NRK Meny
Normal

Norwegian Wood-sjefen: – Vi er langt unna utsolgt

Torsdag starter 25-års jubileet til Norwegian Wood, en av Norges lengstlevende festivaler. Men jubilanten sliter med billettsalget.

norwegian wood 1999

GLISSENT: Det kan bli glissent foran scenen under Norwegian Wood i år. Dette bildet er fra et tidligere år.

Foto: Heiko Junge / NTB scanpix

– Vi er ikke helt der vi skal være, sier festivalsjef Svein Bjørge da NRK snakker med ham mandag.

Torsdag gjør han nok et forsøk på å stable tradisjonsrike Norwegian Wood på beina.

Oslo-festivalen som i flere år har slitt med dårlige resultater og vanskelig økonomi. 25-åringen som i fjor ble omgjort til en dagsfestival i Bjørvika, etter flere år i Frognerparken.

Noe som endte med at festivalen nesten ble slått konkurs og at mangeårig festivalgeneral Jørgen Roll sluttet.

Så kom Bjørge på banen. Som tar festivalen tilbake til Frognerparken.

– Vi vil bygge opp Norwegian Wood til gammel storhet igjen, sier festivalgründeren.

Kun norske artister

I år har Bjørge ingen internasjonale artister på programmet. Både på grunn av svak krone og dermed høyere priser for de store navnene.

svein bjørge, norwegian wood

FESTIVALSJEF: Sjefen for Norwegian Wood gleder seg til årets festival ved Frognerbadet.

Foto: Oddvin Aune / NRK

Men først og fremst fordi Bjørge ønsket å rendyrke norske artister når jubilanten skulle feires.

– Jeg letet etter en tydelig inngang til 25-års jubileet. Og valgte dermed å rendyrke norsk musikk. Festivalen har alltid vært flink til å fronte norske artister og norske band, sier han.

Bjørge takket til og med nei til to store internasjonale navn, for å holde seg til ideen sin.

– Det var to meget kjente navn. En av dem er en legende, sier han.

Angrer du nå på at du ikke sa ja til dem?

– Nei, det gjør jeg ikke.

Målet er 3000

Festivalplakaten toppes i år av navn som Susanne Sundfør, Raga Rockers, DeLillos, Lillebjørn Nilsen og Jaga Jazzist.

Det er plass til 8000 mennesker på festivalområdet. Bjørge sitt mål er langt lavere.

– Målet er å få inn minst 3000 mennesker hver dag, sier han.

Og det har han tro på å få til.

– Historien viser at publikum ofte kjøper billetter de siste dagene eller samme dag, forteller Bjørge.

Ikke overrasket

Musikksjef i NRK P3, Mats Borch Bugge, tror Norwegian Wood lider av sterk konkurranse fra andre musikkfestivaler.

Mats Borch Bugge

MUSIKKSJEF: Mats Borch Bugge i NRK P3 tror Norwegian Wood overlever.

Foto: NRK

– De har åpenbart slitt med å få til et program som står i stil med tidligere Norwegian Wood-festivaler og har i tillegg fått tøff konkurranse fra festivaler som Piknik i Parken og Over Oslo, sier han.

Borch Bugge mener det sviktende billettsalget skyldes for få store navn.

– Jeg tror at Norwegian Wood er avhengig av de store internasjonale navnene for å trekke folk.

Han har likevel troa på at Norwegian Wood vil overleve.

– Jeg forstår det som at de ønsker å holde liv i festivalen. Men de bør finne en unik greie som ikke andre festivaler tilbyr. Enten i form av artistene de booker eller selve konseptet, sier han.

Kulturstrøm

  • Anti danket ut Snøhetta

    Anti vant konkurransen mot blandt andre Snøhetta om å bli Posten Norges nye designbyrå. Kommunikasjonsdirektør Elisabeth Gjølme i Posten Norge sier at Anti skal bidra med strategisk merkevare- og designutvikling. Posten har ambisjoner om å komme med flere nye tjenester sier Gjølme, og disse må fanges opp i Postens uttrykk visuelt og merkevaremessig. (Kampanje)

    Laster Twitter-innhold
  • Inviterte til intervju på «Reddit»

    Forfatteren Jo Nesbø inviterte brukerne av nettsamfunnet «Reddit» til å spørre ham om hva som helst. Under intervjuet kommer det fram at han ønsker å skrive om hvordan informasjonen vi mottar blir filtrert og forandrer måten vi ser på verden.

    Jo Nesbø
    Foto: Hilde Bjørnskau / NRK