Hopp til innhold

Norwegian Wood-sjefen: – Vi er langt unna utsolgt

Torsdag starter 25-års jubileet til Norwegian Wood, en av Norges lengstlevende festivaler. Men jubilanten sliter med billettsalget.

norwegian wood 1999

GLISSENT: Det kan bli glissent foran scenen under Norwegian Wood i år. Dette bildet er fra et tidligere år.

Foto: Heiko Junge / NTB scanpix

– Vi er ikke helt der vi skal være, sier festivalsjef Svein Bjørge da NRK snakker med ham mandag.

Torsdag gjør han nok et forsøk på å stable tradisjonsrike Norwegian Wood på beina.

Oslo-festivalen som i flere år har slitt med dårlige resultater og vanskelig økonomi. 25-åringen som i fjor ble omgjort til en dagsfestival i Bjørvika, etter flere år i Frognerparken.

Noe som endte med at festivalen nesten ble slått konkurs og at mangeårig festivalgeneral Jørgen Roll sluttet.

Så kom Bjørge på banen. Som tar festivalen tilbake til Frognerparken.

– Vi vil bygge opp Norwegian Wood til gammel storhet igjen, sier festivalgründeren.

Kun norske artister

I år har Bjørge ingen internasjonale artister på programmet. Både på grunn av svak krone og dermed høyere priser for de store navnene.

svein bjørge, norwegian wood

FESTIVALSJEF: Sjefen for Norwegian Wood gleder seg til årets festival ved Frognerbadet.

Foto: Oddvin Aune / NRK

Men først og fremst fordi Bjørge ønsket å rendyrke norske artister når jubilanten skulle feires.

– Jeg letet etter en tydelig inngang til 25-års jubileet. Og valgte dermed å rendyrke norsk musikk. Festivalen har alltid vært flink til å fronte norske artister og norske band, sier han.

Bjørge takket til og med nei til to store internasjonale navn, for å holde seg til ideen sin.

– Det var to meget kjente navn. En av dem er en legende, sier han.

Angrer du nå på at du ikke sa ja til dem?

– Nei, det gjør jeg ikke.

Målet er 3000

Festivalplakaten toppes i år av navn som Susanne Sundfør, Raga Rockers, DeLillos, Lillebjørn Nilsen og Jaga Jazzist.

Det er plass til 8000 mennesker på festivalområdet. Bjørge sitt mål er langt lavere.

– Målet er å få inn minst 3000 mennesker hver dag, sier han.

Og det har han tro på å få til.

– Historien viser at publikum ofte kjøper billetter de siste dagene eller samme dag, forteller Bjørge.

Ikke overrasket

Musikksjef i NRK P3, Mats Borch Bugge, tror Norwegian Wood lider av sterk konkurranse fra andre musikkfestivaler.

Musikksjef i P3, Mats Borch Bugge.

MUSIKKSJEF: Mats Borch Bugge i NRK P3 tror Norwegian Wood overlever.

Foto: NRK

– De har åpenbart slitt med å få til et program som står i stil med tidligere Norwegian Wood-festivaler og har i tillegg fått tøff konkurranse fra festivaler som Piknik i Parken og Over Oslo, sier han.

Borch Bugge mener det sviktende billettsalget skyldes for få store navn.

– Jeg tror at Norwegian Wood er avhengig av de store internasjonale navnene for å trekke folk.

Han har likevel troa på at Norwegian Wood vil overleve.

– Jeg forstår det som at de ønsker å holde liv i festivalen. Men de bør finne en unik greie som ikke andre festivaler tilbyr. Enten i form av artistene de booker eller selve konseptet, sier han.

Kulturstrøm

  • Sjette førsteplass på albumlisten for Ariana Grande

    Ariana Grande sikrer seg sin sjette førsteplass på den amerikanske albumlisten med sitt sjuende studioalbum.

    – En uke med evig solskinn, skrev Ariana Grande i helgen på Instagram – og siktet til suksessen som hennes sjette album, kalt nettopp «Eternal Sunshine», har.

    Utgivelsen solgte det som tilsvarer 227.000 albumenheter i sin første uke, noe som er årets beste hittil, ifølge Billboard. Blant annet ble låtene strømmet 195 millioner ganger. Den nye platen, som også topper VG-lista her hjemme, er laget i samarbeid med svenskene Max Martin og Ilya Salmanzadeh.

    Grande har tidligere toppet albumlisten med «Positions» (2020), «Thank U, Next» (2019), «Sweetener» (2018), «My Everything» (2014) og «Yours Truly» (2013). 2016-platen «Dangerous Woman» kom «bare» til en andreplass.

    Ariana Grande
    Foto: AFP
  • Fem land vil ha «Cammo»

    NRK har inngått opsjonsavtale med Tyskland, Frankrike, Spania, Belgia og Nederland om nyinnspillinger av dramakomedien «Cammo».

    Over 700.000 så første sesong av «Cammo». Serien handler om influenseren Cammo, som går konkurs og må ta på seg jobben som støttekontakt for Kamilla med Downs syndrom.

    – Dette er helt surrealistisk! At humoren og historien i «Cammo» kan treffe både spanjoler og tyskere er skikkelig gøy. Jeg gleder meg til å se hvordan de forskjellige landene tolker manus, og er så takknemlig og glad for at historien om Cammo og Kamilla potensielt skal bli fortalt til så mange millioner mennesker, sier Caroline Glomnes, serieskaper og hovedrolleinnhaver.

    Katelyn Garbin og Caroline Glomnes i rollene som Kamilla og Cammo.
    Foto: NRK

Flere kulturnyheter