Laster innhold, vennligst vent..

Perfekt studentmat: Plantebaserte og gode retter som metter

Har du lyst på grønn mat du blir glad av? Charlotte Nilsen deler enkle oppskrifter på billig og sunn mat.

Charlotte Nilsen og grønn mat

MATGLEDE: Charlotte startet instagramkontoen @veglifecharlie for å spre næringsrik og rimelig mat du blir glad av.

Foto: Privat

Scroll litt lenger ned for å komme rett til alle oppskriftene!

Charlotte Nilsen opprettet instagramkontoen @veglifecharlie under korona for et år siden. Der deler hun oppskrifter på maten hun selv spiser.

– Jeg drives av å kunne vise at sunn mat basert på råvarer fra planteriket er alt annet enn kjedelig, sier Charlotte.

– Min største motivasjon ligger i å kunne inspirere andre til å spise næringsrikt fordi det er gøy, smaker godt og gir en vanvittig god energi, sier hun.

Charlotte forteller at responsen på kontoen har vært enorm.

– I starten var det bare mine nærmeste venner og familie som fulgte kontoen. I dag, et år senere, har jeg nesten 5000 som følger med på det jeg deler, og jeg får ekstremt mye positiv feedback i innboksen.

Nilsen har alltid vært interessert i mat og trening, men det var først da hun opplevde problemer med huden at hun begynte å se nærmere på hva mat gjør med kroppen vår.

– Jeg gikk over til et vegansk kosthold med fokus på hel mat, og da eksploderte interessen min for sunn mat stappfull av næring.

Bak fasaden

Instagramkontoen ble startet i håp om å skape noe positivt og nyttig for andre.

– I tilllegg til mat, ville jeg rette fokus på – og være åpen om – temaer som kvinnehelse og akne, fordi det er alt for få som viser frem dette i sosiale medier.

Følgerne setter stor pris på ærligheten.

– Det gir meg så mye motivasjon når følgerne sier at jeg har hjulpet dem spise bedre eller føle seg mindre alene om temaer de færreste prater om.

Charlottes oppskrifter er som regel perfekt for én person, men kan selvsagt lages til flere.

Her har du tretten oppskrifter på middag, frokost, lunsj og dessert:

Middag

Fargerik «buddha bowl»:

Asiatiske regnbueruller til forrett eller hovedrett:

Enkel chiligryte med godt tilbehør:

Klassikeren pad thai:

Salat med ingefærvinaigrette:

Taco uten kjøtt:

Frokost

Toast med «tofu scramble» i stedet for egg funker både til frokost og lunsj:

Denne chiapuddingen har en magisk kombinasjon av kokos og pasjonsfrukt:

For deg som liker en mer salt start på dagen, er denne perfekt:

Lunsj

Har du smakt toast av søtpotet? Det er sunt og godt:

Sunne pannekaker av bokhvetemel er godt til både frokost og lunsj:

Bakt søtpotet med grønn mos og sprø kikerter:

Dessert

Lynrask og god mangois: