Mye har vært skrevet om Jay Z satsing på strømmetjenester etter at rapperen i fjor kjøpte norske Wimp og tok det ut på verdensmarkedet under navnet Tidal.
I forbindelse med ettårsdagen for den internasjonale lanseringen, kommer selskapet nå med oppdaterte tall på tingenes tilstand.
Strømmetjenesten hevder nå å ha rundt tre millioner abonnenter på verdensbasis, skriver musikknettstedet Billboard.
- Les:
Langt opp til Apple
Tidal har dermed seksdoblet antallet abonnenter siden Jay Z kjøpte og omdøpte norske Wimp for et drøyt år siden, men har fortsatt langt færre betalende kunder enn det Spotify og Apple Music kan skryte av.
Apple Music, som ble lansert i juni i fjor, har ifølge egne tall rundt 11 millioner betalende kunder, mens Spotify forrige uke kunngjorde at de har passert 30-millionersmerket.
Rundt 45 prosent av Tidal-brukerne betaler for høykvalitetsversjonen av tjenesten, som koster 20 amerikanske dollar i måneden, og også gir tilgang til eksklusivt innhold som direktestrømmer og førpremierer.
- Les:
Eksklusivt innhold
Mange eksperter og kommentatorer har spådd Jay Zs strømmesatsing nord og ned siden den stjernespekkede lanseringsfesten for ett år siden.
Som NRK skrev kort tid etter lanseringen, var interessen for Tidal-appen svært lunken på verdensbasis.
I fjor høst hevdet et svensk musikknettsted at Tidal kun hadde fått 500.000 nye brukere, og at Jay Z var på jakt etter nye eiere.
Mange har også vært kritiske til tjenestens satsing på eksklusivt innhold med artister som Prince, Beyoncé og for å lokke til seg abonnenter.
Det foreløpig ferskeste eksempelet er Kanye Wests album «The Life of Pablo», som siden lanseringen i februar kun har vært tilgjengelig for Tidal-abonnenter.
Eksklusiviteten ser ut til å ha båret frukter: I løpet av de første 10 dagene albumet lå ute, ble det strømmet 250 millioner ganger, oppgir Tidal tirsdag.
- Les også: