– Dette er enormt, sier Jarle Hrafn Grindhaug.
Redaktøren i et av landets største spillnettsteder, Pressfire.no, har fått med seg at 200 millioner nå spiller Fortnite.
Det er ikke langt fra befolkningsstørrelsen i Brasil. Økningen er på vanvittige 60 prosent fra det forrige tallet fra juni, da det ble kjent at Fortnite hadde 125 millioner brukere. Og det er det femdobbelte av antall spillere utvikleren Epic Games oppga i januar.
Da NRK gikk inn i materien i mars, spådde Grindhaug at spillet kanskje ville nå 80 til 100 millioner i løpet av året. Én måned før årsskiftet er tallet altså det dobbelte.
– Jeg hadde aldri trodd at Fortnite ville nå 200 millioner i år. Det som har skjedd er at Fortnite har blitt tilgjengelig som mobilspill på iOS og Android. Dette har nok medvirket bra til tallene. Dette er en av tidenes største titler, og fremdeles tror jeg de har med å gå på.
Akkurat hvor mange som spiller på mobil sammenlignet med konsoll, er uviss. Men en rapport markedsundersøkelsesfirmaet Newzoo anslår at mobilspill i dag står for mer enn halvparten av det globale spillmarkedet.
Tilhører spesiell spillsjanger
Fortnite tilhører spillsjangeren Battle Royal.
Fortnite kan spilles på to måter. Du har det originale Fortnite, som ble lansert i beta i fjor sommer. Her er det om å gjøre å bygge seg ly og beskyttelse mot zombiene som kommer om natten. Litt som Minecraft, bare pluss zombiene.
Det man som regel snakker om når Fortnite nevnes, er likevel Battle Royal-modusen av spillet. Også her har du et byggeaspekt, men fiendene er andre spillere og ikke zombier. Målet er å nedkjempe andre spillere, og være den siste som står igjen.
Du er i stormens øye, og uværet som ruver rundt deg gjør banen mindre og mindre. Til slutt kan du ikke unngå å havne i kamp.
Kan bli mye, mye større
Så hvor stort har Fortnite egentlig blitt, sammenlignet med andre titler?
– PlayerUnknown's Battlegrounds nådde tidligere i år 400 millioner spillere. Men det spillet er også tilgjengelig i det kinesiske markedet, til motsetning til Fortnite. Selv uten drahjelp fra Kina, tror jeg Fortnite har potensialet til å ta igjen PUBG.
Kinesiske myndigheter har altså gjort det vanskelig å lansere nye spilltitler offisielt i landet. Myndighetene ønsker nemlig å begrense antall timer unge kinesere bruker foran en skjerm med dataspill, ifølge E24.
– Fortnite ser uansett ut til å gjøre det ganske bra, selv uten å være lansert i Kina, konstaterer Grindhaug.
På spørsmålet om hvor han tror potensialet nå ligger, spår Grindhaug 350–400 millioner innen påsken neste år.
– Det blir en gjetning, men jeg tror det er mulig, avslutter han.
Merknad: NRK skrev først at navnet på spillsjangeren Battle Royal stammer fra en japansk film fra år 2000. Filmen er imidlertid en filmatisering av en bok (med samme navn) som kom i 1999, og en leser påpeker at det i boka står at uttrykket er hentet fra wrestling.