PFU: Forskning.no brøt god presseskikk

Forskning.no skilte ikke godt nok mellom reklame og journalistikk da de publiserte artikler fra betalende samarbeidspartnere. Dermed brøt de god presseskikk, slår Pressens Faglige Utvalg (PFU) fast.

PFU arkivfoto

LEDER PFU-MØTET: Generalsekretær Kjersti Løken Stavrum i Norsk Presseforbund og PF-leder Alf Bjarne Johnsen leder møtene i Pressens Faglige Utvalg. Her fotografert under en pressekonferanse i 2015.

Foto: Bendiksby, Terje / NTB scanpix

PFU behandlet tirsdag flere klager på to artikler som har vært publisert på nettstedet Forskning.no, som begge var skrevet av betalende samarbeidspartnere.

Den ene artikkelen var levert til Forskning.no fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter, den andre fra NMBU – Norges miljø- og biovitenskapelige universitet. I sistnevnte konkluderte en ernæringsprofessor med at rødt kjøtt og melk er sunt.

Et enstemmig utvalg slår fast at forskningsnettstedet ikke har merket artiklene godt nok, skriver Medier24.

Forskning.no er felt for brudd på Vær varsom-plakatens punkt 2.6 om å ikke svekke det klare skillet mellom journalistikk og reklame. Forskning.no har bemerket at artiklene er i en «tredje kategori», som verken er redaksjonelt innhold eller reklame, men PFU mener dette ikke holder.

– Slik utvalget ser det, skapes det et inntrykk av at artiklene er redaksjonelt stoff. Utvalget mener derfor at det redaksjonelle og kommersielle innholdet i dette tilfellet ikke skiller seg nok fra hverandre, og at dette svekker det klare skillet mellom journalistikk og reklame, skriver PFU i uttalelsen.

NTB er innklaget for PFU for å ha sitert artikkelen om kjøtt og melk, men denne saken er ikke behandlet ennå.

Kulturstrøm

  • Slutt på moms på e-bøker

    Regjeringen fjerner momsen på e-bøker og strømmetjenester fra 1. juli. Detter fører i følge kulturminister Trine Skei Grande til at norske e-bøker blir mer konkurransedyktige mot engelske e-bøker.

  • Netflix mister «The Office»

    Fram til 2013 ble serien vist på gamlemåten i beste sendetid på NBC. Så overtok Netflix rettighetene og har gjort «The Office»s 208 episoder til tidenes mest sette på strømmekanaler. Nå har NBC vunnet tilbake anbudet på serien og starter sin egen strømmekanal for serien i 2021. Rettighetene koster NBC 850 millioner kroner i året, skriver Los Angeles Times.

    The Office
    Foto: Danny Moloshok / Reuters
  • Glemte komponister fram i lyset

    Når Oslo Filharmonien feirer sitt 100-årsjubileum til høsten trekker de fram tre komponister som av ulike grunner har fått lite oppmerksomhet. Hanna Marie Hansen fordi hun var kvinne, Lili Boulanger fordi hun døde ung og Bjørn Fongaard (bildet) fordi han skrev musikk mange ikke likte, skriver Ballade.

    Bjørn Fongaard
    Foto: Mentz Schulerud jr./NRK