Hopp til innhold

Produksjons-boom for film og TV

Det lages mer film og TV enn noen gang. Oppsvinget gjør det vanskelig å få tak i fagfolk.

Krista Kosonen i rollen som Alfhildir i sesong to av «Beforeigners»

HBO kom med sesong 2 av «Beforeigners» i høst. Produksjonen er en del av den såkalte «boomen» i bransjen.

Foto: HBO

Amazon Prime, HBO Max, NRK TV, TV 2 Play, Netflix, Disney+, Apple TV+, Dplay, Viaplay og Paramount+.

Det er bare noen av de mange strømmeaktørene som kjemper om folks oppmerksomhet for tiden.

For at du skal gidde å betale, må de tilby mange nye filmer og TV-serier.

troll

Gard Eidsvoll på innspilling av filmen «Troll» som lages i Norge for Netflix.

Foto: Arne Sørenes / NRK

Det koster mye penger. I Storbritannia lages det innhold for 5 milliarder pund i 2021, skriver den danske avisen Politiken.

Det er ca 60 milliarder norske kroner.

Det er nesten 80% mer penger brukt på film og TV, sammenlignet med fem år tilbake, følge det britiske filminstituttet.

Også i Norge produseres det mye. Nå er det ikke bare NRK og TV 2 som lager dramaserier her til lands.

En av årsakene til oppsvinget er at de store internasjonale strømmeaktørene har begynt å lage innhold i Norge.

Som for eksempel HBO med «Beforeigners» og Netflix med «Ragnarok».

Det er ikke mangel på gode skuespillere i «Ragnarok».
Foto: Netflix

Blitt proffere

– Nå er det flere aktører å gå til med en ide, sier Simen Alsvik som er serieskaper og regissør.

Han har jobbet med Lilyhammer og Ragnarok for Netflix i Norge.

Amandaprisen 2018.

Simen Alsvik tar imot Amandaprisen for beste barnefilm i 2018.

Foto: Terje Bendiksby / NTB

Hvis ideen ikke passer til en aktør, kan det hende den passer hos en annen forklarer han.

Samtidig kommer «boomen» med voksesmerter.

Når alle skal lage innhold har det blitt mangel på flere typer fagfolk i film og TV-bransjen.

– Det er så stor produksjon at veldig mye stab er borte, sier Alsvik.

Regissøren sier det ofte ikke er mulig å finne nok fagfolk til å jobbe på produksjoner i Norge.

Fra Netflix-serien Post Morten: Ingen dør på Skarnes.

«Post Mortem: Ingen dør på Skarnes» er laget for Netflix, men spilt inn i Norge.

Foto: Netflix

Den store etterspørselen her hjemme og i Storbritannia har ført til større budsjetter og høyere lønninger.

Høye priser er dårlig nytt for små aktører, men Alsvik er glad bransjen blir profesjonalisert i Norge.

Det betyr bedre lønninger og at folk kan leve av yrket sitt hele livet forklarer Alsvik.

Det er ulike typer fagfolk produksjoner sliter med å få tak i.

– Det kan være lysfolk, fotografer eller produksjonsdesignere, sier Alsvik.

Berikende med nye folk

Pål Bergvik jobber med produksjonsdesign og er fagsjef for rekvisitter.

Pål Bergvik jobbet med produksjonsdesign på «Exit». Han merker det er mange nye i bransjen.

Pål Bergvik jobbet med produksjonsdesign på «Exit». Han merker det er mange nye i bransjen.

Foto: Privat

Bergvik, også kjent som «PP» i filmbransjen, finner også lokasjoner til film og TV-serier.

– Det er ganske mange nye folk som har begynt å jobbe, det synes jeg er veldig fint, sier Bergvik.

Produksjonsdesigneren sier han har ansatt folk fra Sverige, Danmark, Latvia og Litauen.

– Jeg synes det er har vært berikende å se hvordan andre jobber, forteller Bergvik.

Mangel på folk også i Storbritannia

Norske Anne Sewitsky er en av de som har merket oppsvinget i Storbritannia tett på.

Anne Sewitsky

Regissør Anne Sewitsky har det siste året jobbet som regissør i England.

Foto: Norsk Filminstitutt

Hun har regien på sesong 2 av den kommende TV-serien «A Very British Scandal» som kommer på BBC og Amazon Prime.

Sewitsky merket kampen om de beste fagfolkene som kameraoperatører, lyd- og lysfolk og rekvisitører.

Det kan være alt fra folk som jobber med kamera, lyd, rekvisitter eller lignende.

Monster

Regissør Anne Sewitsky forteller at produksjonen av film og TV har holdt seg oppe under koronaen.

Foto: Finn Krogvig

– Det var overraskende fordi vi var midt i koronaen, sier Sewitsky.

Den norske regissøren trodde alt skulle ligge dødt, men hun ble fortalt av britene at de aldri hadde hatt så mye produksjon som nå.

– Vi strevde tidvis, men fikk det gikk bra til slutt, sier hun.

En av oppsidene med «boomen» er at når det lages så mye TV i Storbritannia, blir det også behov for regissører fra andre land, forklarer Sewitsky.

Kulturstrøm

  • Ingen nordmenn har klart det etter dem

    Lørdag 19.oktober 1985 ringte telefonen i leiligheten der Morten, Magne og Pål bodde i London. Det var med beskjeden om at låta deres Take On Me hadde nådd 1.plass på den amerikanske Billboard Hot 100-lista. Nå hadde a-ha den singelen som var mest spilt på radioer og mest kjøpt av folk i hele USA. Etter det har ingen nordmenn hatt musikk på toppen av den listen!

    -Vi startet på toppen sier Magne Furuholmen i intervjuet du kan høre i Musikklivet, og denne endret alt.

    Take On Me startet som "The Juicy Fruit Song", med bare melodien og riffet til Magne og Pål i deres første band Bridges. Mortens sang på refrenget er inpirert av Richard Strauss «Also sprach Zarathustra». Tempoet er like raskt som en moderne technolåt. Og videoen med tegneseriesekvensen var banebrytende, og ofte etterlignet siden.

    40 år senere listes Take On Me fortsatt opp blandt popens beste låter. Riffet gjør sangen gjenkjennlig på få sekunder. Og fortsatt er det nesten umulig å synge som Morten på refrenget, som går over 2 1/2 oktav.
    - Den var ikke laget for å være noen sing-a-long, forteller Magne i Musikklivet.

    Morten Harket, Magne Furuholmen og Paul Waaktaar-Savoy
    Foto: Michael Ochs Archives / Getty Images
  • – Bare så vidt han er en artist

    Flo Rida (46) er for mange unge studenter selve lyden av barndommen deres, og torsdag kveld opptrådte han i Norge.

    Han byr på nostalgi – ikke ulikt nylig norgesaktuelle Pitbull, en annen 2010-tallshelt innen partymusikk fra Florida.

    Og nostalgi selger tydeligvis: Amerikanerens konsert på studentfestivalen Uka – Norges største kulturfestival – ble fullstendig utsolgt.

    Men var det kveldens forestilling verdt de 800 kronene som hver student punget ut med? Overhode ikke, mener NRK P3s anmelder Even Samir Kaushik.

    Flo Rida på UKA 2025 i Dødens dal, Trondheim
    Terningkast 2 Konsert

    «Minimal innsats og gigantisk gevinst»

    ANMELDELSE: Flo Rida på Uka

  • Tidligere Kiss-gitarist er død

    Familien bekrefter til Variety at Ace Frehley er død, 74 år gammel. Litt tidligere meldte TMZ at han lå i respirator etter hjerneblødning.

    Frehley fikk en hjerneblødning etter at han falt i studio for et par uker siden.

    Frehley var med å starte Kiss i 1973, sammen med Gene Simmons, Paul Stanley og Peter Criss, Bandet som er kjent for pyro, ansiktssminke og kostymer.

    Kiss fikk ordentlig suksess da de ga ut konsertalbumet Alive! i 1975. Ace Frehley forlot bandet i 1982, men ble gjenforent med bandet i en periode på midten av 90-tallet.

    Han har holdt flere solokonserter i Norge, blant annet på Rockefeller i Oslo i 2015.

    En gruppe mennesker med masker som spiller instrumenter på en scene
    Foto: PAUL WARNER / AP / NTB