Hopp til innhold

Popkulturen vekker døden til live

Blogger, aviser, magasiner og TV-programmer omfavner døden som tema. Gledelig mener åpenhetsforkjemper Per Fugelli – men advarer mot å gjøre det til platt underholdning.

Namra Salem - Kisten - Promobilder

I den nye NRK-serien Kisten reiser programleder Namra Salem rundt i en liten bil med en kiste på taket og spør kjente mennesker om deres forhold til egen begravelse.

Foto: Marius Arnesen

– Etter at vi begynte å jobbe med døden som tema, har jeg begynt å legge merke til hvordan lignende tematikk popper opp flere steder. Det er nok en liten motreaksjon mot mye av det som er overfladisk i samfunnet ellers, sier Nils Gelting Andresen prosjektleder for NRKs nye TV-serie «Kisten».

I seriens første program kunne seerne høre DDE-vokalist Bjarne Brøndbo dele sine tanker om livet og døden på NRK1. Utover våren skal flere kjente mennesker gjøre det sammen.

Men denne serien er langt fra alene om å ta inspirasjon fra det dystre temaet. Teknisk Museum inviterer for tiden utstillingen «Livet med døden» som viser bilder av mennesker før og etter de dør. Nylig åpnet Oslos første dødskafe der folk kommer for å snakke om døden.

Til høsten satser NRK på en ny dokumentarserie kalt «Døden – en serie om livet» (se flere eksempler i faktaboksen til høyre).

Det kan se ut som om det har blitt stuerent å snakke om døden.

Hva skjedde?

Wolfgang Kotzahn

Wolfgang Kotzahn Alder: 57 Født: 19. januar 1947. Død: 4. februar 2004. Bildet er en del av utstillingen «Livet med døden» som for tiden står på Teknisk Museum.

Foto: Walter Schels

Bloggerne startet «trenden»

– Vi møter døden over alt for tiden. Spesielt etter bruken av sosiale medier eskalerte, er døden ute i det offentlige rom på en helt annen måte, sier prest Liv Hegle fra Areopagos, en frivillig organisasjon som blant annet arbeider med religionsdialog.

I mai skal de i samarbeid med Institutt for sjelesorg ha et tredagers seminar på Modum Bad med nettopp døden som tema.

Hegles innlegg heter «Døden – fra tabu til tabloid».

– Jeg tror absolutt at det er en trend i tiden. Folk skriver blogger etter at de har blitt alvorlig syke, og etterlatte oppretter minnesider på Facebook for avdøde. Avisene har kjendisers død på forsidene, sier hun.

Hun mener det er nytt at folk flest, og ikke nødvendigvis de religiøse, er opptatt av døden som tema.

– Døden er et aspekt av livet som vi må tørre å snakke mer om. Og her har Kirken fått litt hjelp av det sekulære og kanskje de nyåndelige rundt oss, det er folk flest som setter dagsordenen, sier Hegle.

Hun har vært på den nevnte Dødskafeen i Oslo, og fulgt medienes omtale av døden den siste tiden. Hun mener det er positivt at døden ikke lenger blir hysjet ned.

– Vi bruker mye energi, bevisst eller ubevisst, på å fortrenge døden. Men jo mer avklart forhold vi har til døden, jo bedre kan vi leve livene våre, mener hun.

Kjente mennesker deler sine tanker

Anne Lise Ryel

– Alvorlig sykdom og død bør ikke forties eller gjemmes bort, sier generalsekretær i Kreftforeningen Anne Lise Ryel.

Foto: Ann Kristin Engebakken

Kreftforeningen har det siste året arrangert flere åpne folkemøter om døden, og var med å åpne fotoutstillingen «Livet med døden» på Norsk Teknisk Museum i mars. Generalsekretær i Kreftforeningen Anne Lise Ryel forteller om store oppmøter hver gang de har døden som tema.

– Engasjementet vi har sett viser at det er et behov for mer åpenhet rundt dette temaet, sier hun.

Også hun mener profilerte bloggere og kjente mennesker har vært med på å bygge ned tabuer om døden.

– Vi ser oftere og oftere vanlige mennesker som blogger, eller er åpne om sin kreftsykdom. Samtidig er det stadig flere kjente personer som deler tanker rundt sin sykdom og det at de skal dø, som Anbjørg Sætre Håtun og Karl Erik Bøhn. De har med sin åpenhet hjulpet mange til å snakke mer naturlig og vanlig om å dø, sier Ryel.

"Jeg har alltid trodd at livet på en måte er et lite spill. Og etter døden kommer det virkelige."
Hva håper folket i gaten vil skje etter døden?
Ekstramateriale til P3-dokumentaren "Den andre siden". Kommer 24. januar på http://p3.no/dokumentar/

Må ikke bli for sukkersøtt

Professor i sosialmedisin og samfunnsdebattant Per Fugelli har vært en pådriver for å snakke åpent om døden. Etter at han ble selv diagnostisert med kreft ga han i 2010 ut boken «Døden, skal vi danse?». I fjor mottok han Fritt Ords Pris for å ha skapt åpenhet om døden i livet.

Også Fugelli mener at tabuene mot å snakke om døden står for fall.

– Det var mye mer fortrengning tidligere, men vi har fått en tidsånd der vi tør å konfrontere de vanskelige og følelsesladde sidene ved det å leve, sier han.

Per Fugelli
Foto: Junge, Heiko / NTB scanpix

Fugelli har de siste årene holdt flere foredrag om hvordan bruke døden som en kilde til liv. Det forundrer han at det ikke kun er eldre, men folk i alle aldre, som nå er opptatt av temaet.

– Vi forventet rundt 40 mennesker til første foredrag, men det kom 1000 en onsdag kveld i november i Kristiansand. Det var kø rundt kvartalet som ved Tarzan-filmer i gamle dager. Det viser at det er et sug blant folk til å få døden mer frem i lyset. Folk vil ha døden med seg som en kompanjong istedenfor å leke gjemsel med den til den kommer, sier han.

Likevel liker han ikke trenden med at døden blir omfavnet av den lettere populærkulturen.

– Det er flott med mer åpenhet, men vi må vokte oss for å banalisere og lage en populær motebølge av dette temaet. Døden vil alltid være der som en dypt uønsket hendelse. Det er ekte menneskelig å frykte den. Vi må finne kloke ærlige veier å leve sammen med døden, sier han.

Kisten

Mandag 28. april sendes neste program i serien Kisten. Da vil Thomas Seltzer dele sine tanker om egen begravelse.

Foto: NRK / NRK

Han er spesielt skeptisk til de nye NRK-programmene som hevder å være feelgood-programmer med døden som utgangspunkt.

– Jeg føler at det er et blindspor å gjøre døden til et feelgood-epidemi. Døden er det eneste sikre i livet, og vi må snakke om det på en alvorlig måte, hvor i opptatt frykt, sykdom, sjelekval og engstelse for det som kommer etterpå. Man må kunne gjenopplive døden uten å lage sukkertøy eller platt underholdning av det. Det er faen ikke noe lystspill, mener Fugelli.

Ny TV-serie om døden

NRK har flere prosjekter under planlegging med døden som tema. Men prosjektene er planlagt uavhengig av hverandre, forteller Unni Ødegård, prosjektleder i Eksternredaksjonen som i samarbeid med Flimmer film lager dokumentarserien «Døden – en serie om livet».

En serie om døden.

- Denne serien har vært planlagt i 3,5 år. Men det virker som vi treffer riktig på en tendens. Døden berører så mange faser av livet vårt, derfor har vi også inndelt serien i ulike temaer, forteller hun.

Serien i fem deler skal sendes tidlig høst 2014. I likhet med programmet Kisten skal dette være feelgood-tv og like mye en hyllest til livet, som et program om døden. Hun mener konseptene er langt fra banaliserer over døden, slik Fugelli er redd for.

– Vi ønsker ikke bare å se mørkt på det, men har laget en dokumentarserie med både alvor og humoristiske skråblikk. Men det er ikke humorprogram. Døden er en av de siste tabuene våre, og vi trenger å bli flinkere til å snakke om døden og gjøre det til en naturlig ting. Serien er tenkt for et bredt publikum, fem timer i prime time på NRK, forteller Ødegård.

Heller ikke prosjektleder for programmet Kisten, Nils Gelting Andresen, mener de tar for lett på tematikken i sin serie.

– Folk reagerer ulikt på programmet. Men dette er et portrettprogram der vi bruker døden som en inngang til å snakke om livet. Det er jo feelgood på den måten at man blir bedre kjent med våre gjester, sier han.

Se: Kisten med Bjarne Brøndbo

Ærbødig stemning i Trygdekontorets sesonavslutning der kreftsyke Per Fugelli får siste ord.

Kulturstrøm

  • Girl in Red med historisk milepæl

    Ho er den første norske kvinnelege artisten som har fått éin milliard strøymingar på ein song på strøymetenesta Spotify.

    Det er låten «we fell in love in october» som har bikka éin milliard, ifølgje VG. Låten blei gjeve ut i 2018.

    Marie Ulven Ringheim, som ho eigentleg heiter, seier til avisa at ho synest det er veldig gøy at ei låt som ho har skrive, produsert, miksa og mastra har resonnert så mykje.

    Girl in Red
    Foto: ANNA KURTH / AFP
  • «Victoria må dø» vant publikumspris

    Den norske filmen «Victoria må dø» vant publikumsprisen under årets Barnefilmfestival i Kristiansand.

    «Mounted Games» av Karen Houge vant årets pitchekonkurranse og «Smerteterskel» stakk av med prisen for beste kortfilm.

    Festivalsjef Cathrine Sordal forteller i en pressemelding at det har blitt vist 83 filmer fra 42 land under årets festival.

    Barnefilmfestivalen har i år delt ut 10 ulike filmpriser. Her kan du lese om alle vinnerne.

  • Aaron Sorkin skriv «The Social Network»-oppfølgar

    Aaron Sorkin held på med eit manus til det han kallar «ein slags The Social Network-oppfølgar», fordi han meiner Facebook har skulda for storminga av Kongressen i USA 6. januar 2021.

    Det sa Sorkin under ei direktesending av podkasten «The Town». Han vil derimot ikkje seia kvifor han meiner Facebook står bak storminga.

    Sorkin fekk ein Oscar for manuset til dramafilmen The Social Network frå 2010, regissert av David Fincher. Filmen tek for seg oppstarten av Facebook.

    Sorkin har tidlegare sagt at han ønsker å skriva ein oppfølgar som utforskar «den mørke sida» av Facebook, særleg dersom Fincher vil regissere.

    Aaron Sorkin
    Foto: GARY HERSHORN / Reuters