ansvar viktigere enn penger

Forskeren sier situasjonen sannsynligvis ikke hadde vært bedre hvis Sametinget hadde brukt en milliard kr i løpet av siste fire års periode.

– Her må kommunene selv også gå i seg selv. Jeg har ingen forskning å vise til, men rent intuitiv synes jeg det er underlig at en kvart milliard ikke fører til mer progresjon når det gjelder bruken av samisk, og at samisk synes og høres, sier han.

Gaski mener den enkelte same må ta et adskillig større ansvar selv for å endre på situasjonen.

– Det starter jo på et individnivå. Vi har alle et ansvar for å bruke samisk mest mulig. Språket er en av de få markørene vi har igjen som viser samiskhet. Hvis vi da kommer i en situasjon hvor bruken blir mindre og statusen lavere, så vil det gå utover hele den samiske selvfølelsen, sier han.

«A- og B-same»: – Knebling av debatten

Harald Gaski arbeider som 1. amanuensis ved Universitetet i Tromsø. Han sier debatten som oppsto om en framtidig sametingspresident bør eller må kunne samisk, viser hvordan en viktig språkdebatt kan knebles i utgangspunktet.

– Vi kunne fått en god debatt om den symbolske verdien og den praktiske siden ved at presidenten kan samisk. Debatten ble kneblet ved at enkelte stemplet folk som A- og B-samer. Dette førte til et usaklig utgangspunkt for hele debatten. For den samiske språkdiskusjonen er dette typisk; den hemmes fordi folk er utrolig raske til å komme med negative karakteristikker, sier han.

Gaski mener dette bidrar til at folk blir mer tilbakeholdende med å komme med språklige utspill. Han peker på samer som ikke kan samisk.

– Den gruppa må også gå i seg selv, og tenke på at dem selv også skal være med på å utvikle samisk likevel, sier han.

– Ikke bare et oversatt språk

Gaski mener en aggresiv debattform kan være en medvirkende årsak til at utviklingen av samisk språk ikke har gått raskere i positiv retning.

– De som bruker språket må få lov til det, og det må finnes arenaer der man kan bruke det. Samisk må få større status som et originalspråk, og ikke bare et språk som det oversettes til, sier han.

Gaski understreker at samisktalende ikke må være arrogante og se ned på de som ikke kan samisk.

– Her må det jobbes i lag, og få statusen på samisk hevet. Man må i felleskap utvikle språket, sier han.

Han hevder at ikke-samisktalende samer som er raske med å hente fram karakteristikker som A- og B-samer, kan bidra til svekket status for det samiske språket.

– Ut i fra dette skal A-samene være de beste, og B-samene ikke riktig så god. A-samene er de som kan samisk. Men folk oppfatter seg ikke sånn. De samiskspråklige er veldig tålmodige med de ikke-samiskspråklige. Det tilbys kurs og muligheter for å lære språket, sier han.

Gjorde språket levende

Gaski viser til eksempler for andre urfolksområder i verden hvor språket var i ferd med å dø ut. Maoriene på New Zealand tok tilbake språket.

– Det sto veldig dårlig til der, men likevel klart å snu situasjonen til det positive. Nå er det flere og flere som lærer og bruker språket. Statusen her hevet betraktelig. For eksempel har man ved åpningen av alle møter seremonier på maori.

– Til og med majoritetsbefolkningen bruker en del ord og uttrykk når de snakker engelsk. I Norge ville dette nesten være utenkelig når samer selv nesten ikke tør å gjøre det. Derfor må det en kraftig holdningsendring til i det samiske samfunnet, sier Harald Gaski.

Korte nyheter

  • Seminára sámi mánáidgirjjálašvuođa birra: – Dá lea álgu sámi mánáid girjjiide

    Sámedikki girjerájus, Juoigiid searvi ja Norgga mánáidgirjeinstituhtta lágidedje odne rabas seminára sámi mánáid girjjálašvuođa birra Oslos.

    Girječálli Inga Ravna Eira, sámi girječálliid searvvis, lei okta dain gii čuovui seminára.

    – Dát mearkkaša hui olu sámi girjjálašvuhtii ja sámi girječálliide, danin go mii leat guhká váillahan girjjiid mánáide erenomážit ja maiddai nuoraide.

    Su mielas lea buorre go dákkár seminára dollo, ja muitala ahte sis lea ihttin gis bargobádji mas galget digaštallat mo galget bargat sámi mánáid girjjálašvuođain ovddasguvlui.

    Son čilge ahte Sámis eai leat doarvái mánáidgirječállit, ja jus galget eambbo mánáidgirjjit de adnojit eambbo girječállit maiddái mánáid ja nuoraide.

    – Jus mis galgá boahtteáiggis gávdnot sámegiella, de fertet mii álgit mánáiguin ja mánáide. Erenomážit dál galggašii dahkkot hui stuorra bargu oažžut olu sámegiel mánáidgirjji.

    Son dadjá ahte mánát galggašedje álgit beassat gullat girjjiid dalán go riegádit ja gitta 13-14 jagi rádjái, muhto ahte Sámis eai leat girjjit buot daid ahkásaččaid.

    – Min oainnu mielde lea hui dehálaš sámegielat mánáide oažžut dan vásáhusa, girjjit han ovddidit sámegiela ja go mánát gullet iežaset gillii girjji, dain leat máŋggalágan vásáhusa.

    Ihttá bargobádjái lohká vuordit ahte dat geat galget doppe hállat doppe buktet árvalusaid muhto maid ahte sii ovttas galggašit gávnnahit juoidá.

    – Dá lea álgu sámi mánáid girjjiide, ja dás rájes de álget várra dahpahuvvot áššit, sávvamis.

    Inga Ravna Eira
    Foto: Iŋgá Káre Márjá I. Utsi / NRK
  • Kártadoaimmahat dohkkeha Oslove – mieđihit iežaset ádden ášši boastut

    Kártadoaimmahat lea dál dattetge dohkkehan Oslove nama almmolaš máttasámegiel namman Norgga oaivegávpogii.

    – Mii dat leimmet boastut ádden. Gielda lei ožžon formálalaš rávvaga sámi báikenammanevvohagas maid lága mielde galget dahkat, lohká Kártadoaimmahaga ossodatjođiheaddji Helge Dønvold.

    Kártadoaimmahat šálloša go álggos dieđihedje gildii ahte namma ii dohkkehuvvo.

    Dál álgá Oslo gielda čalmmustahttit gávpoga sámi nama.

    – Lean hui ilus go dát manai bures ja go Oslo sámi namma dál lea almmolaččat dohkkehuvvon, lohká Oslo gávpotráđi njunuš, Eirik Lae Solberg.

    Gávpoga sámi namain sii dáhttot čájehit ahte atnet árvvus sámi kultuvrra, ja čájehit ahte Oslo lea buohkaid oaivegávpot, maiddái buot sámiid oaivegávpot, deattuha son.

    Oslo gieldda neahttasiiddus geavahišgohtet Oslove earret eará gávpoga logos, buohtalagaid gávpoga dárogiel namain.

    Ihtet maiddái áiggi mielde Oslove-geaidnošilttat. Gielda áigu muđuid vel árvvoštallat man láhkai buoremusat čalmmustahttet gieldda sámi nama.

    Oslove lea gávpoga namma máttasámegillii, ja dál juo geavahit sihke searvvit ja ásahusat dán sámi nama Oslos.

    Oslove-skilt på Samisk hus i Oslo.
    Foto: Mette Ballovara / NRK
  • Fálli nåvkå varresvuohtakontrållåv

    Dån guhti årru Hábmera suohkanin ja la 40 ja 79 jage gaskan oattjo dal varresvuohtakontrållåv tjadádit masta i dárbaha majdik mákset.

    Vuoratjismáno 29. biejve álggá Saminor3-guoradallam Hábmera suohkanin, ja vihpá gitta ájgen moarmesmáno 14. bæjvváj.

    Guoradallama åvddåla gåhttju Hábmera suohkan ja Saminor3 álmmuktjåhkanibmáj, mij tjadáduvvá uddni vuoratjismáno 25. biejve sebrudakvieson Ájluovtan kl. 17.00 ja Hamsunguovdátjin kl. 20.00.

    Danna Hábmera suohkan galggá subtsastit manen Saminor3 la ájnas gájkajda suohkanin, ja guoradalle galggi subtsastit sisano birra viesátguoradallamin – manen Saminor3 guovte vahko duogen suohkanin sierra varresvuodastasjåvnåv rahpá.

    Vihttalåk suohkana li maŋen Saminor3:n.

    Bilde av faglig leder for Saminor 3-undersøkelsen, Ann Ragnhild Broderstad, foran Saminor-bussen.
    Foto: Solveig Norberg / NRK