Tror nytt spill kan utkonkurrere Fortnite

Det nye gratisspillet Apex Legends fikk 10 millioner brukere på de første tre dagene, og vokser raskere enn verdens mest populære spill. Er dette begynnelsen på slutten for Fortnite-eventyret?

Apex

Battle Royale-spillet Apex opplever stor brukervekst, og sikter seg nå inn på konkurrenten Fortnite.

Foto: Apex

Et nytt skytespill i Battle Royale-sjangeren, Apex Legends, har klart å nå 25 millioner spillere på under en uke. Til sammenligning hadde Fortnite 10 millioner spillere etter to uker.

Men mye har skjedd siden den gang, og Fortnite har i skrivende stund over 200 millioner brukere. Spillet har på kort tid blitt verdens mest populære, og også her i Norge arrangeres det Fortnite-turneringer med pengepremier.

Men akkurat nå vokser Apex altså fortere enn Fortnite noen gang har gjort. Det får ekspertene til å stille spørsmålet: Er dette begynnelsen på slutten for Fortnite-eventyret?

Benedichte Breistøl, en av ekspertene i NRKs e-sportsstudio, tror Apex kan utfordre mastodonten Fortnite.

Benedichte Breistøl

Spillekspert Benedichte Breistøl har troa på at Apex kan bli en reell konkurrent til Fortnite.

Foto: Privat

– Det kan virke slik! Når det er sagt, så har det ikke gått lang tid siden lanseringen, så «hypen» kan fremdeles gå over. Men av dem jeg har snakket med er det utelukkende positiv omtale til Apex. Det kan ikke Fortnite skilte med blant den samme gruppen, sier Breistøl, som for tiden jobber som prosjektleder innen e-sport.

Ingar Hauge, som skriver om spill for Nordens største spillside Gamereactor, er mer tvilende.

– Jeg vil ikke si det er en direkte konkurrent, fordi det fyller et litt annet hull i markedet. Fortnite retter seg mot en litt yngre gruppe enn dem Apex prøver å nå, sier Hauge.

Ingar Hauge

Spilljournalist Ingar Hauge sier han hadde det gøy da han spilte Apex, men han er i tvil om spillet kan konkurrere med Fortnite.

Foto: Gamereactor

Forskjellen? Ingen bygging

Det nye spillet heter Apex og kan lastes ned gratis på Playstation 4, Xbox One og PC-plattformer. Apex er gratis, men benytter seg av mikrotransaksjonene spillerne kjenner fra for eksempel Fortnite.

Det vil si at ingenting man kjøper påvirker selve spillet, det er kun kosmetiske endringer.

Den store forskjellen på spillene er at Apex ikke inneholder det Minecraft-aktige byggeverktøyet Fortnite har blitt kjent for. I tillegg ser spillet mye mer naturtro ut, og har dermed også fått 16 års aldersgrense.

En annen stor forskjell er at man i Apex alltid må spille tre på lag, mens man i Fortnite har mulighet til å spille helt alene. Apex gir deg muligheten til å matche opp med to andre tilfeldige spillere, men for å få en seier må laget samarbeide.

Hauge i Gamereactor har testet Apex.

– Jeg har spilt det litt med noen venner. Jeg synes det var kjempegøy, og for meg er Apex et steg videre i Battle Royale-sjangeren. Det er litt mer styrete enn Fortnite, men jeg liker fokuset på tre spillere som må samarbeide, sier Hauge.

«Ninja» har begynt å spille Apex

Men spørsmålet hele spillmiljøet stiller seg nå er om Apex er en utfordrer til Fortnite eller ikke. Svaret på det finner vi i hva toppspillerne foretar seg, mener Breistøl.

– I tillegg til at det er et godt spill, har Apex hatt en stor fordel i at majoriteten av markedsføringen kommer fra fornøyde spillere selv. Mange av disse er også profilerte streamere og youtubere, som har et stort publikum. Jeg tror med andre ord det er en kombinasjon av et godt produkt og positiv omtale på sosiale medier.

Flere av de aller største spillerne, som Ninja, har i perioder gått over til å spille Apex. I går natt vant Ninja, med sine 20 millioner følgere, verdens første Apex-turnering.

Epic Games Hosts Fortnite Tournament At E3

Twitch-streameren Ninja har vært veldig viktig for populariteten til Fortnite. Kommer han til å gå over til Apex?

Foto: Christian Petersen / AFP

– Det har selvfølgelig kjempemye å si. Ninja når et stort publikum og gruppen som ser på han får også lyst til å teste ut spillet selv. Det blir jo også enda lettere med tanke på at spillet er gratis, sier Breistøl.

Kulturstrøm

  • «Den fineste Chevy'n» mest spilt

    Spotifys årsoppsummering kom ut i går og «Den fineste Chevy'n» av Halva Priset med Maria Mena toppet listen over de mest spilte låtene på norsk Spotify. Sangen slår blant annet Olivia Rodrigos «Drivers License» som er nummer to på den norsk listen, men den mest spilte låten globalt. «Stay» med The Kid LAROI og Justin Bieber, som er produsert av blant annet norske Cashmere Cat, kommer på tredjeplass.

    Av mest strømmede artister topper Justin Bieber listene her til lands, etterfulgt av Tix og The Weeknd.

  • Klassekampen får mest pressestøtte

    Klassekampen får drøyt 43,2 millioner kroner i produksjonstilskudd av Medietilsynet i år. Totalt får 148 aviser 370 millioner kroner i pressestøtte av tilsynet. Av avisene som mottar støtte i år, er fem av dem nye mottakere. (NTB)